DanceStar Party Hits

Dansa själv eller med kompisar!

Jag suger på att dansa. När jag försöker röra mig rytmiskt på något plan, påminner det mer om en sprattelgubbe i epileptiskt anfall. Därför blev jag jätteglad när DanceStar Party Hits trillade ner i brevlådan. Nej, ingen ironi menad. Äntligen en chans att komma över detta tillkortakommande och lära mig dansa en gång för alla! Jag lånade hem en Move-handkontroll och ett PlayStation Eye, och med samtliga gardiner omsorgsfullt fördragna för fönsterna i mitt vardagsrum, iklädd joggingbyxor och t-shirt, skulle jag ta mina första seriösa danssteg sedan högstadiets discokvällar.

Dags att börja dansa

Jag startade upp spelet, gick omedelbart till det översta spelläget, ”Dance Now”,  och klickade igång en låt. Musiken pumpade igång och på skärmen dök en dansare upp som sakta började röra sig  i takt med musiken. Sedan började han dansa, under den höga förväntning att jag skulle lyckas följa med i alla hans rörelser till punkt och pricka. I själva verket stod jag där som ett fån och viftade i otakt, en kroppsdel i taget – det gick inget vidare. Äh, det var inte kul. Jag testar en annan låt. Nej, den var också dålig! Ny låt.

Efter en halvtimmes testande av olika låtar var jag övertygad om att det här spelet inte är ämnat för icke-dansare som mig. Jag släppte alla förhoppningar om att en dag få en Step Up-film baserad på mig och var väldigt tjurig över att det inte fanns någon guide eller tutorial för nybörjare, någonting som jag prompt hade behövt. Men efter att ha slickat mina sår ett tag, samt kollat lite andra dansare på youtube, så rann mitt första intryck av mig och jag bestämde mig för att svälja stoltheten och göra en ny kraftansträngning.

Man samlar poäng genom att imitera rörleserna på skärmen

Jag drog igång Boney M – Rasputin, en klassisk discodänga. Dansaren på skärmen börjar så sakta med rörelser som vagt påminner om rysk folkdans och jag flaxar omkring så gott jag kan. Efter ett antal försök börjar svetten lacka, muskler säga ifrån och flåset göra anspråk, men allting kulminerade i den fantastiska insikten: Det här är ju faktiskt kul! Givet, jag kanske inte dansar hälften så bra som instruktörerna i spelet, men det spelar ingen roll. Jag lärde mig ändå stegen och hade samtidigt riktigt roligt.

Bättre dans get högre poäng

DanceStar Party Hits är alltså det senaste spelet i DanceStar-serien till PS3. Genom att imitera rörelserna av en instruktör i de olika låtarna i spelet så dansar man med Move-kontrollern i handen och låter PlayStation Eye-kameran avgöra ifall man klarar sig bra eller dåligt. Ju mer likt sin instruktör man dansar, ju mer poäng får man. Det finns inte mycket annan interaktivitet när man väl spelar; Man kan ta kort med Move-kontrollern eller klicka fram en liten ruta på skärmen där man kan se sig själv dansa samtidigt (ungefär som en spegel) men utöver det är det nästan enbart själva dansandet som är i fokus.

Blandningen av låtar sträcker sig mellan klassiker från 70-tals-kändisar som Boney M och The Beach Boys till modern pop med Nicki Minaj, Lady Gaga och One Direction. Däremellan har låtar plockats från alla årtionden med guldkorn som Kaoma – Lambada och KC & The Sunshine Band – Get Down Tonight. Det är en ganska bra blandning av 40 ljudspår – med totalt 160 unika danser! – även om den övervägande delen består av moderna hitlåtar som, i mitt tycke, inte är lika roliga att dansa till. Men det är ju trots allt en ”Party Hits”-samling, så man får ha lite överseende med låtlistan, och den är långt ifrån enformig eller tråkig.

Pust.. svett.. flås..

När man startar en låt så får man välja mellan en rad olika versioner av dansnumret. Man kan välja att dansa som nybörjare, medelmåttig eller professionell som alla har sina egna dansnummer. Det finns till och med möjlighet att spela många spelare samtidigt ifall man har fler än en Move-kontroller, någonting jag själv inte har haft tillgång till. Vad gäller svårighetsgraden så spelade jag såklart endast på nybörjarnivå vilket för mig fortfarande var tillräckligt avancerat. Jag testade dock medel svårighetsgrad som höjde ribban några snäpp, med fler och mer avancerade rörelser, men mina hjärnhalvor tyckte inte att det var särskilt underhållande.

Ingen övningsfunktion

När man väljer låtar finns det tyvärr ingen chans att se ifall det kommer att vara en manlig eller kvinnlig dansare i låten, och som kille tar det emot lite när man måste vicka på höfterna och svanka med ryggen till Gwen Stefani – Hollaback Girl. Dumt nog finns det inget sätt att avgöra ifall en dans är feminin eller maskulin förrän låten startar och dansaren – som antingen är man eller kvinna – dyker upp på skärmen, vilket drar ut på tiden en aning. Det bästa hade nog ändå varit en manlig och kvinnlig dans att välja mellan i varje låt.

Det är också lite tråkigt att det saknas en övningsfunktion där man kan nöta in rörelser från de olika danserna. Jag blir nämligen alldeles korsögd när instruktören dansar med armarna åt ett håll och benen åt ett annat, och jag hade behövt mycket längre tid på mig att träna enskilda danssteg istället för att försöka snappa upp dom medan låtarna spelas. Ikonerna som dyker upp innan nya danssteg är kryptiska och hjälper inte mycket. Det hade generellt varit roligare med lite mer kreativa spellägen. Som en lös jämförelse så hade ju RockSmith ett läge där man kunde använda gitarren för att skjuta ankor, och liknande småspel – skulle det inte vara möjligt att göra något liknande med ett dansspel som detta?

Hjälpsymbolerna som dyker upp kan vara något… kryptiska

När vi ändå är inne på interaktiviteten så fattas DanceStar en hel del. Man kan spela online med andra spelare och skapa egna danser som andra spelare sedan kan kolla på, men om man inte har ett genuint intresse för dans så har jag svårt att se någon betydelsefull motivation för att spela. Man vinner nämligen ingenting på att dansa (förutom poäng); Inga nya spellägen låses upp, inga extra features eller innehåll, ingenting. På så sätt känns DanceStar Party Hits mer som en karaokemaskin för dans snarare än ett genuint TV-spel vilket är lite synd. Guider för nybörjare, ett övningsläge för enklare eller enskilda danssteg, och minispel hade verkligen gjort susen.

Grafiken kunde varit hetare

Jag tänker inte vara alltför petig nu, men om jag måste klaga på något mer specifikt så skulle det vara att grafiken i DanceStar Party Hits är tråkig. Instruktörsdansarna är svartvita figurer i mitten av skärmen medan en musikvideo spelas upp i miniatyr i bakgrunden. Runtom sprudlar lite effekter passande för dansen, men utöver det är den visuella designen rätt platt. Jämför med konkurrenten Just Dance med sitt otroligt stilistiska, neonsprudlande uttryck. Några tappra försök till komik håller inte riktigt hela vägen (ett exempel på detta är att dansaren i Boney M – Rasputin bär lösskägg).

DanceStar Party Hits är ett trevligt litet dansspel, nedstrippat till vad det faktiskt handlar om: Att dansa. Jag saknar lite fler lägen som hade kunnat krydda spelupplevelsen och göra det roligare för oss som inte är så förtjusta i dans, och en mer nischad visuell design hade ju absolut inte skadat. I vilket fall som helst så har detta, för egen del, varit en mindre inkörsport till dansens värld. En rolig sådan – så varför klaga och gnälla? Här ska minsann fortsätta dansas.