Dishonored

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Dishonored” developers=”Arkane Studios” publishers=”Bethesda Softworks” platforms=”Playstation 3 / Xbox 360 / PC” genres=”Actionäventyr / Smyga” release_date=”12 oktober”]

Lönnmördarspelen duggar tätt i höst. Inom några veckor så släpps både Assassins Creed III och Hitman: Absolution. Först ut är dock en helt ny titel som heter Dishonored. Spelet kommer från den franska utvecklaren Arkane Studios som bland annat har Deus Ex på sitt CV. Man har lagt ner enorma summor på marknadsföring av Dishonored och reklamsnuttar har bland annat synts till på Youtube och MTV samt på de flesta större spelsajter. Trots att spelet inte har några föregångare så har den intensiva reklamkampanjen fått många spelare att längta efter Dishonored. Så vad har man då längtat efter?

Katastrofal audiens

Det finns ett ordspråk som säger att hämnden läker alla sår. Huruvida det är en sant eller ej kan jag inte uttala mig om, men hämnd är sannerligen ett motiv så gott som något i spelvärlden. Huvudpersonen i Dishonored, Corvo Atano, har många anledningar att hämnas och dessutom rädda livet på lilla Emily, den enda personen som kan rentvå Corvos namn.
Corvo är kunglig livvakt och drottningens personliga favorit. Dishonored tar sin början i ett pesthärjat och dystopsikt Dunwall där gatorna patrulleras av en brutal polismakt och dikena är fyllda med lik. Corvo återvänder från en resa och möts upp av den lilla flickan Emily som vill leka kurragömma. Det är nu vi får se prov på Corvos förmåga att gömma sig för sina fiender, något som blir vitalt för resten av spelet. Han är ju trots allt en lönnmördare.
Leken avslutas med en katastrofal audiens hos drottningen som mördas av okända män samtidigt som prinsessan Emily kidnappas. Likt många klassiska hjältesagor så anklagas vår hjälte för drottningens död och döms till döden. Det finns dock innevånare i Dunwall som känner till sanningen och hjälper Corvo att fly. Han är den enda som kan återställa ordningen i riket Gristol och se till att Emily återtar sin rättmätiga plats på tronen efter sin mördade mor.

I en dröm möter Corvo för första gången den mystiska och bleka mannen The Outsider. När Corvo vaknar så har han begåvats med övernaturliga krafter som givetvis utvecklas under spelets gång. En av de krafter som kommer till användning redan från första stund är något man kallar Blink. Med hjälp av denna förmåga så kan vår hjälte förflyttas genom att teleportera sig till en närbelägen plats. Blink kan utnyttjas på många sätt, bland annat för att nå utrymmen som annars skulle vara otillgängliga. Mest nytta av de flesta av sina förmågor har man dock i kamp med fienden, som oftast består av Dunwall anabolastinna vaktstyrka. Att gömma sig i mörkret och sedan med hjälp av Blink blixtsnabbt dyka upp bakom en intet ont anande vakt visar sig vara mycket effektivt.

Att spränga fiender i luften är bara ett av alla de sätt man kan mörda på i Dishonored.

Att gömma sig är i många avseenden hela poängen med spelet. Det finns gott om gömställen och jag får känslan av att de ibland fungerar lite för bra. Att huka bakom en låda kan vissa gånger förvirra en hel pluton motståndare. Förutom att gömma sig så gäller det dessutom att röja alla spår man lämnar efter sig. Att låta ett nyligen lönnmördat lik ligga kvar på öppen gata drar garanterat till sig uppmärksamhet. Jag har därför för vana att gömma mina offer väl för att undgå att bli upptäckt. Jag rekommenderar också att söka av ett område noga innan man ger sig in i en strid. Att tjuvkika in genom ett nyckelhål ger ofta värdefull information om vad som väntar på andra sidan dörren. Information som kan betyda skillnaden mellan liv och död.

Många udda förmågor

Dishonored ger spelaren en hel del alternativ när det gäller att uppgradera sin karaktär. Det finns mängder av förmågor att välja bland och alla har sina fördelar. Ett exempel är Posession som låter dig ta över psyket hos en varelse i närheten. Corvo kan sedan vandra fritt bland fiender utan att bli upptäckt. Märk väl att denna förmåga fungerar lika bra på djur och i form av exempelvis en råtta så kan man ta sig in på platser som annars skulle vara otillgängliga.

Bland andra förmågor så kan jag nämna Devouring Swarm som framkallar en flock råttor som gör processen kort med alla fiender som kommer i dess väg. Corvo kan också sakta ner tiden för att bland annat kunna sätta sig själv i säkerhet på ett smidigt sätt. Den förmågan kommer ofta väl till pass om man råkar vara omringad av fiender med dragna svärd. Alla övernaturliga krafter kommer man snabbt åt genom ett så kallat Power wheel som låter spelaren få en bra överblik över alla tillgängliga krafter.
De flesta förmågor kan som sagt var uppgraderas och det görs med hjälp av runor som finns utspridda överallt I Dunwall, de flesta väl dolda. I jakten på viktiga runor så kommer ett lite udda föremål kallat The Heart väl till pass. The Heart fungerar som en kompass om slår fortare ju närmare en runa Corvo befinner sig. Dessutom så kan The Heart viska hemligheter om andra personer, något som ibland kan visa sig vara mycket användbart.

Det finns många personligheter i Dishonored. Tyvärr får man ingen relation till dem.

Konkurrensen i genren är som sagt stenhård och spelserier som Assassins Creed och Hitman är redan väletablerade på marknaden. Spelen delar många likheter med varandra, så som att gömma sig för fienden och döda så tyst som möjligt. Taktiken från Arkane Studios har varit att ge sin hjälte övernaturliga krafter, något som ger möjligheter som konkurrenterna saknar. Det kreativa dödandet i Dishonored står i en klass för sig och jag har nog aldrig spelat ett spel där man kan ta livet av sina motståndare på så många olika sätt.
Dock så saknar Dishonored något vitalt som många andra spel lever på och det är en engagerande story med färgstarka karaktärer. Tyvärr är Corvo helt stum vilket gör det mycket svårt att skapa en relation till honom. Jag saknar de där kvicka kommentarera som många andra spelhjältar bjuder på.
Huvudmålet för hela spelet är att rädda Emily, men då jag efter många timmars spelande endast stött på henne i några minuter så har jag inte hunnit knyta några band till henne. Visst är hämnd ett bra motiv för ett spel, men jag vet liksom inte varför jag skall hämnas. Att vara inlåst i en cell några dygn motiverar inte det blodiga korståg som Corvo ger sig ut på. Att agera både domare och bödel visar ibland sig ha sina fördelar och de val man gör i sina domar påverkar handlagen i spelet på ett tillfredsställande sätt.

Genomtänkt men låst värld

Dunwall är en väl genomtänkt spelvärld med mycket att upptäcka. Om ni tror att man kan röra sig fritt inom staden så måste jag tyvärr göra er besvikna. Delar av Dunwall är låst under dina uppdrag och endast de områden som skall utforskas i det aktuella uppdraget är tillgängliga. Det blir oftast inga större problem då spelmekaniken gör det hela lite mer intensivt på det viset. Jag saknar dock de stunder då man bestämmer sig för att inte göra något speciellt och bara ströva omkring i staden och njuta av omgivningarna. Eftersom Corvo är efterlyst är det väldigt svårt att röra sig fritt och förflyttandet får oftast ske i mörka gränder eller högt upp ovanför fiendens huvud.
Corvos förmåga att klättra mäter sig med de allra bästa i genren. De avsatser som man kan klättra upp för är märkta med en lätt röd nyans. Däremot så är det ibland en plåga att klättra ur ett förstapersonperspektiv. Det dyker upp flera tillfällen då jag hade föredragit att se hela scenen ur ett tredjepersonsperspektiv. Jag är övertygad om att det hade givit en bättre översikt över området och dessutom hade det förmodligen varit lättare att ta sig fram på det viset.

Att smyga sig på dina fiender är nyckeln till framgång.

Dishonored är en helt ny serie som visar sig stå sig mycket bra i en tuff konkurrens. Även om storyn inte engagerar så som jag hade velat så drivs man hela tiden framåt av alla de uppdrag man får. Strävan efter det perfekta mordet är minst lika motiverande som att rädda Emily. Jag är övertygad om att detta bara är första delen i en serie som kommer att få många efterföljare och tillägg i framtiden. Förhoppningsvis så tar Arkane Studios till sig av den kritik som man får och gör ett lysande spel ännu bättre i kommande upplagor. Potentialen finns och mord har aldrig varit så roligt som i Dishonored.

[youtube id=”XMCzCvR-O8M” width=”600″ height=”350″]