Vi har den senaste veckan haft nöjet att logga in på Zenimax Onlines testservrar och prova Blackwood, nästa stora kapitel i The Elder Scrolls Online, Bethesdas framgångsrika onlinerollspel fyller nu sju år (grattis!) och medan ålderstecknen börjar synas på det uppkopplade Tamriel, har Zenimax Online överraskat mig varje kapitel med vackra och välarbetade miljöer som sticker ut från originalets tre alliansområden. Blackwood lever upp till de förväntningarna trots att det fortfarande är under utveckling. Musik och röstskådespel är top notch och överlag framstod Blackwood som en naturlig förlängning av ett redan enormt och kvalitativt onlinerollspel. Det slår även flera ackord på nostalgisträngarna i och med att det utspelar sig i samma område som det femton år gamla The Elder Scrolls IV: Oblivion.
Medan jag kan plädera milsrader text om hur fruktansvärt bra The Elder Scrolls Online är undrar du säkert just vad Blackwood har att erbjuda. I egenskap som ESO-veteran och sedermera periodare har jag fixerat mig på den enskilt största nyheten i Blackwood: Companions! Men för artighetens skull drar jag av en snabb sammanfattning:
The Elder Scrolls Online: Blackwood är det senaste kapitlet till onlinerolspelet och öppnar upp en stor landmassa med samma namn i vilket äventyrare kommer kunna utforska, åta sig uppdrag och samla skatter och utrustning. En episk kampanj medföljer som sätter spelarna på spåret efter en demonisk kult med ondskefulla planer. Jakten, som dessutom är del av den övergripande årliga berättelsen Gates of Oblivion, tar spelarna till en dimension av helvetet kallat Deadlands från vilket ett hot måste avvärjas för att rädda världen. I Blackwood finner du dessutom de sedvanliga tillskotten av världsbossar, grottor, skyshards, vapen och rustning samt andra hemligheter och samlarföremål. Och en ny Trial som lovar något häftigt.
Med det ur vägen hoppar vi till de kompisar vi kommer kunna ta med oss in i döden!
Companions – din nya plus ett
I och med att jag inte längre spelar The Elder Scrolls Online dagligen har det blivit så att när jag väl får ett återfall spelar jag det på egen hand – och låt mig poängtera att The Elder Scrolls Online redan 2014 var ett bra single player-spel. Därför har jag alltid älskat de uppdrag och äventyr i vilket andra karaktärer, som Naryu, Darien och Rigurt, följt med vid sidan av. Så när Zenimax utannonserade den nya funktionen Companions för Blackwood höll jag på att trilla ur stolen. Det var svårt att sedan lägga ett lock på mina förväntningar och jag tvingade mig själv att närma mig Companions med en blygsam skepticism.
Efter att ha lekt med de två karaktärer vi kommer kunna kalla våra kompanjoner kan jag glatt rapportera att Zenimax lyckats.
Till att börja med är båda karaktärerna, en svartalv vid namn Mirri och en breton som heter Bastion, välarbetade med unika bakgrundshistorier, personligheter och uppdrag. För att rekrytera dem behöver du göra deras introduktionsuppdrag och om ni sedan kommer bra överens på dina resor låser du upp följduppdrag som ger dig djupare insikt i deras liv. De kan kommentera olika händelser och situationer i Tamriel och får du tråkigt kan du alltid inleda ett samtal – dessvärre var samtalen i förhandstitten kraftigt begränsade och enformiga. Vi får hoppas att riktiga dialoger blir implementerade.
Som en patriotisk dunmer föll jag naturligtvis för Mirris djärvhet och opportunism, men den ädla och lojala Bastion verkar vara suveränt husbando-material. Det är oklart i nuläget om romantiska alternativ kommer att existera i dagsläget men Zenimax har skapat något bra här och det vore lite tråkigt att inte fullfölja Companions potential.
Du har mitt svärd, och båge, och yxa och stav och…
Rent spelmekaniskt är Companions robusta, och anpassningsbara för att matcha din spelstil eller behov. Du kan utrusta dem med alla vapen- och rustningstyper, dock inte samma utrustning som spelare kan använda (potentiellt problem för oss med fullproppade förråd). Companions har sina egna unika föremål. Däremot kan du klä dem i olika costumes du låst upp. Precis som för dig kan kompanjonerna använda sig av fem färdigheter i strid och en ultimate, dessa är baserade på spelarklasserna fast har anpassade variabler och effekter. Mirri och Bastion kan både agera som tank, healer och damage dealer beroende på vilka färdigheter och utrustning du ger dem. Med ansträngning går det att köra dungeons med dem, fast då krävs det att du har bra utrustning och kunskaper.
De är väldigt anpassningsbara och det är enkelt att mixa och matcha färdigheter och utrustning. Jag älskade att prova mig fram och se hur min kompanjon assisterade mig med angivna attacker. Vapenfärdigheter var upplåste från början och behöver inte ökas med erfarenhet. Däremot gick det inte att ge kompanjonerna kommandon, utan de agerar på eget bevåg, därför kan du inte luta dig tillbaka och låta de bära dig genom svåra strider. Ifall en sådan funktion tillkommer i framtiden är oklart. Faller de i strid kan du återuppliva dem på samma sätt som en annan spelare.
Dina kompanjoner har två mätare att beakta, deras erfarenhetsmätare, som vid level upp ökar deras stridsduglighet, och en relationsmätare som avgör hur bra du och kompanjonen kommer överens. Relationsmätaren påverkas av val under uppdrag och handlingar mot oskyldiga, så som stöld och mord. När relationen nått en specifik nivå får du tillgång till uppdrag från kompanjonen. Relationen tycks inte påverka stridsdugligheten. Under min testomgång fick jag möjlighet att enkelt maximera relationen därför är det svårt att veta hur mycket ”arbete” du kommer behöva lägga på att öka den, samt exakt vad som påverkar mätaren.
Gott sällskap med stor potential
Jag fullkomligt älskar kompanjonerna och vad de innebär för The Elder Scrolls Online. De är ett fantastiskt tillskott för en redan storslagen värld och ger spelare, ensamma såväl som sociala, en extra hjälpreda i den dagliga grinden och questandet. Companions är nog inte helt färdigutvecklade, men systemet har en robust grund som kan vidareutvecklas och utökas med längre personliga uppdrag och berättelser, relationer, dialoger och stridsförmågor. Under min testperiod märkte jag att de var lite bångstyriga och småbuggade. Till exempel kunde de inte hålla jämn takt med mig när jag sprang iväg. Och även om de hade riddjur vägrade de att använda dem. Sannolikt är detta åtgärdat till release, men vi bör sänka våra förväntningar – en del åtgärder och balansering kommer troligtvis vara nödvändigt.
Vad Companions potentiellt sett innebär för framtiden av spelet är hisnande. Jag räknar med att Zenimax kommer implementera fler kompanjoner tids nog efter att systemet är stabilt och utarbetat. Kanske väljer de att sälja kompanjoner i spelets digitala butik på samma sätt som de säljer bank- och handelstjänster. Blir Companions framgångsrikt räknar jag kallt med att de kommer utöka Mirri, Bastion och framtida kompanjoners berättelser så att de blir lika levande som världen de lever i.
Companions kommer med The Elder Scrolls Online: Blackwood den 1 juni på PC, Mac och Stadia samt till konsoler den 8 juni.
Läs mer om Blackwood i vår sammanfattning eller på den officiella hemsidan.