Blendimals

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Blendimals” developers=”Exploding Cow” publishers=”Exploding Cow” platforms=”iOS, PC” genres=”Pussel” release_date=”4 december 2013″]

Utvecklarteamet Exploding Cow består av studenter vid Det danske akademi for digital, interaktiv underholdning (DADIU) och började som ett enmånadsprojekt. Efterhand kände man att spelet förtjänade lite mer uppmärksamhet och började fila på en mer genomarbetad version. Två och ett halvt år senare står iOS-versionen färdig.

Blandade djur

I Blendimals måste spelaren hjälpa ett gäng djur som är sugna på att åka raketfåtölj till månen. I deras väg står kluriga banor fyllda med farligheter som inte kan övervinnas av ett enskilt djur. Lösningen på detta är såklart att stoppa djuren i en mixer och blanda om. Exempelvis finns kaninen som kan hoppa, noshörningen som kan krossa stenar och blåsfisken som kan sväva. Efter en tur i mixern kan de fogas samman till ett härligt missfoster som kan både hoppa, sväva och krossa.

blenderMixern blandar till ytterligare ett nytt och förbättrat djur – blåsfiskaninoshörningen!

Efterhand spelaren tar djuren genom banorna erhålls nya djur med nya egenskaper som behövs för att fixa biffen. Det blir också möjligt att mixa ihop fler och fler djur till ett. Det knepiga med Blendimals är nämligen att bonusbanorna bara kan låsas upp genom att erhålla ett visst antal guldmedaljer, och för att få guldmedalj för en bana krävs att ett visst antal hopmixade kreatur inte överskrids.

”Fel” sorts retro

Det handlar ju ofta om saker som kan kallas retro i mina recensioner, och så blir det även här, men mest som ett problem. För jag gillar inte riktigt att spelets grafik och ljud har lite av en daterad look. Det känns en smula ”ute” men inte så gammalt att det är fräckt för att det är retro. Det kan vara så att jag i och med detta uttalande sårar och upprör upphovsmännen, men det kan för all del också var så att de håller med mig helt och hållet och bara har prioriterat annorlunda för att spelet ska bli så roligt och bra som möjligt att spela utifrån tillgängliga resurser.

banaDet här djuret kan hoppa som en kanin, sväva som en fisk och explodera som en ko.

Klurigt

Väljer jag att bortse från att jag och spelets ljud/bild-lösningar inte drar riktigt jämnt så återstår ett ganska nyskapande och efter ett tag rejält klurigt spel. Jag associerar till den gamla favoriten Monster Lab (Ett spel till Wii, DS och PS2 från 2008 som ingen annan än jag i bekantskapskretsen har spelat) där man bygger ihop monster med olika egenskaper. Att klara banan med så få djur som möjligt (eftersom en del av dem oundvikligen stryker med längs vägen) blir en allt större utmaning, och till slut är jag nöjd bara jag klarat banorna över huvud taget.

Till slut återstår några detaljer att hänga upp sig på, men de är inte många: Jag lyckas klara en bana genom att promenera åt fel håll istället för att krångla mig förbi alla hinder och är inte säker på om det är en bugg eller en feature (och jag kommer inte ihåg vilken bana det var tyvärr), animationerna när djuren mixas ihop och när de klarat banan och åker raketfåtölj är lite för långa för min smak och slutligen, som den nörd man är, så retar jag mig på att djurens vetenskapliga namn i spelets faktabok är skrivna med stor bokstav i alla led istället för det korrekta att släktnamnet står med stor bokstav och artepitetet med liten. Så kan det gå. Till sist hoppas jag på att det kanske kommer en uppföljare med större grafisk variation så inte alla banor tillhör samma ”värld”.

Läs om vår betygsskala >>

[recension titel=”Blendimals” betyg=”7″ skribent=”Hampus Lybeck” datum=”2013-12-09″][/recension]