Aliens: Colonial Marines

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Aliens: Colonial Marines” developers=”Gearbox Software” publishers=”Sega” platforms=”Microsoft Windows, Playstation 3, Xbox 360, Wii-U” genres=”First-Person Shooter” release_date=”12 februari 2013″]

Aliens: Colonial Marines är ett spel som lovar mycket men inte riktigt levererar. Till att börja med så känns handlingen som ett krystat försök att skapa något riktigt häftigt. Något som tyvärr inte riktigt lyckas. Din karaktär heter Korpral Winters och hans uppgift blir att undersöka en nödsignal som kommer från skeppet USS Sulaco, känt från filmen Aliens. Inne i USS Sulaco möts vi av tomma cryopods där huvudkaraktärerna i filmen  spenderade tiden i cryosömn. Det bör innebära att spelet utspelas bara timmar efter det att filmen tar slut.

I vanlig ordning går saker och ting fel väldigt fort. Det blir en kaotisk resa genom USS Sulaco, som redan från början är i dåligt skick och snabbt blir värre. Du får snart sällskap av två andra överlevare, varav den ena ”vaknade med en sån där konstig varelse på ansiktet”. Det är med andra ord inte bara aliens som väntar dig ombord utan även fientliga soldater som försöker skydda skeppets hemligheter. Du hamnar därmed mitt emellan två grupper som redan ligger i strid med varandra. Med tanke på att du och dina allierade är rejält underbemannade så sitter du i en skapligt dålig sits.

Försiktigt med den där svetsen!

Försiktigt med den där svetsen!

Det blir en actionfylld resa genom skeppet som så småningom fortsätter på den planet som USS Sulaco ligger i omlopp runt. Utvecklarna Gearbox Software försöker skapa en kuslig stämning inlindad i mystik med ett körsbär på toppen, men man når inte riktigt ända fram. Den enda spänning i spelet skapas av det faktum att det vart som helt kan dyka upp en argsint alien. Om någon av dina följeslagare utbrister ”Puh, vilken tur att det är lugnt nuså krävs det ingen Einstein för att räkna ut att helvetet snart brakar löst.

Stelt spel ger ingen mersmak

Spelandet känns stelt och lämnar inget utrymme för några speciellt avancerade manövrar. För att hårdra det lite så kan man säga att antingen står du och skjuter, eller sitter på huk och skjuter. Arsenalen består av diverse automatvapen, några pistoler och ett par hagelgevär. En positiv detalj är att du kan modifiera dina vapen en del. Byt ut granatkastaren som sitter på ditt automatgevär mot en eldkastare. Eller varför inte en fästa en liten hagelbössa på din puffra. Montera nytt sikte för ökad precision eller ljuddämpare för att dra till sig mindre uppmärksamhet.

Att modifiera sina vapen har självklart en kostnad i poäng som du drar in varje gång du ökar i rank. Din rank stiger snabbt till en början eftersom det finns speciella bedrifter du kan utföra som gör att din poäng stiger snabbare. Spräng tre fiender med en granat exempelvis, eller döda 20 motståndare med hagelgevär under ett och samma uppdrag och så vidare. Några bossar kan man inte riktigt tala om i Aliens: Colonial Marines. Istället ökar tempot lite när du möter en ny fiende för första gången.

Är du ok? Hallå?

Är du ok? Hallå?

Den enda riktigt positiva överraskningen i spelet är det faktum att man har behållit rörelsesensorn som blivit något av spelseriens signum. I Colonial Marines spelar sensorn en viktig roll, då den både visar dig var vänner och fiender befinner sig. Den gör även att föremål du kan plocka upp börjar blinka så du lättare finner dem. Precis som ficklampan i Doom 3 så kan du inte ha framme din sensor samtidigt som ditt vapen. Du får helt enkelt välja den ena eller andra. Båda känns lika viktiga, så det är ofta en svår balansgång mellan eldkraft eller information.

I onlineläget kan man välja att spela antingen Marines eller Xenomorphs, som alla givetvis har sina för- och nackdelar. Bland spellägena finns bland annat  Team Deathmatch och ett fyra mot fyra-läge där Marines ska fly från stationen, skeppet eller vilken bana man nu väljer. I det läget skall de som de spelar Xenomorph göra allt för att hindra motståndarna från att fly. Där finns även ett samarbetsläge i huvudkampanjen som erbjuder drop-in för fyra spelare online eller två spelare lokalt via split screen.

Högre settings på grafiken tack

Jag hade gärna sett att Gearbox hade lagt ner mer tid på att putsa på grafiken, då den inte alls lever upp till det man kan förvänta sig av dagens spel. Faktum är att det från flera håll påpekats att grafiken i den slutgiltiga versionen till och med blivit sämre än den var i betan. Redan några dagar efter spelets släpptes i USA så fanns där flera mods att ladda ner till PC-versionen som höjde grafiken och gjorde den mer lik det man ser i filmerna. Bara en sådan sak talar väl sitt tydliga språk?

Xenomorph, snabb, dödlig, svårhanterlig. Köp din idag!

Ljudet är även det något jag irriterar mig på. Alla ljudeffekter är enformiga och de passar inte alltid in på det som skall ljudsättas. Motsättningar i dialogen finns det också gått om. En av de mest uppenbara är att Korpral Winters till en början inte tycks ha någon aning om vad som pågår runt omkring honom. Ena stunden verkar han inte veta vad en Alien är för något, ändå utbrister han ”One more Xeno down!” redan när den första Xenomorphen faller till marken. Dessa kommentarer från karaktärerna är helt slumpmässiga och stämmer ibland in bra på det som sker men oftast blir det bara fel.

Jag är besviken

Jag hade förhoppningar om att spelet skulle vara bättre än det är, då jag är ett stort fan av H.R.Geiger och Aliens. Redan i mellanstadiet cirkulerade en VHS-kassett med filmen Aliens mellan killarna i klassen. Det blev många sömnlösa nätter för min del på grund av mardrömmar. Ändå såg jag filmen om och om igen när mamma inte var hemma.

Spelet blir för mig en stor besvikelse. Jag hade hoppats på en djup och skrämmande rymd-shooter. Istället fick vi ett anonymt pangpang-spel där aliens råkar finnas i mängder. Grafiken som på bild ser jättebra ut visade sig i själva verket vara halvkass. Att ljudeffekterna sedan allt som oftast känns malplacerade gör inte saken bättre. Vem som än i dagsläget äger rättigheterna till Aliens borde vara lite mer petig när dom delar ut uppgiften att göra spel av det. Som det är nu så blir spelen snart bara något man minns med ett snett leende och kommentaren ”Kommer du ihåg när vi spelade aliens? Snacka om kasst lir. Hur orkade vi?

Man skall inte heller lägga hela skulden för fiaskot på Gearbox. Flera utvecklare har varit inblandade i processen. Då Gearbox själva lade nästan hela sin kraft på Borderlands så gick istället uppdraget till Timeline Studios som fick ta över en grovt åsidosatt titel. Många av de banor man skissat på fick skrotas då manuset gång på gång skrevs om utan någon egentlig huvudstory. När Gearbox fick tillbaks ansvaret så var man väl medvetna om spelets låga kvalitet, men tiden hade helt enkelt runnit ut. Det är givetvis bara en av orsakerna till att Aliens: Colonial Marines inte blev vad många av oss förväntat sig, men det förringar inte det faktum att slutresultatet blev en stor besvikelse.