Beware Planet Earth

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Beware Planet Earth” developers=”Lightmare Studio” publishers=”Lightmare Studio” platforms=”PC” genres=”Tower Defense” release_date=”11 april 2014″]

Vad får man om man blandar Plants vs. Zombies, Bloons och Alien? Beware Planet Earth, såklart. Spelet är ett klämkäckt indielir riktat mot casualspelare som vill slå ihjäl en stund dödtid på lunchrasten. Det är tower defense i färgglad seriefigursmiljö fyllt med humor och komik som för tankarna mot vissa snarlika titlar i samma genre.

Utomjordingar attackerar jorden, och de har bara en sak i sikte: att kidnappa dina kor. Nu måste du agera general åt Barney, gårdens bonde som aldrig tycks vilja lämna sitt dass, och placera ut torn som kan skjuta ner utomjordingarna och rädda boskapen. Färgerna sprudlar och utomjordingarna ser lagom skojiga ut, och varje gång man klarat en bana fylls skärmen av en tacksam, glad ko. Det är härligt klämkäckt och barnanpassat.

08Rädda korna från de elaka utomjordingarna!

I äkta tower defense-anda följer utomjordingarna en specifik bana runtom vilken man strategiskt måste placera ut diverse torn som kan skjuta på dem. Kommer de fram till slutet av banan stjäl de en ko som de sedan försöker springa tillbaka med samma väg. De kommer i vågor (precis som i Aliens) och måste slås ned med alla möjliga medel.

Man måste vara slugare än utomjordingarna

De är riktigt sluga, utomjordingarna. De flesta kommer som de är – gröna och fula med fiskskåls-hjälmar runt huvudet – men vissa kommer förklädda till människor, med rockar och hattar. Dessa förklädda gröningar måste man zappa med muspekaren för att tornen ska kunna upptäcka dem och skjuta på dem. Men om man zappar för mycket blir ens pistol urladdad och behöver vila innan man kan använda den igen.

Andra utomjordingar kommer med SWAT-utstyrsel och polissköldar som tål mycket mer skada än kompanjonerna, vilket kan stjäla tornens uppmärksamhet medan ninja-utomjordingar springer förbi med fjäderlätta steg. Variationen i utomjordingar blir successivt större, bana efter bana.

aUtomjordingarna kommer i alla former… tur att det finns torn för varje situation!

Sluga utomjordingar zappas

Förutom den grafiska stilen och överliggande spelkänslan delar Beware Planet Earth ett ytterligare slående drag med Plants vs. Zombies, nämligen att man måste samla på kugghjul för att kunna köpa nya torn. Men istället för solrosor som producerar solar spottas kugghjulen ut med jämna mellanrum ur särskilda torn. Man måste därför skapa små tornfarmar här och var för att ha råd med större artilleri.

Eldkastare, teslaspolar, kanontorn och istorn – det är en hederlig och igenkännbar uppsättning torn man har att välja mellan, inget nytt för den vane tower defense-spelaren. Eftersom spelplanen är begränsad blir dock utrymmet för att sätta ut torn, och deras räckvidd, mycket litet och kompakt. Det är därför viktigt att man snabbt lär sig att placera ut kanontorn i hörnor där de har större attackutrymme, och istorn mellan kanontorn för att ge kanontornen mer tid till att attackera. Det är simpla regler som snabbt ökar svårighetsgraden i senare banor.

04Glöm inte att placera ut tornen rätt!

”Snälla, släpp mig till iPad!”

Beware Planet Earth fullkomligt tigger om att bli släppt på tablets. Kontrollerna och gränssnittet är så gott som redan anpassat för simpla fingertryck och kvaliteten på spelet hade definitivt kunnat konkurrera mot andra spel på exempelvis App Store. Mitt största klagomål med den nuvarande versionen på PC är att musen släpar efter, vilket snabbt blir frustrerande då reaktionstiden i ett sånt här spel kan vara avgörande i vissa situationer, och då vill man inte ha en muspekare som känns som bly.

Om Plants vs. Zombies är ett flaggskepp inom den här typen av spel tillhör Beware Planet Earth flottan som följer i svallet. Det är inte riktigt så originellt att det suger in hela min uppmärksamhet, och inte riktigt så beroendeframkallande som liknande konkurrenter. Däremot är det inte mediokert, utan tvärtom välgjort och solitt, med en spelkänsla som passar alla åldrar. Skulle jag rekommendera det? Ja, till den som behöver ett nytt tidsfördriv och uppskattar tower defense som genre. 🙂

[youtube id=”Enter video ID (eg. Wq4Y7ztznKc)” width=”600″ height=”350″]