Call of Duty: Ghosts

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Call of Duty: Ghosts” developers=”Infinity Ward” publishers=”Activision” platforms=”PC, Xbox 360, PlayStation 3, WiiU, PlayStation 4, Xbox One” genres=”First-Person-Shooter” release_date=”5 November 2013″]

Ghost4

Glida runt i rymden är ju inget man gör var dag

Har du spelat tidigare Call of Duty-spel? Har du tröttnat på dem? Känner du att det inte förändrats ett dugg de senaste åren och att Infinity Ward har slitit ut mallen för sina actionspel? Om du svarat ja på samtliga frågor så är Call of Duty: Ghosts inget för dig. Har du spelat ett så har du spelat alla.
När jag först la ögonen på Call of Duty: Ghosts var jag inte det minsta intresserad. Jag hade gett spelserien en hel del chanser men tyvärr har inga levt upp till förväntningarna. Det har varit samma gamla spelmekanik genom alla spelen och där har inte dykt upp någon större förändring som gett spelet en ny fräsch ton, samma gamla skjuta/döda spel genom linjära banor. Men det snackades en hel del om hur bra Ghosts skulle bli och att vi skulle få se så mycket nytt. Det enda nya jag såg var att grafiken tagit ett litet kliv i rätt riktning och hur några fiskar känner min närvaro och simmar iväg. Tyvärr är jag inte imponerad. Det må se snyggt ut jämfört med tidigare spel men det är inget revolutionerande och det hur fiskarna flyr kan man hitta så långt bak som i The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Helt enkelt skulle man kunna byta spelets namn till Call of Duty: Black Ops 3 för storyn är väldigt lik.

”It is time for you to earn the mask”

Kampanjen tar sina första steg i ett vackert amerikanskt naturområde där man sitter tillsammans med sin bror och lyssnar på sin fars berättelse om det legendariska specialförbandet ”Ghosts”. Men som i alla andra Call of Duty-spel dröjer det inte länge förrän kaoset bryter ut. Den sydamerikanska federationen tar kontroll över rymdvapnet Odin och tar död på miljontals amerikanska invånare. När dammet har lagt sig tar de även tillfället i akt och invaderar den blödande nationen.

Ghost1

Spökena tittar in

När man talar om spökena så dyker de legendariska soldaterna från Ghosts upp och då förlitar sig alla på att detta lilla förband ska vinna hela kriget.
Kort sagt faller storyn djupt ner i klichéträsket och inget känns speciellt originellt.
En av de få nyheterna i spelet är huvudkaraktärens trogna hund. Infinity Ward lovade oss en emotionell koppling till jycken men tyvärr håller inte karaktären måttet. Den är rolig att använda men inte mer.

I flerspelarläget lyser fortfarande serien som starkast

Utvecklarna kan sina explosioner och striderna är lika heta som tidigare men det krävs mer för att en kräsen gamer som jag ska hållas kvar. Därför finns flerspelarläget och där kan jag fortfarande finna en del nöjen. En nyhet i flerspelarläget är Cranked. Det är ett game mode där man sprängs i luften om man inte är snabb nog på att skjuta ihjäl någon inom ett trettiosekunders intervall. Horde-mode är ett liknande zombiesurvival läge som vi tidigare sett fast denna gången innehåller det utomjordingar.

Ghost5

Gott om fiender att ha ihjäl

Ett annat spelläge som utvecklarna stoltserat med är träningsläget Squads. I Squads bygger du din egen ”Ghost”-styrka med AI-styrda karaktärer och fungerar ungefär som en förberedande del inför strider mot andra spelare, fast offline. Med din squad kan du också utmana en annan spelares squad vilket kan verka underhållande men i slutändan så handlar det enbart vilken kombination av karaktärer som din squad består av för att kunna besegra den andres.

Déjà vu-deluxe

Jag hoppades verkligen att Call of Duty: Ghosts skulle ta de stora stegen i rätt riktning. Med en gripande story, förbättrade och nya mekaniker och bidra med en helt ny spelkänsla. Tyvärr är det ännu ett magplask som svider under hela enspelarläget och tyvärr en stor del av flerspelarläget också. De initierade som inte ger upp hoppet om sitt älskade Call of Duty kommer antagligen sitta klistrade vi Ghosts, men jag har gått vidare. 2007 släpptes Call of Duty: Modern Warfare och det är fortfarande det bästa i Call of Duty-serien sedan dess. Allt därefter har varit dåliga kloner där utvecklarna lockat med lite snyggare grafik och några leksaker om du spenderar tusenlappar på specialutgåvor. Ghosts är inget annat än en ny subserie som utvecklarna kommer mjölka sina trogna följeslagares månadspengar på.

Läs om vår betygsskala >>

[youtube id=”tUBcYogq-3M” width=”600″ height=”350″]