Destiny 2: Beyond Light Recension

Beyond Light är en modig expansion som ger nya, härliga maktfantasier samtidigt som det tar kontroversiella beslut. Beyond Light förför lika mycket som det förargar, men är i sin helhet en grym Destiny-expansion.

Jag älskar verkligen Beyond Light. Jag tycker det är en fenomenal expansion med tanke på omständigheterna under vilket Bungie är tvungna att arbeta. Berättelsen är bra, skådespelet är bra, Europa är vackert och Stasis är en kul leksak. Men jag ska vara transparent med er. Jag har spelat Destiny sedan originalet kom 2014 och jag ser inte längre spelet som bara underhållning, utan som en del av min vardag. Därför är varje nytt tillskott i spelets universum en utökning av mitt liv online, mitt liv i Destiny.

Jag har varit med om spelets alla egenheter. Buggar, uppdateringar, buffar och nerfs har blivit en naturlig del av Destiny. Precis som årstiderna, roterar spelet mellan soliga somrar och regniga höstdagar. Jag kan inte räkna alla toppar och dalar spelet sett under åren och Beyond Light är inget annorlunda. Det är bland de bästa Bungie har gjort på länge, samtidigt som det är undermåligt och kontroversiellt.

Okej, nu kör vi.

Europa, min isdrottning

Jupiters frusna måne är expansionens centrala ort och är olik något vi någonsin sett tidigare i Destiny. De första timmarna jag spenderade på Europa hängde käken på mig. De ödsliga vidderna är mäktiga i sin enkelhet. De är en stark kontrast till de frusna ruinerna från kolonin som en gång var mänsklighetens vetenskapliga kronjuvel.  Individerna som designar och bygger världar på Bungie är begåvade konstnärer. Samtliga av Destinys världar är imponerande. Fast med Europa har Bungie tagit steget ut i nästa generation.

Europa är dystert och stämningsfullt. Det nya dynamiska vädersystemet förmedlar utsatthet och kyla. Kraftiga stormar får din sparrow att blåsa bort, strider kan när som helst utspela sig i dålig sikt och jätterobotar slår upp snödynor när de klampar runt. Europa är den mest levande platsen i Destiny och jag kan inte bärga mig för vad studion skapar härnäst!

Dynamiskt väder är verkligen inget nytt i spelbranschen, men i ett spel där nuet tycks stå stilla bidrar vädereffekter till inlevelsen. Tillsammans med den fenomenala ljudbilden och soundtracket ger Europa intrycket av en genomtänkt  upplevelse. Jag minns särskilt starkt den gången jag spankulerade i en av månens många isgrottor och tystnaden bröts av glaciärens knarrande. Jisses vad skärrad jag blev! Vilket sinne för detaljer!

Layouten på Europa är varierad med stora öppna ytor, trånga gångar och vertikala strukturer.  Destinationens områden är likt övriga Destiny separerade med korridorer, vilket känns både tryggt och lite tråkigt. Samtidigt som detta ger varje område på Europa en distinkt identitet längtar jag till dagen då Bungie dumpar nuvarande generations konsoler så att de kan designa världar utan de berömda laddningskorridorerna.

Läs gärna vår guide till Beyond Light och vad Europa erbjuder!

Av Europas alla sidor är min absoluta favorit de högteknologiska Clovis Bray-faciliteterna. Medan vi med enkelhet kan identifiera Fallen- och Vex-designen på Europa sticker forskningscentren ut med sina sterila miljöer och unika ikonografi. Glaset, de mjuka kanterna, lutande väggarna och serverfarmerna tillhör en teknologisk fetischism sällan skådat i Destiny. Tillsammans med resterna av döda exo-kroppar och andra detaljer i miljön berättar också laboratorierna om den oetiska arbetsmetodik som försiggick där. Cyberpunk-vibbarna är starka! Expansionens raid, Deep Stone Crypt, är på samma not åter ett bevis på Bungies mästerliga sinne för ban- och miljödesign!

I skuggan av Europa

Det går inte att prata om Beyond Light utan att nämna det borttagna innehållet. Jag tror inte riktigt jag har förstått ännu hur mycket boyta som gått förlorad när Bungie tog bort fyra planeter från spelet. Io, Mars, Titan och Mercury och alla aktiviteter och områden förknippade med planeterna är för tillfället borta. Poof! Anledningarna är många men framförallt är det för att Bungie strukturerar om spelet, bygger om och uppdaterar koden. Destiny 2 höll på att bli för stort, i GB alltså, och tog för lång tid att patcha och uppdatera. Med tanke på att Bungie ska köra med Destiny 2 i åtminstone tre år till behöver spelet hålla på ett tekniskt plan.

Men det förändrar inte det faktum att en väsentlig del av spelet är borta. En tredjedel av alla Strikes, borta. Fem raider, borta. Elva pvp-kartor, hej då! Massor av uppdrag och unika vapen, otillgängliga! Listan är smärtsamt lång och en ögonöppnare. Bungie har en fullständig lista du kan läsa.

Destiny 2: Beyond Light, Bungie 2020.

Det bortplockade innehållet är förlagt i vad Bungie kallar Destiny Content Vault, där det förvaras tills vidare. Tanken är att Bungie kan plocka fram materialet i framtiden om det passar storyn. Men det som förargar spelare är att detta sker i samband med att vapen och rustningar får ett bäst-före-datum. Så inte nog med att spelet blir mycket mindre, en stor mängd vapen blir obrukbara i spelets svårare aktiviteter – som om vi ska vara ärliga är syftet med att samla bra loot. I ett spel som lever på drivkraften i att spela samma innehåll om och om igen i hopp om att få det perfekta vapnet, är bäst-före-datum motsägelsefullt.

Dessutom verkar det som att Bungie inte har uppdaterat de aktiviteter som tidigare belönade dessa äldre vapen. Till exempel får du gammal, nu värdelös utrustning när du kvitterar ranker i Gambit eller renar Nightmare Essence på Luna. Det här förargar spelare ännu mer då majoriteten av aktiviteterna utanför Europa är knutna till utrustning som passerat bäst-före-datum sedan länge. Och det här gör i sin tur att en väsentlig andel av spelet inte längre värt att spela. Spelares tid måste respekteras!

Bungie har svarat på detta och annan feedback berörande Content Vault och datummärkning på utrustning. Men det är oklart när en åtgärd blir implementerad.

Ytlig story med fantastisk dialog

Det jag såg mest fram emot i Beyond Light var berättelsen. Jag ville veta allt om mörkret, om krafterna som hotar vår existens. Jag ville se schismer bland karaktärer när deras världsbilder sätts på prov. Och jag ville utmana min egen bild av vad gott och ont är. Vad jag hittills sett i Beyond Light känns bara som inledningen. Visserligen är berättelsen pågående och många delar verkar bli utportionerade med tiden, men den inledande kampanjen där vi låser upp mörkrets krafter, saknar substans. Saknar allvar. Berättelsen är stark, men storyn är svag.

Efter en spännande inledning med Variks och ett klumpigt första möte med the Stranger springer vi iväg för att lära oss Stasis-krafter. Detta sker utan någon större moralisk avvägning annat än vårt Ghost velande. Jag var alltid beredd att ta steget ut till den mörka sidan (vara elak i spel är ju kul) men avsaknaden av konsekvenser, i till exempel spelmekanik eller visuellt berättande, gör mig besviken.

Vad som däremot överraskar mig och får mig att tillfälligt glömma bort storyns svagheter är de mästerligt skrivna dialogerna. The Strangers blandning av melankoli, cynism och vrede är en explosiv blandning som levereras med mänsklighet,  trots den elektriska röstfiltret. Hon är så närapå en ersättare till allas älskling Mara Sov som vi någonsin kommer få. Tänka sig! Variks presterar också fenomenalt och lyckas väcka sympati i efterdyningarna av Forsaken. Beyond Light är bland det bästa Bungie skrivit. Synd då att storyn av någon orsak inte riktigt håller ihop.

Bryta isen med Stasis

Ända sedan Stasis blev utannonserad har spelare spekulerat över hur fullkomligt trasigt och obalanserat det är i förhållande till andra klasser. I dagsläget är det sannerligen en turbulent tid, särskilt i pvp. Spelare börjar reglera och hitta balans, men allting är fortfarande väldigt nytt. Stasis blåser frisk luft i spelet och kastar om ordningen. Det är en jättekul subklass som känns fräsch och mäktig. Bungie har redan nerfat vissa egenskaper och kommer troligtvis behöva göra fler justeringar i framtiden för att ekosystemet ska vara hälsosamt.

I Varvats guide kan du läsa mer om Stasis och om du aldrig spelat Destiny tidigare kan jag starkt rekommendera vår nybörjarguide.

Sammantaget är Stasis en elemental kraft från mörkret som ger spelare kontroll över slagfältet genom att sakta ner, frysa och krossa fiender med is.

Destiny 2: Beyond Light, Bungie 2020.

Medan andra subklasser på olika sätt levererar ett färdigt paket erbjuder Stasis möjligheten att modifiera dina egenskaper. Det är ett helt nytt system som påminner om smörgåsbordet vi hade i Destiny 1. Efter kampanjen kan du göra en serie uppdrag åt the Stranger som ger tillgång till Aspect och Fragments. Aspects är som utrustning till Stasis som ger din subklass mäktiga egenskaper som till exempel förändrar en förmåga i grunden. Fragments i sin tur är som modifikationer till Stasis och justerar dina förmågor för att passa ditt behov eller spelstil. Medan Aspect är unika till din klass är Fragment universella.

I skrivande stund finns det två Aspect per klass och totalt sex Fragment. Medan valmöjligheterna i dagsläget är begränsade kommer Bungie utan tvekan att addera fler senare. Möjligheten att skräddarsy min subklass ger mig som spelare en ny nivå av kontroll över min karaktär och gör mig mer engagerad i den. Tillsammans med de fruktansvärt häftiga egenskaperna och maktfantasin det skänker är Stasis ett helhetspaket du som destinyspelare inte vill missa!

I början upplevde jag det som att Stasis trumfade alla andra subklasser. Men efter den initiala förälskelsen och lyckoruset avtagit kan jag tryggt säga att Stasis inte underminerar andra subklasser. Well of Radiance och Ward of Dawn är fortfarande nyckelfunktioner i raider och svårare Nightfalls. Däremot fyller Stasis den viktiga funktionen som crowd controller, något som Destiny saknat. Jag inser däremot att de äldre subklasserna är i stort behov av en uppdatering för att erbjuda samma nivå av valmöjligheter som Stasis.

Små steg framåt

Som jag insinuerade i början av recensionen har Beyond Light ett par brister, storyn är en av dem. Eller snarare förbättringsområden som expansionen inte adresserar. Något jag och andra långvariga spelare troligtvis upplever är att Destiny 2 börjar stagnera. Vad jag menar med detta är att spelet inte fått några uppgraderingar till de grundläggande NPC:erna vi interagerar med dagligen. Det är samma trötta bounties och quester vi sett sedan 2017. Samma veckovisa checklistor att traggla genom. Bungie har lovat att uppdatera rustningarna för Vanguard, Gambit och Crucible årligen, vilket de har gjort nu. Men systemen väcker inte engagemang, annat än uppgraderingarna till power level de medför.

Jag saknar något som aktiverar mig. Små ritualer som lockar mig till olika spellistor. Dubbla belöningar i Nightfall är en kul grej Bungie börjat med, men det behövs mer. Jag saknar Armsdays från Destiny 1, som varje onsdag aktiverade och engagerade mig med Banshee-44. Jag kan spåna flera små event som kan förhindra Destiny 2 från att bli trist. Gambit skulle kunna köra med någon slags Gambler’s Night en gång i veckan, då Gambit får galna modifikationer eller regler som kastar om spelläget. Spelare skulle behöva donera vapen och utrustning till potten, och desto mer saker spelarna donerar, desto större blir vinsten för laget som vinner.

Hur som helst!

Vad Bungie däremot har gjort som ger ambitiösa spelare en ny anledning att nöta innehåll är de nya legend- och master-svårighetsgraderna till expansionens Lost Sectors. Om du spelar dessa själv har du en chans att vinna exotiska föremål och uppgraderingsmaterial. Dessa kan du spela om och om igen utan att bli utelåst. Destiny 2 behöver fler tillvägagångssätt som detta så att spelare kan erhålla specifika belöningar. Det är min förhoppning att fler Lost Sectors får dessa nya svårighetsgrader.

Bra expansion under förutsättningarna

Det är lätt som konsument att glömma bort att världen förändrats under året. Arbetsförhållanden vars ringar på vattnet påverkar oss alla. Även Bungie. Att de kunnat skapa Beyond Light från sina hem är helt jäkla otroligt! Ja, det finns buggar. Nej, expansionen är inte lika stor som Forsaken. Och ja, studion har gjort kontroversiella val. Fast jag beundrar dem för vad de åstadkommit. Förseningen från september till november sved lite, men Beyond Light är värd det.

Avsaknaden av Io, Mars, Titan och Mercury bränner, fast jag förstår nödvändigheten att avlägsna den sjuka kroppsdelen för att rädda kroppen. I det här fallet fyra kroppsdelar. Däremot måste Bungie verkligen göra de äldre destinationerna relevanta igen, med aktiviteter som respekterar spelarnas tid och väcker engagemang.

Erfarna och inbitna destinyspelare behöver inte bli övertygade. Ni spelar troligtvis Destiny 2 på samma sätt som jag och har gjort det till en del av er vardag. Nykomlingar däremot får troligtvis inte en bättre start till Destiny 2 än med Beyond Light eftersom nybörjarupplevelsen är förbättrad. Dessutom slipper nybörjare sakna de makulerade planeterna.

Jag ska avrunda recensionen som jag började. Destiny 2: Beyond Light är en expansion som jag älskar. Europa är en destination som ger och ger, Stasis är min nya livsstil (även om klanen ändå tvingar mig att köra Well med hosorna på) och berättelserna vidgar historien och driver den sakta men säkert framåt. Framförallt är Beyond Light ett bevis på att Bungie är hängivna och kompetenta nog att arbeta under tuffa förhållanden.

Tack Bungie. Kämpa på!

Jag älskar verkligen Beyond Light och tycker det är en fenomenal expansion med tanke på omständigheterna Bungie var tvungna att arbeta. Berättelsen är bra, skådespelet är bra, Europa är vackert och Stasis är kul. Avsaknaden av 4 planeter kan svida, men medan du är på Europa glömmer du snabbt bort allt annat.
  • Skådespelet.
  • Stasis.
  • Europa.