Carrier Command: Gaea Mission

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Carrier Command: Gaea Mission” developers=”Bohemia Interactive / Black Element Software” publishers=”Bohemia Interactive / Mastertronic / Rising Start Games” platforms=”PC, Xbox 360″ genres=”Strategy, action” release_date=”2012-09-28″]

Kontrollera futuristiska fordon

Vid en första anblick skulle man kunna anta att Carrier Command: Gaea Mission är ett spel för alla de som någon gång har drömt om att få vara en strategisk härskare, som med sina arme av tungt utrustade fordon erövrar land efter land. Detta antagande ska visa sig stämma, men mer blir det inte.

Storyn i Carrier Command: Gaea Misson är inte speciellt avancerad, man skulle kunna sammanfatta den som att de två nationerna UEC och APA utkämpar ett krig mot varandra på Jorden och har därigenom förorenat världshaven. Detta blir UEC medvetna om och söker sig till ett annat solsystem där månen Taurus finns. Denna måne ska vara lösningen till havsproblemet på jorden då det på Taurus finns en speciell gas. Mer än så behöver man inte veta då storyn sakta men säkert försvinner desto mer man spelar. Detta är samtidigt anledningen till miljön i spelet; en dystopisk planet, ö-riken och robotteknik.

Tunn och tråkig handling

Den story-baserade delen av Carrier Command tar sin början på ett oväntat sätt. Förväntningen är att man som spelare skulle få kontrollera enheter externt. Man startar som sin karaktär, Lieutenant Myrik, på en ö. Spelet startar som vilket fps-spel som helst. Syftet med detta är att man ska ta sig till ett stort hangarfartyg och ta kontroll över det, men först måste man ta sig förbi diverse hinder, såsom elaka robotar med vapen. Denna del av spelet kunde man helst få slippa, det är slarvigt gjort och inte på något sätt underhållande. Robotarna förintas lätt med ett enda, välriktat skott, men det är otydligt vad man ska göra och hur man ska ta sig till olika platser på ön. Framförallt är det väldigt tråkigt då man inte har så mycket egen vilja. Det finns bara ett sätt att göra saker på. Det kunde lika gärna vara ett filmklipp.

Om man nu efter en långdragen start har lyckats ta sig till fartyget, utan att stänga av spelet, så kan man se bara det som en bragd. Trots allt är det nu spelet börjar på riktigt. Däremot blir det inte så mycket roligare. Med hjälp av besättningen (som tycks veta allt när man själv inte vet någonting), ska man nu erövra och ta kontroll över en närliggande ö. Väl framme vid denna ö blir man instruerad att använda sig av en Walrus, ett amfibie-fordon, och med denna ta kontroll över olika stationer på ön. Dessutom så skall man hacka sig in i öns ”Command Center” vilket är det sista steget för att kunna erövra ön. Utöver detta ingår även skjutande på fientliga enheter samt ta sig runt på ön i olika terränger. Detta är en beskrivning av spelet som helhet, mycket mer blir det inte. Visserligen får man senare fler fordon och man kan förbättra samt uppgradera sitt skepp och enheter. Men i det stora hela är det fortsättningsvis samma spelsätt. Så fort man erövrat en ö tar man sig till nästa, och på så sätt fortsätter det.

Erövra öar och krossa fienden

Carrier Command: Gaea Mission är alltså inte ett spel för den som vill ha förändringar och tycker om när det händer mycket och när händelsen går snabbt framåt. Det är heller inte ett spel för den som saknar tålamod. Spelet är inte underhållande mer än den tid som det tar att utforska vad spelet går ut på. Däremot är detta ett spel för alla som inte har så bråttom, och framför allt till er som tycker om att leka härskare över fordon i en framtidsmiljö. All heder till er! Det är ni som gör att sådana här spel har någon som vill spela dem.

[youtube id=”8A6twsbdDzE” width=”600″ height=”350″]