Genom åren har jag klockat in 376 timmar i diverse versioner av The Elder Scrolls V: Skyrim. Det är ett spel jag haft väldigt kul med. Men lagom tills det att Special Edition släpptes till nuvarande generations konsoler hade jag tröttnat. Ett par till versioner har nått marknaden sedan dess, fast jag kunde inte bry mig mindre. Jag är färdig med Skyrim!
Eller, det trodde jag iallafall.
När Zenimax och Bethesda utannonserade Greymoor, nästa stora tillägg för deras populära onlinerollspel The Elder Scrolls Online, avfärdade jag det då det skulle utspela sig i Skyrim. Lyckligt ovetande växte ett intresse sakta fram. Nostalgiska minnen blandade med äventyrslust har ständigt legat under ytan. Innan jag visste ordet av det blomstrade hajpen. Nu är jag så jäkla redo att återvända till mitt älskade Skyrim!
Det har därför varit ett stort nöje att få testa Greymoor och ett ännu större nöje att rapportera till er!
Natten sänker sig
Greymoor utspelar sig i västra Skyrim som för tillfället tillhör en egen fraktion av nordfolket i rådande tideräkning för The Elder Scrolls Online (cirka tusen år före The Elder Scrolls V: Skyrim). Äventyret börjar med att onda makter angriper landsbygden med magiska stormar som förvandlar oskyldiga människor till nattens vidunder. Du, tillsammans med den levande legenden Lyris Titanborn, tar tag i problemet med eld och stål för att rädda provinsen.
Äventyret i Greymoor tar oss över snötäckta klippor, kalla träsk och trolska skogar. Men resan sker inte bara över land, utan även under jordens yta, djupt ner i vad som kallas Blackreach. Ett enormt, ogästvänligt grottlandskap där en hel del monster håller hus. Hoppas att du inte är mörkrädd för Blackreach består till 40% av Greymoors totala yta.
Greymoor är för övrigt namnet på ett fort i centrala Skyrim.
Storyn i Greymoor kretsar kring vampyrer, varulvar och annat ockult knytt. Enligt Zenimax är Greymoor deras mörkaste och mest gotiska äventyr, så vi får vara beredda på en blodig berättelse. I min testsession med Greymoor hann jag bara skrapa på ytan av storyn, men av det jag såg bevisar Zenimax åter igen att de har talangfulla författare. Med små medel lyckas de gång på gång väva sagor som fångar in både enskilda karaktärer såväl som övergripande politiska intriger. Med min förkärlek till Dracula och klassisk skräck är just storyn något jag ser särskilt fram emot.
Greymoor är något nytt att bita i
I samband med detta gotiska kapitel har vampyregenskaperna hos spelare omarbetats för att göra rollen mer engagerande. Vampyrer får nu fler aktiva och passiva egenskaper och en betydligt coolare Ultimate. Att vara vampyr är inte längre bara en buff, det är en livsstil!
Viktigaste ändringen av alla är att du inte längre sänker dina egenskaper genom att dricka blod, istället ökar du dem – precis som det skall vara! Majoriteten av egenskaper är också klassade som kriminella handlingar.
Blood Scion heter vampyrernas nya Ultimate, vilket förvandlar dem till ett regelrätt monster och nattens härskare. Denna vampire lord-transformation toppar all din health plus ger dig en stor buff till health, magicka och stamina, vilket gör egenskapen till en livräddare. Men det är inte allt. Självklart dränerar alla attacker fiender och läker dig för en portion av skadan. Sa jag att du också ser fiender genom väggar?
Då min tid som vampyr i Greymoor är begränsad och mina erfarenheter som sådan minimala kan jag inte uttala mig om var de nya vampyrerna kommer att stå efter release. På det sätt som egenskaperna är balanserade (du förlorar fortfarande health regeneration och tar ökad skada från eld desto starkare du blir) framstår vampyrer ändå som rätt balanserade. Det återstår dock att se hur den fungerar i pvp.
Vad jag däremot kan säga med säkerhet är att den nya vampyren är mycket roligare att spela. Den ny strukturen engagerar mig att bete mig som en vampyr samtidigt som det finns utrymme att konstruera specifika builds. Den nya animationen när du dricker från ovetande offer är en blodig röra som också gör det kul att söka upp nästa måltid. Det ska understrykas att vampyr är ett supplement till dina övriga egenskaper och vapentalanger – inte en ersättare.
Antikrundan – skänker syfte till utforskning
Antiquities är kanske den största nyheten till Greymoor, en aktivitet i vilket du färdas över Tamriel i jakten på bortglömda reliker. Med andra ord: du blir en arkeolog. The Elder Scrolls Online har varit i seriöst behov av något nytt som breddar spelet. Nu har vi äntligen – äntligen! – fått en aktivitet som kan hålla oss sysselsatta länge. Och det bästa av allt är att antiquities kompletterar flera andra aspekter av spelet.
Efter att du gått med i arkeologsamfundet i Solitude får du tillgång till två nya egenskaper: scrying och excavation. Dessa är direkt kopplade till två minilekar med samma namn. Ni förstår antikviteter måste först lokaliseras med hjälp av scrying, ett pusselspel där mönster ska matchas. Därefter, väl på plats, utför spelaren utgrävningen i ett annat pusselspel där du ska hitta och gräva upp föremålet. Utgrävningen påminner om MS Röj. Är du särskilt duktig kan du även gräva upp bonusföremål.
Men allt detta föranleds av att du får en ledtråd. Ledtrådarna är vad som inleder en arkeologisk jakt och dessa kan du hitta slumpmässigt från fiender och kistor samt få som belöningar. Ledtrådarna är som allt annat rangordnande med färgkoder. Desto högre värde ledtråden har, desto ovanligare är antikviteten.
Vad kan du då få av att investera i arkeologi? I stort sett allt. Du kan hitta allt från möbler och dekorationer till emotes och motifer. Men guldklimparna de seriösa utgrävarna kommer leta efter är riddjuret som enbart går att hitta genom antiquities samt de mytologiska föremålen. Mytologiska föremål är självständig utrustning som för med sig enorma fördelar till din karaktär. Richard Lambert, creative director för The Elder Scrolls Online, berättar i en presentation att det till exempel finns ett mytiskt föremål som gör dig immun mot alla typer av fasthållningar, men istället förhindrar dig att springa. Han sa att det finns ganska galna föremål därute som han hoppas spelare kommer uppskatta.
Antiquities är ett väldigt annorlunda sätt att spela The Elder Scrolls Online på, men ett som jag tror kommer berika spelupplevelsen avsevärt.
Greymoor är falukorv med mjöd
Utökningen av Skyrim med Greymoor innefattar även en ny, tuff Trial för tolv spelare vid namn Kyne’s Aegis, massor med ny loot, achievements, möbler och annat gott spelare kan lägga sina vantar på. Hemmainredare kan också se fram emot ett nytt möbleringsverktyg som möjliggör löjligt träffsäker placering av inredning.
Över lag är mitt intryck av Greymoor som att återvända till sin hemort efter ett decennium eller två. Miljöerna är bekanta och väcker nostalgiska minnen till liv som får dina kinder att bli lite röda. Samtidigt är det sociala klimatet annorlunda. Nya ansikten har flyttat in och vinden bär med sin nya berättelser. Och i just den här hemorten har vampyrer och satanister gjort intrång och häckar i lekparker, industriområden och skogsbryn.
Precis som med The Elder Scrolls Online: Elsweyr är Greymoor del av ett större narrativ som sträcker sig över hela året. Just nu kan du ta del av DLC:n Harrowstorm som ger tillgång till två grottor med insikt i upptrappningen till Greymoor. Du kan läsa mer om Greymoor och kommande DLC på The Elder Scrolls Onlines hemsida.
Sammanfattningsvis lämnade jag testsessionen av Greymoor med ett starkt sug efter mer (haha). Känslan av bekantskap var en positiv sådan och Zenimax har gjort ett bra jobb med att få miljöerna att kännas spännande. Lite som att kompletterar tråkig husmanskost med lyxig dricka. Introduktionen av arkeologiska utgrävningar med tillhörande minilekar tror jag kommer väcka nytt engagemang hos spelare, om inte annat lär looten göra det. Och en mörkare berättelse med vampyrer i fokus lär klinga bra med oss emo-gamers.
Jag sitter redo i droskan. Du ska väl också följa med?