Call of Duty: Black Ops III Recension

Varvat har varit och nosat på PC-versionen av Treyarchs senaste alster som är ett av årets största vattendelare till bästsäljare.

I kampanjläget i Treyarchs senaste storpsel väntar en dystopisk framtid. Året är 2065 och du axlar rollen som supersoldat i teamet Black Ops, likt de tidigare installationerna i serien. Black Ops III är en futuristisk förstapersonsskjutare där biometrisk utrustning och robotar är det nya svarta inom militär krigföring. Om man skulle bli av med ett ben eller två är detta inte hela världen, det finns nämligen teknik som möjliggör artificiell utrustning som utgör ett substitut till lemmar. Teknisk utrustning inbyggd i soldatens elektriska arsenal möjliggör hacking av exempelvis robotar och dörrar. Dessa biometriska instrument drar man nytta av i såväl fler- som enspelarläget.

COD_Black_Ops_3_Cybercore_Chaos

Är du en robot eller människa? Tja, lite både ock faktiskt.

Den avancerade tekniken, med bland annat booster packs som Sledgehammer Games introducerade i förra årets Advanced Warfare tycks alltså vara här för att stanna. Glöm enkla kulvapen och säg hej till laserkanoner. Tyvärr känns det som att Activisions olika studios nu tävlar i att uppfinna den mest fantasifulla vapenarsenalen, till viss del på bekostnad av det som en gång gjorde spelserien så unik, nämligen väl balanserade klasser och magnifika multiplayerbanor.

Kampanjen är rätt hattig men lättsam och underhållande. Det är en kampanj som tar ut svängarna lite mer än tidigare, och några inspirationskällor är “Source Code” och möjligtvis ”Inception”. Det är en handling som ömsom intresserar och ömsom förvirrar. Men det är inte just några större konstigheter rent storysmässigt, kampanjen är underhållande och är en intensiv, rafflande upplevelse. Dessutom bjuder den på betydligt fler speltimmar än sina föregångare, kanske mer än dubbelt så mycket. Dock avviker den inte nämnvärt från tidigare enspelarupplevelser inom serien förutom att den tar ut svängarna lite mer än vanligt.

En kul nyhet är det faktum att man för första gången kan skapa sin egen karaktär, även i enspelarläget. Du kan för första gången också spelar med en kvinnlig protagonist. Inte en dag för tidigt, eller hur? Lägg också till flertalet färdigheter som kan uppgraderas efter hand, och vips så har vi ett helt nytt Call of Duty.

Dålig portering

Vill ni ha fler nyheter? Självklart! Alla uppdrag i kampanjen kan spelas tillsammans med vänner (eller ovänner). Upp till fyra spelare kan tillsammans ta sig an varje uppdrag i kampanjen. Allt som allt så känns hela systemet lite för mycket kaka-på-kaka, vilket ger ett ganska splittrat intryck av en annars ganska beige kampanj.

Självklart återvänder Zombies till Black Ops III.

Om man avser PC-produkten av Black Ops III så är det nästan ett helt annan spel än det som säljs till konsoler. Min dator klarar av de rekommenderade systemspecifikationerna med god marginal, men trots det är det knappt spelbart. Det är en fruktansvärt undermålig portering, på flera sätt. Call of Duty-spelen som är betydligt äldre ser mycket bättre bättre ut. Problem med lagg, förlorade anslutningar, och att spelet hänger sig är väldigt frekventa. Om man vill att spelet ska köras med stabil bilduppdatering och att det ser bra ut, är det viktigt att ha en väldigt, väldigt kraftfull rigg. Betydligt mer kraftfull än vad den grafiska utdelningen visar.

Den svajiga upplevelsen förstör ett annars ganska lovande multiplayerläge. Banorna är som vanligt väl designade och bjuder på strider i flera nivåer. Jag hade dock inte tackat nej till banor som drog lite mer nytta av egenskaper som wall running och dubbelhopp. Tyvärr håller vapnen också en allt för stor nivåskillnad. Vissa vapen tar ut din fiende med ett skott, medans andra knappt gör någon märkbar skada. Det kan bli ganska frustrerande att tömma ett magasin mot din motståndare som svarar med ett enda skott som tar dig av daga omgående.

De tekniska problemen och begränsningarna gör att mitt intresse för spelet haltar betänkligt. Black Ops III är inte en lika linjär upplevelse som sina föregångare och det nya levlingssystemet tillför faktiskt en hel del till spelupplevelsen. Tyvärr känns det som man försökt pressa in allt för mycket teknik i spelet, vilket resulterar i ett näst intill ospelbart spel, åtminstone för oss med normalsnabba datorer. En titt på nätet visar att många med mig är missnöjda över spelets prestanda och besvikelsen tycks vara stor i den annars så trogna fanskaran.

• Mycket innehåll
  • Stora möjligheter till anpassade klasser
  • Solitt zombiemode