F1 Race Stars

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”F1 Race Stars” developers=”Codemasters Birmingham” publishers=”Codemasters ” platforms=”Playstation 3 / Xbox 360 / Wii U / PC” genres=”Kartracing” release_date=”16 november”]

Jag har alltid älskat ”kart-racers”, från Mario Kart till Diddy Kong Racing och jag tycker att det är fruktansvärt roligt att åka runt i deformerade fordon och samla powerups att använda på mina kära vänner. Således blir jag alltid glad när en ny kart-racer kommer och det är med iver jag slänger mig i soffan för att spela F1 Race Stars.

Klichéfyllda banor

F1 Race Stars är ett kart-racing spel från Codemasters och en spin-off från officiella Formula 1 serien samt löst baserad på 2012 års Formel 1 säsong. När jag säger löst så menar jag att körs i de länder som finns representerade i årets F1-kalender, men de är fulla med klichéer. Exempelvis körs Brasiliens bana i en djungel och den i Tyskland bland fjälltoppar och väderkvarnar. Dessutom är banorna  fyllda av powerups, turbofält och loopar. Tack vare att F1 Race Stars är ett officiellt Formel 1 spel så kan vi även njuta av deformerade versioner av kända F1 förare såsom Sebastian Vettel, Lewis Hamilton och Fernando Alonso.

Spelet överlag och banorna i synnerhet är söta att titta på med sina plastiga pastellfärger och överdrivna destillat av olika länders kulturella egenheter Spelet ser roligt ut men är tyvärr inte någon höjdare i genren, för även om F1 Race stars har potential så faller det platt på ett antal detaljer som i min mening är själva kärnan i en kart-racer.

Ironiskt nog är det första man märker en brist på hastighet. Namnet till trots så saknar spelet helt en känsla av fart, vilket gör spelet jobbigt och frustrerande. Saken blir inte bättre av att man måste bromsa så mycket i kurvorna. Det finns ingen drifting i detta spel för när det väl kommer till kritan så är detta ett Formel 1-spel och i Formel 1 driftar man inte, men kom igen! Spelet är ju ändå en kart-racer!

Meningslös Boost-system

Enda sättet att få lite fart är att aktivera KERS, Kinetic Energy Recovery System, vilket helt enkelt innebär att medan man åker över de många turbofält som finns utspridda på de olika banorna så kan man pumpa på gasen för att på så sätt bygga upp lite boost som släpps lös när man lämnar turbofältet. Systemet tappar dock all mening eftersom alla motspelare, vare sig det är dator eller kompis naturligtvis pumpar upp sitt KERS varje gång så i praktiken alla alltid får boosten. Vad är då poängen med turbofälten? Varför kunde inte Codemasters ta inspiration från Nintendo och helt enkelt ha små turbofält som är lätta att missa? Då blir det en fråga om att köra bra och hinna först istället för att hjärndött pumpa på gasen och vara garanterad boost i alla lägen. Det enda som egentligen kan stoppa din framfart och hindra dig från att vinna varje gång är de olika vapen och powerups som finns att plocka upp.

Tyvärr så är jag inte så nöjd med vapnen heller i det här spelet. Vapen i en kart-racer ska vara roliga, tokiga, over the top och spektakulära. F1 Race Stars är tyvärr en studie i raka motsatsen. Man skjuter folk med bubblor… En gul som studsar från vägg till vägg, en röd som är målsökande, en blå som sitter på vägen likt ett bananskal från Mario Kart, fast tråkigare. Att använda vapnen i en kart racer ska vara roligt, det är det inte i F1 Race Stars. En till sak som inte är roligt alls är att fordonen tar skada som (suck) måste repareras.

Tvingas till depåstopp

Varje gång man träffas av en bubbla blir ens Formel 1 bil mer och mer skadad, hjulen börjar wobbla, gnistor sprutar från motorn och din hastighet sänks. Detta är ju ett Formel 1-spel och i Formel 1 måste man självklart göra stopp i depån. Varje bana är utrustad med två depåer. När man tagit för mycket skada måste man svänga in och få fordonet lagat. Jag förstår att depå stopp är en del av Formel 1, men snälla, det här är en kartracer! Jag vill susa fram i löjliga fordon och skjuta folk med barnsliga skämt till vapen, inte räkna träffar och laga bilen medan mina motspelare susar förbi. Ja det lägger till ett extra lager av utmaning men till vilket pris? Det är ju inte som att brist i realism skulle skada detta spel.

F1 Race Stars är Codemasters första kartracer och jag undrar lite om F1 licensen gjorde mer skada än nytta. Kan det vara så att utvecklarna höll tillbaka för mycket och inte vågade gå all-out-wacky? Visst, med licensen kan man slänga in karaktärer med namn på förare som finns på riktigt men varför skulle man välja Fernando Alonso framför Mario eller Donkey Kong i en kartracer?

Jag hoppas att Codemasters gör ett nytt försök. F1 Race Stars har potential och jag vill älska det här spelet men tyvärr faller det pladask på grund av urvattnat core gameplay. Till dig som kommer skaffa ett Wii U och letar efter ett kul spel att lira med familjen säger jag; spara pengarna och skaffa Mario Kart Wii tillsvidare medan du väntar på Mario Kart för Wii U. Vill du istället ha galna banor och ett galet tempo rekommenderar jag Trackmania. Nästa gång vill jag se en kartracer från Codemasters som ger sitt allt och inte håller tillbaka!

[youtube id=”3gkCLx2fa5w” width=”600″ height=”350″]

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.