BlazeRush

[gameinfo title=”Game Info” game_name=”BlazeRush” developers=”Targem Games” publishers=”Targem Games” platforms=”PC, PS3″ genres=”Racing” release_date=”29 oktober 2014″]

Ryssar i spelsammanhang är ett ovanligt fenomen. Men ibland händer det att de lämnar ett litet men memorabelt avtryck i sanden. Är BlazeRush ett av dessa?

Vad är BlazeRush?

BlazeRush är ett litet PC-racingspel som är utvecklat av den ryska indiestudion Targem Games och aspirerar på en klassisk genre där spelaren ska vinna loppet och ha ihjäl sina motståndare med diverse vapen. Samtliga fordon har sina unika egenskaper som du kommer få nytta av beroende på din spelstil och ju mer banorna växlar i takt med dina framgångar på fältet. En bandvagn med bättre väggrepp och sämre hastighet passar bättre till ett kurvigt körfält och vice versa för en racerbil som presterar bättre i hastighet men tappar greppet fortare vid påfrestningar.

Utbudet växer i takt med fler nivåer som du kommer låsa upp under tidens gång. Detta sker när du vinner fler pokaler som visas efter varje varv. Ju svårare utmaning(ar) som du klarar av vid varje bana, desto fler pokaler. Om du är sugen på multiplayer finns det stöd för fyra spelare lokalt och åtta stycken via nätet. Allt är uppdukat för en liten rallyfest.

I Blazerush får man skjuta med häftiga vapen.

Bra speltempo

Trots sin lilla storlek flyter spelet på förvånansvärt bra. Inga hack syntes någonstans under min session och animationerna är faktiskt riktigt fina med klara färger som brusar fram i rödaste rapp. Spelupplägget är enkelt med tydliga instruktioner för varje bana och ett motstånd som ökar och varierar när ett uppdrag klaras av. Det kan vara att slå en tidsgräns till att klara sig längst från en bulldozer som kör över alla kombattanter på skärmen. Det är faktiskt riktigt kul att avfyra en missil och se hur din närmaste fiende sprängs i bitar och lite vanebildande när man pressar sig själv att fortsätta spela för att se vilka fler körfält man är kapabel att låsa upp.

Banorna växlar i utseende ju längre du kommer i spelet.

Bättre kontroll önskas

Ett litet aber undertecknad inte riktigt uppskattade är den sliriga kontrollen. Med piltagenterna styr man fordonet genom arenan som är snitslad i flertal kurvor. Tyvärr ger inte styrningen den makt man vill ha över sitt fordon. Ett flertal gånger fick jag bita i gräset redan innan jag började en ny omgång mitt under en tävling. Banorna kunde också haft fler detaljer som höjer spelglädjen ett snäpp. Kan du bortse från detta har du ett fartfyllt spel framför dig som kommer underhålla om du har någon timme eller två över.

[youtube id=”-xMVB3gVoy8″ width=”560″ height=”315″]

[recension titel=”BlazeRush” betyg=”7″ skribent=”Robert Zackrison” datum=”2014-11-07″][/recension]