Anarchy Reigns

Anarchy Reigns Box

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Anarchy Reigns” developers=”Platinum Games” publishers=”Sega” platforms=”Playstation 3, X-box 360″ genres=”Beat ’em up” release_date=”11 Januari 2013″]

Anarchy Reigns… Jaså du? Mycket kan sägas om detta spel fast det blir något enformigt. En sak är dock säker, det är våldsamt, det är våldsamt våldsamt, brutalt våldsamt. Jag är skeptisk.

Anarchy Reigns

Kvinnorna är smala och har tighta kläder, männen är bulkiga och brutala.

Fram till förra veckan var detta spel helt okänt för mig. Jag fick en fråga om jag ville recensera det och tänkte att jo varför inte. Tid över till det kunde jag fixa och spel i allmänhet brukar ju uppfylla ett syfte vare sig det är att vara ett irritationsmoment eller något att fly in i och slippa verkligheten en stund. Detta spelet visade sig fylla sin funktion ypperligt men dessvärre var det en väldigt smal funktion. Att avreagera sig några minuter.

Jag slänger i skivan och inväntar titelskärmen. Den ser något tråkig ut. En bar i framtiden där allt prompt måste ha inbyggda ljusslingor eftersom de övriga färgerna mest består av olika nyanser av svart. Kameran flyger runt och visar olika personer som befinner sig i rummet. En del ser coola ut, en del skapligt sexiga och så kom kameran till den. Den ser ut som en väldigt överviktig man med massa slangar ut och in ur kroppen. Den har fullt upp med att, i samma stil som en väderkvarn, trycka in så mycket mat i munnen som möjligt. Tugga verkar inte vara nått den lärt sig.

Svart eller Vitt, inga gråzoner

Det får bli lite solo-spelande. Måste ju kolla in storyn, än så länge känner jag mig fortfarande skeptisk. Jag blir ombedd att välja black- eller white-side. Black sides kille verkar vara en skapligt anpassad kille som tagit livet som det kommer och vart med om sina upp och nergångar. White sides kille verkar inte lika anpassad, han är klädd i väldigt mycket vitt och ser ut som en sån person man av ren instinkt ogillar. Jag väljer Black.

Jack Cayman, Leatherface okände bror.

Jack Cayman, Leatherface okände bror.

Jack heter karaktären jag får spela. Han har en mekanisk högerarm som ser sådär stor och extremt bulkig ut. Hela han är allmänt bulkig, nästan lite Gears of War över karaktärsdesignen, fast ännu mer muskler. Slåss kan han iallafall, vilket verkar vara ungefär det enda man kan göra i början. Slåss med de kemiskt muterade fienderna som strömmar mot dig på gatorna utanför baren. Vid fasta hållpunkter i antalet döda så kommer större fiender och det är bara att fortsätta döda. Deras blå blod skvätter överallt och allt blir en enda storslakt. Speciellt när jag greppar en hel gaffeltruck och slår på mina fiender med.

Under tiden som jag tröskar runt så börjar jag springa omkring och utforska stället och upptäcker då att det är något jag borde gjort tidigare eftersom stora växter plötsligt skjuter upp ur marken och grön gas sprids. Jag behöver söka skydd och ser en markör på min radar som indikerar att där är det säkert. Tyvärr är det väldigt långt bort och jag hinner inte riktigt dit eftersom jag till råga på all har 6 gigantiska mutanter runt om mig som får mig att flyga som ett löv i vinden.

Gör om, gör rätt…

Ok, nya tag. Jag lägger jämna hundratal på minnet för det var där som mutanterna dök upp. Denna gången blev det ingen grön gas i staden utan istället flyger en massa jetplan förbi som sådär spontant tyckte det var kul att släppa en massa bomber på allt som rör sig, än en gång får jag söka skydd. Strax där efter kommer ett skenande fordon med ett taggigt tröskverk på fronten farande och jag kastar mig med nöd och näppe åt sidan till skillnad från mina fiender. Mer blått blod i pölar överallt.

Åter igen kommer mutanterna och jag provar mitt specialvapen och blir med en gång kär i Jacks mekaniska högerarm då två stycken meterlånga sågklingor fälls ut ur den och våldet lyckas nå en helt ny nivå. När jag skadat dom nog så blir dom stillastående och jag kan avsluta dom genom att helt sonika dra ner deras huvud till min nivå och köra sågklingorna rakt igenom deras skallar.

Lite trött på detta eviga slagsmål så kilar jag över till en markör som ger mig ett uppdrag. Då dyker det upp en ännu större, ännu farligare fiende att slåss mot. Han har en motordriven slägga. Våldet ökar ytterligare när jag slår omkull honom, gränslar hans bröstkorg och matar slag mot ansiktet.

För mycket av samma sak.

Som ni ser så är våld nästan det enda jag skrivit om. Våld är nästan det enda spelet innehåller. Ibland dyker det upp en smått fyndig sak som får mig att dra på mungiporna men i det stora hela handlar det bara om våld. Jack tyngs av en stor sorg, kan bli en bra story, därför vill han slå ihjäl allt motstånd för att hitta den slutgiltiga fienden. Nej, våld blev det ändå.

Jag provar White side. Då får jag spela Leo som ser något smidigare ut och har energibaserade klingor istället för motorsågar. Våldet påbörjas igen, sen fortsätter våldet och jag tröttnar.

Leo, 25 år gammal cyborg

Leo, 25 år gammal cyborg

Ändå finns det något där, något som gör att jag efter att ha gjort något annat en stund, återvänder till Anarchy Reigns för att våldföra mig lite till. Det är som att spelet är riktigt bra, men bara i små doser som inte får komma för ofta. När jag sedan tittar på resten måste jag ändå säga att grafiken är riktigt snygg. Rörelserna flyter bra och kontrollerna som till en början kändes lite omständiga visar sig vara riktigt bra. Filmsekvenserna är välrenderade och håller ett bra tempo som matchar resten av spelet. Det blir aldrig riktigt den där slöa nertiden då alla står och pratar utan det är korta utbyten av ord som oftare än inte leder till mer våld. Ljudet är rent och rösterna är välgjorda och passar in bra till karaktärerna som känns äkta även om dom inte är speciellt djupa.

DLC material finns i form av fler olika multiplayer arenor och fler sätt att våldsföra sig på varandra. Även en ny karaktär att spela i multiplayer finns att ladda ner, självaste Bayonetta som är precis lika välklädd som alltid.

Så, årets spel? Nej det betvivlar jag starkt, men skulle du hitta det i en begagnatlåda eller till reapris så för all del köp det. Fullpris där emot kan jag inte påstå att jag tycker det är värt.

[youtube id=”XbFq3jN-9n4″ width=”600″ height=”350″]