F1 2012

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”F1 2012″ developers=”Codemasters ” publishers=”Codemasters ” platforms=”Playstation 3 / Xbox 360 / PC” genres=”Racing” release_date=”21 september 2012″]


Glöm inte att spara på din KERS. Den kan komma till användning i omkörningar.

Jag kan utan omsvep säga att en av mina stora drömmar är att någon gång få ratta en Formel 1-bil. Jag följer slavsikt varje race och söndagar klockan 14.00 är helg tid de helger då F1-cirkusen har föreställning. Det är också av den anledningen jag verkligen sett fram emot årets version av Codemasters F1 2012. Närmare än så lär jag aldrig komma världens mest prestigefyllda föraruppdrag.

F1 2012 är det fjärde spelet från Codemasters som har licens från motorsportförbundet FIA. Licensen ger dem rätt att använda sig av alla team och förare som tävlar i årets säsong av Formel 1. Dessutom så har man tillgång till alla banor som ingår i racingkalendern. Med andra ord så kan man i F1 2012 köra den nya banan Circuit of the Americas i Texas långt innan proffsen själva får den möjligheten. Däremot så ställer jag mig lika frågande som varje år inför släppet av ett nytt F1-spel. Varför kommer det ut i september? Nu har man redan varit igång och tävlat sedan i mars och endast sex race återstår av årets säsong. Borde man inte gjort som EA och kallat det F1 2013 samtidigt som man riktar in sig på nästa års kalender? Visserligen så kan det kanske vara svårt då många team ännu inte gjort klart med förare inför nästa säsong. Man har inte heller spikat kalendern fullt ut, men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma i mitt resonemang. Kanske borde Codemasters i fortsättningen sikta på att släppa spelet på våren istället för att få det hela lite mer aktuellt och färskt.

Lär dig grunderna i Young Driver Test

Nog om mina negativa funderingar kring något så banalt som ett släppdatum. Nu koncenterar vi oss istället på hur spelet sköter sig och hur Codemasters har lyckats denna gång. Man har år efter år levererat ett näst intill fulländat racingspel och nyheterna i årets upplaga är få, men väldigt genomtänkta. F1 2012 börjar med att man får ange hur mycket erfarenhet man har av denna typ av spel. Då jag anser mig själv vara en ganska van fåtöljförare så anger jag att jag har viss erfarenhet men gärna skulle behöva lite hjälp. Ett val som ganska snart visar sig vara helt rätt.
I årets upplaga så har man i spelets tutorial hämtat inspiration från ett event som hålls i Abu Dhabi strax innan själva säsongen drar igång. Här samlas unga, aspirerande förare i något man kallar Young Driver Test. De får känna på att ratta en Formel 1-bil och lära sig dess styrkor och svagheter. Du tar själv plats i förarsätet som en av dessa unga förare och får genomgå en serie tester som alla är mer eller mindre utmanande. Då jag valt en lite lättare nivå så inser jag snabbt att jag får väldigt mycket hjälp av datorn när jag kör. Är jag på väg in i en kurva alldeles för snabbt så bromsar bilen ner automatiskt för att undvika att spinna av. Det samma gäller gaspådraget ut ur kurvorna som anpassas för att hålla bilen kvar på banan.
Under Young Driver Test så får man lära sig allt från kurvtagning till omkörningar med hjälp av KERS- och DRS-systemen. Detta är något man bör nöta in rejält om man skall ha en chans ute på banan senare i spelet.
Jag måste spendera mycket tid med dessa tester då alla inte är lika enkla som det låter. I lektionen om kurvtagning så skall man träffa alla kurvor på rätt ställe för att bli godkänd. Det är lättare sagt än gjort och blir man inte godkänd så får man inte fortsätta träningen.


Banorna är exakta kopior av originalen.

När jag efter många träningslektioner blivit godkänd så får jag tillgång till spelets andra lägen, bland annat time attack, enstaka race eller en hel säsong. En nyhet i F1 2012 är läget Champions Mode som låter dig tävla man mot man mot gamla världsmästare.
Jag inser ganska snart att jag inte vill ha alla olika hjälpmedel påslagna. Jag vill ju vara racerförare, inte spelare. Jag väljer att inte få hjälp med inbromsningar och gaspådrag. Samtidigt så slår jag på manuella depåstopp. Allt för att få en så realistisk upplevelse som det bara går. Med gott mod så provar jag dessa inställningar i en tidsattack mot Spa-banan i Belgien. Tre varv så snabbt som möjligt i en vrålande F1-bil. Vad kan gå fel?
Ganska mycket visar det sig. Jag inser redan vid den första kurvan att en racerbil inte är som min egen Volvo. En lite för sen inbromsning gör att bilen ohjälpligt vill fortsätta rakt fram istället för att glida mjukt in i den första högersvängen. Parkerad i gruset utan framvinge så är det bara att snällt börja om varvet från början.
Efter många långa timmar så börjar jag få kläm på inbromsning och gaspådrag och min kurvtagning ser riktigt mjuk och fin ut. Mina varvtider förbättras mer och mer och glädjen i att känna sig som en F1-förare är magisk.
Men det är ändå något som fattas för att ge mig den där riktiga känslan av att sitta i en cockpit på en Formel 1-bil. Jag kan inte skaka av mig känslan av att det inte är riktigt så här det är i verkligheten. F1 2012 är visserligen ett riktigt bra racingspel, men för mig så känns det mer som ett arkadspel än en simulator. Orsakerna till den känslan är ett par olika, bland annat möjligheten att börja om från en viss punkt i händelse av krasch eller punktering. Visserligen kan jag själv välja om jag vill utnyttja den möjligheten, men det känns ändå som ett inbyggt fusk.
Jag kan inte heller göra alla inställningar jag vill under racets gång. Alla ni som följer Formel-1 vet att bilarnas rattar har mer kontroller än en rymdfärja. Alla dessa inställningsmöjligheter vill jag också komma åt, men tyvärr utan någon framgång.

Dynamiskt väder sätter föraren på prov

Codemasters presenterar inte många nyheter i F1 2012, men de få uppdateringar man gjort är desto bättre. Till att börja med så har man förbättrat bilarnas fysik vilket enligt uppgift skall göra att de beter sig mer som en riktig F1-bil. Eftersom jag, liksom de flesta av oss, aldrig rattat en F1-bil så kan jag inte svara på huruvida det stämmer. Jag kan dock konstatera att bilarna känns mer stabila än någonsin förr och lär man sig att hantera gas och broms så är chansen att stanna kvar på banan större än tidigare.
Den stora nyheten är dock den förbättrade vädergeneratorn. Numera så kan det regna på en del av banan samtidigt som en annan del fortfarande är torr. Detta ställer givetvis krav på dig som förare och de inställningar du gör innan loppet i form av däck och downforce kan bli mer avgörande än någonsin.


Det är inget foto. Grafiken i F1 2012 är så här galet snygg.

Grafiken och ljudet i F1 2012 är det minst sagt inget fel på. När jag är mitt under en omkörning av Fernando Alonso i Becketts-chikanen på Silverstone så kommer min fru in i rummet. Hon frågar lite smått fundersamt om det verkligen körs Formel 1 så här sent en torsdagskväll. Vid en första anblick så kunde hon inte avgöra om det var ett tv-spel eller på riktigt. Det får ses som ett bra betyg.

F1 2012 är så vitt jag kan avgöra världens bästa F1-spel, även om det lider av vissa små brister. Om du inte äger en ratt med tillhörande pedaler så råder jag dig inte att köpa F1 2012. Att styra din bil med en handkontroll är rena pinan och känslan i spelet går helt förlorad. Lite som att äta godis med pappret på. Eller var det en annan jämförelse…?
De banor som är inkluderade i F1 2012 är exakt de som ingår i årets F1-kalender. Alla är mer eller mindre exakta kopior av originalen och de är välgjorda in i minsta detalj. För de allra flesta av oss så är det här spelet så nära racerförare man kan komma och vill du slå Massa eller Hamilton på fingrarna så är detta den perfekta möjligheten. Gör du det dessutom tillräckligt bra så blir du erbjuden deras plats i teamet. Tänk dig själv att få ersätta självaste Michael Schumacher i hans Mercedes. Då skulle jag dö lycklig.

[youtube id=”AvwbuHRTg9M” width=”600″ height=”350″]

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.