Football Manager 2016 Recension

Final i Champions League. Matchminut åttisju. Ledning med ett noll. Motståndarna trycker på. Din målvakt håller tätt, men mittfältarna börjar gå på knäna. Vad gör du?

Ända sedan min klasskompis introducerade mig för Championship Manager i slutet av mellanstadiet har jag varit djupt fascinerad av i princip alla managerspel som har släppts (möjligen med undantag av Cykling manager). Då, för drygt 15 år sedan, tränade vi IFK Göteborg och viftade med en hemgjord blåvit flagga.

Nu har Championship Manager blivit Football Manager och det enda fotbollsmanagerspelet värt att prata om. Sedan dagarna i min klasskompis källare har jag spelat varje utgåva av Football Manager.

Precis som sina föregångare bygger Football Manager 2016 på samma principer. Det sker inga radikala förändringar, fokus ligger i stället på att finslipa spelet för varje år. Detta betyder inte, vilket många som sällan spelar sportspel hävdar, att det är samma spel år efter år. En finslipning kan, om den görs rätt, betyda mer än de radikala förändringarna, vilket Football Manager 2016 är ett utmärkt exempel på.

Taktiken spelar roll

football-manager-2016

Det är inte FIFA-klass på grafiken, men bra mycket bättre än att se färgade prickar från ovan.

Football Manager 2016 är inget Fifa grafikmässigt, spelarna ser fortfarande ut att vara gjorda i Minecraft, men Sports Interactive har uppenbart lagt tid på AI:n. Borta är många av de obegripliga misstag spelare och målvakter gjort i tidigare upplagor och som kostat så mycket. Målvakterna ingriper på ett sätt som får en att tro att de faktiskt gör sitt bästa, även om misstagen givetvis kommer ‒ men verklighetstrogna misstag.

Tidigare upplagor av spelet har ofta hävdat sin realism. Denna upplaga visa i stället sin realism. Ställer du upp med en tokoffensiv uppställning med ditt Bournemouth borta mot Arsenal kommer du antagligen få rejält med pisk. Bestämmer du dig i stället för att satsa på kontringar och att alltid vara på rätt sida boll, då kan du kanske kämpa dig till en viktig bortapoäng. Att taktikerna faktiskt spelar roll blir påtagligt på ett mycket tydligare sätt än tidigare. Att en 4-3-3-uppställning funkar mot ett lag på hemmaplan betyder inte att den per automatik kommer att fungera lika bra på bortaplan. Tänker man inte på det kommer man att få lära sig en tuff läxa. Omgående.

När du kliver in i Football Manager 2016 kommer du känna dig hemma. Menyerna ser likadana ut, träningen fungerar på samma sätt som tidigare och presskonferenserna är som de alltid har varit (men låt oss återkomma till det).

Football Manager-serien har per automatik vänt sig mot spelare som redan kan fotboll och har tid att lägga ner på spelet. För Football Manager 2016 är ett tidskrävande spel. Det är inte Fifa där du kan sätta dig och spela en match och sedan stänga av. Ska du spela Football Manager måste du lägga ner många fler timmar för att lyckas skapa ett framgångsrikt lag.

Därför kan jag inte låta bli att känna mig lite besviken när Sports Interactive lanserar en lång rad av Football Manager-spelsätt. Det finns Football Manager touch till telefonen, det är create a team till datorn och det är nedbantade versioner att spela för de som inte har tid, kunskap eller ork att sätta sig in i fullversionen. Tolka mig inte fel; Det är fullt rimligt att Sports Interactive vill bredda sin publik och öka företagets vinst. Men det känns som att tiden som lagts ner på plottriga alternativ hellre hade kunnat förbättra det ”riktiga” Football Manager. Spellägen som create a team har länge varit reserverade för hockeyspel, där man har kunnat sätta ihop lag av de spelare som finns i NHL:s 30 lag, och passar sig inte lika väl för fotbollsspel.

Vart är licenserna?

Mitt i tsunamin av realism som Football Manager ändå är kan jag inte låta bli att känna att det saknas… realism. Den som spelat igenom några säsonger av förra årets upplaga vet att interaktionen med spelare och journalister snabbt blir upprepanden. Journalisterna ställer samma frågor på presskonferens efter presskonferens och så småningom vet man exakt vilken reaktion man får på varje svar. Sports Interactive skrev när spelet släpptes att de hade förbättrat presskonferenserna, men jag är osäker. Hittills har jag känt igen samtliga frågor och svar som dykt upp i spelet, och det blir snabbt lite långrandigt.

football-manager-2016-why-its-new-features-are-going-to-destroy-your-life-football-man-649520

Statistik. Statistik. Statistik. En äkta nörds våta dröm.

Ett problem Football Manager har dragits med under många år är avsaknaden av licenser. Väldigt få lag och ligor har autentiska logotyper och matchtröjor och få spelare har profilbilder. Är man som jag vill man gärna att allt ska vara så likt verkligheten som bara möjligt. Detta är visserligen enkelt att åtgärda. Många sajter erbjuder grafiska paket för gratis nedladdning. De är lätta att lägga in i spelet och genast är många ligor, lag och spelare autentiska.

När du skapar din manager kan du nu också ändra utseendet på hen. Din tränare ska för första gången integreras i matchsimulatorn. Stå vid sidlinjen och ropa ut instruktioner och delta i firandet. Friheten i att välja hur din tränare ska se ut är dock något begränsad. Du kan välja mellan några förbestämda (och ganska fula) frisyrer, välja hårfärg och om du vill ha kostym eller träningsoverall (är du José Mourinho eller Lasse Lagerbäck? Andreas Alm eller Jörgen Lennartsson?). Begränsningarna gör dock att din tränare får Donald Trump att framstå som en attraktiv herre, eller nästan i alla fall.

Statistik i mängder

En av de största förändringarna i år är samarbetet Football Manager har inlett med statistikföretaget Prozone. För den som gillar statistik finns det nu enormt mycket siffror och diagram att djupdyka i. Varifrån görs målen? Var slås flest felpass? Var släpper du in mål? Alla frågor du möjligen kan vilja ställa kan du få svar på. Sedan är det upp till dig hur du ska utnyttja ditt lags styrkor och dölja dess brister.

Till sist är Football Manger fortfarande Football Manager. Det finns en trygghet i menyer och uppbyggnad av spelet. Det är inte samma spel som det var när jag satt i en klasskompis källare och hejade på Blåvitt, men det fortsätter utvecklas i takt med tiden. Den som gillar spelserien kommer utan tvekan att gilla årets version.

Tillbaka till Champions League-finalen. Har du bestämt dig; Hur gör du?

• Statistiken är enorm!
  • FM är fortfarande FM