Animal Crossing: New Leaf

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Animal Crossing: New Leaf” developers=”Nintendo, Monolith Soft” publishers=”Nintendo” platforms=”Nintendo 3DS” genres=”Simulator” release_date=”9 Juni 2013″]

animal-crossing-new-leaf

Alla spel tar sin tid. Många spelas igenom en gång och läggs sen på hyllan. Några lever lite längre och sätter sina emotionella spår och plockas fram då och då. Dock så har dem alla ett slut, ett end game. Sen finns det Animal Crossing. Spelserien där du lever i en digital nutid med det senaste tillskottet, Animal Crossing: New Leaf. Spelet må vara sockersött till tusen men det gör det inte mindre beroendeframkallande.

Ny stad, nytt hus, nya vänner!

Jag ska berätta om grundidén för er som aldrig har spelat ett Animal Crossing-spel. Du flyttar in i en ny stad, du träffar nya vänner, leker lekar, skördar, samlar, fiskar, dekorerar ditt hus och mycket mer. Du lever ett digitalt liv som utspelar sig parallellt med ditt vanliga. För er som spelat de tidigare spelen så kommer ni att känna er som hemma. Grunden är densamma men där är många nya saker att hitta på i New Leaf. Det första som sker när du anländer till den nya staden är att bli utnämnd till den nya borgmästaren. Som borgmästare kan du styra staden och göra den mer personlig. Nu är det inte bara ditt hus du kan dekorera längre. Du kan även välja stadens inriktning och ta beslut som gagnar medborgarna, och såklart dig själv med. Där finns alltid något projekt som du kan hålla dig sysselsatt med, för där är alltid något att förbättra eller förnya.

Animal Crossing: New Leaf är ett härligt spel fullt med roliga och intressanta karaktärer som lever sina konstiga liv och interagerar med varandra även om spelaren inte är närvarande. Man kan kalla det för ett gör-vad-du-vill-spel. Där finns inga måsten, förutom att betala Tom Nook (fastighetsmäklare/gangster) för ditt hus och vidare förbättringar av det. Åk till en semesterö och utforska både stranden och havet, spela minispel mot andra Animal Crossing-spelare över hela världen och hitta nya spännande saker.
Det går även att besöka vänners städer via internet. Då får man vara försiktig för alla ändringar som du gör under besöket (hugger ner träd, blir ovän med grannarna osv.) är permanenta. Dock finns det en funktion som heter Dream Suite där du kan besöka städer som byggts av okända människor och förstöra hur mycket du än känner för. Då allting egentligen bara är en dröm.

animal-crossing-new-leaf-tom-nook-3ds-screenshot-600x300

Tom Nook, fastighetsmäklare och gangster

Dagar, veckor, månader, år.

Eftersom spelmekaniken använder sig av den verkliga tiden för att få spelet att fortgå så blir det inte många timmar per dag man sitter med det, fast har man inget bättre för sig så kan timmarna enkelt flyta förbi i den lilla sagolika staden. Mekaniken fungerar på både gott och ont. Det är en bra och rolig idé men tyvärr så händer det alldeles för lite och utbudet i butikerna ändras tyvärr alldeles för sällan.

Alla de vanliga högtiderna firas också i Animal Crossing. Är man otålig och inte orkar vänta på julen så kan man enkelt lura spelet med att ställa om datumet på 3DS och fira sin favorithögtid gång på gång. Dock tycker jag man ska passa sig för att använda denna sortens funktion då det kan störa några av funktionerna i 3DS och även spelets. Det är en rolig sak att testa men förstör lite av meningen med spelet. Musiken i spelet är mysig men kan kännas som om den bara går om och om hela tiden vilket man lätt kan tröttna. Men mysig måste jag säga räcker långt till ett sånt här spel. Grafiskt så tror jag ändå att spelet pressar 3DS:en till det lilla extra färgglada och karaktärerna (som är i form av djur) får inte bara en textur. Är det en fluffig katt med rosa tröja du stöter på i spelet så går det nästan att mäta fluffigheten.

Slutsats

Animal Crossing: New Leaf är ett otroligt bra tidsfördriv men kan lätt bli tråkigt om man sitter för länge. Dock finns där gott om älskvärda karaktärer som både flytta in och tyvärr flyttar ut från staden. Tillskottet med borgmästarfunktionerna är väldigt bra och tillför en helt ny känsla av att stadens framtid ligger i dina händer. Det finns många saker att göra men allt är upp till dig själv vad du känner för. Hur du ska styra staden och leva ditt digitala liv är helt upp till dig!

[youtube id=”M_UmQ0S1C10″ width=”600″ height=”350″]