Dragon’s Dogma: Dark Arisen

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Dragon’s Dogma: Dark Arisen” developers=”Capcom” publishers=”Capcom” platforms=”Playstation 3 / Xbox 360″ genres=”Action, Fantasy, Rollspel, Tredjeperson” release_date=”26 April 2013″]
Dark_Arisen_Screenshot_8

Dragon`s Dogma: Dark Arisen är egentligen Dragon`s Dogma med några förbättringar och extramaterial. Jag har inte varit mycket för denna typ av spel men tänkte att det kan vara kul och ge det en chans. Och på gott och ont så är det ett rätt trevligt äventyrsspel med en del att utforska och en hel del att döda.
Spelets början kastar dig rakt in i jakten på en drake. Jag har inte en blekaste aning om vad som händer så jag väljer att följa tipsen jag får av spelet. Detta lär mig snabbt och enkelt kontrollerna och jag följer efter min kompanjon in i en grotta som visar sig vara rätt stor. Där finner vi en drake som inte är helt glad över att se ossoch sprutar lite eld mot mig och min kompanjon som vi enkelt undviker. Vi fortsätter vidare in i grottan efter att draken flugit sin väg och stöter på några fiender som enkelt röjs undan.

Dark_Arisen_Screenshot_3
”Pawns” är alltid bra att ha med sig

Jag stöter på fler kompanjoner och har en liten trupp som följer med mig. Det blir en liten cutscene och plötsligt står jag och mina kompanjoner där, öga mot öga med det mytologiska monstret, Chimaera. Denna blandning av lejon, orm och get går till fullskalig attack mot mig och min samling kompanjoner som får kämpa som djur för att överleva. Till sist efter att ha klättrat på detta monsters rygg och skapat flertalet hål i dess hud så lägger den sig ner och livskraften sipprar bort. Det är nu spelet tar mig till en meny där jag får skapa min karaktär och ge honom ett namn, utseende och röst. Detta ger mig möjligheten att skapa den otroligt biffiga Bingo Bengt.

Spring för ditt liv eller fly

Bingo Bengts resa tar sin början i en fridfull by vid kusten. Livet leker och alla verkar glada, i alla fall tills draken dyker upp och bränner ner allt. Bingo Bengt plockar upp ett av svärden de fega vakterna har kastat åt sidan i full färd med att fly från stället och ger sig på draken. Detta leder i sin tur till att draken tar Bingo Bengts hjärta och sen svimmar Bingo Bengt. Bingo Bengt vaknar upp och tar sig för bröstet då han plötsligt hör en röst som säger åt honom att anförskaffa sig ett vapen.
Det här beskriver de första minuterna av spelet, resten är upp till dig själv.

Dark_Arisen_Screenshot_13
Stora bossar. Check!

Dragon`s Dogma: Dark Arisen ser ut som om det släpptes för många år sen då det grafiskt sett inte är något att hurra över. Landskapen, ljussättningen, karaktärerna och allt annat ser faktiskt väldigt plastigt och tråkigt ut. Det är inget jag direkt vill se i ett så pass nysläppt spel. Men grafiken är inget jag ska hänga upp mig på eftersom spelet har bra gameplay och innehåll, eller?

Jobbig, jobbigare, jobbigast

Till en början tycker jag att kontrollerna fungerar bra och karaktärernas rörelser samt stridsfunktionalitet är mer än duglig. Detta var dock bara till en början. När fiender anfaller dig från alla håll så blir det genast mycket svårare att försvara sig då karaktären är värdelös vid användning av skölden. Den riktar sig åt en slumpmässig fiende fastän denna kanske inte attackerar vid det tillfället och tyvärr är där inget targeting-system som låter dig fokusera på enskilda fiender. Det blir otroligt jobbigt. Senare i spelet får du tillgång till en otrolig mängd sidouppdrag vilket jag tycker är underbart. Många av dessa är eskort-uppdrag vilket innebär att du som spelare är mer eller mindre en livvakt åt en viktig person.

Dark_Arisen_Screenshot_17
Klättra, klättra, klättra…

Varje gång jag gav ett sånt uppdrag en chans slutade det i fiasko. Mina ”pawns” (medhjälpare från The Rift, en annan dimension dit du som Arisen kan åka till för att rekrytera medhjälpare) var alltid lika rädda över att gå in i strid fastän jag kommenderade dem att gå till anfall och de enligt sägnen ska lyda Arisens alla ordrar. Den enda som gick till brutalt anfall, utom jag då såklart, var den viktiga personen. Dessa galenskaper ledde då till att min hjälpredor stod på avstånd och tittade på medans jag högg ner fiende efter fiende så fort jag bara kunde och den viktiga personen låg död på marken.
Spelets ljud och känsla är inte av starkaste karaktär. Det som fick mig att lyfta lite på ögonbrynen av glädje vad meny-låten som spelas när spelet startar. Hav, vind, fågelkvitter och mycket annat känns inte verkligt, bara lustigt när de blandas med varandra.

Långt ifrån felfritt

Dragon`s Dogma: Dark Arisen må innehålla en hel del brister men det är fortfarande ett spel som rycker med spelaren djupare in i äventyret. Där finns otroligt mycket att göra och utforska och minuterna går snabbt över till timmar. Jag har blivit irriterad en hel del men envis som jag är så reser jag mig igen och går på hårdare andra gången. Dragon`s Dogma: Dark Arisen är ett roligt spel men kunde vara roligare om utvecklarna tagit sig lite mer tid till att putsa på AI:n, grafiken och ljudet. Det är inte för alla men jag tycker att man ska ge det en chans även om det inte är ens personliga favoritgenre.

[youtube id=”h8h5GRwkA68″ width=”600″ height=”350″]

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.