FIFA 13

[gameinfo title=”Spelinformation” game_name=”FIFA 13″ developers=”EA Canada” publishers=”Electronic Arts” platforms=”Xbox 360 / Playtation 3 / Wii U / PC / PS Vita / Nintendo 3DS” genres=”Sport” release_date=”28 september 2012″]

När jag och en kollega pratade om FIFA 13 en vecka innan spelsläppet så sade han utan att tveka:
– FIFA 13 är väldens bästa spel.
– Hur kan du veta det? undrade jag.
– Varje ny upplaga av FIFA är väldens bästa spel, svarade han helt självklart.

Nu är visserligen min kollega en inbiten FIFA-fan, men hans inställning säger lite om vilka höga krav EA Sports har på sig i samband med släppet av ett nytt spel i fotbollsserien. Anhängarna av spelet är kräsna och petiga. Minsta fel kommer att diskuteras flitigt i många diskussionsforum på nätet och få spel blir så synade under lupp som FIFA blir. Detta ställer enorma krav på utvecklarna EA Canada. Ändå lycka man leverera en mer komplett spelupplevelse år efter år.

Det finns en uppsjö olika alternativ för att göra bort John Terry.

Det första jag noterar när jag startar FIFA 13 är de förändringar man gjort i menyer. Som vanligt är hemskärmen ren och snygg och det tar inte allt för lång tid innan man lärt sig att hitta det man söker. Träningsmatcherna gömmer sig under valet ”Match of the Week” och det är här jag väljer att starta min första kamp mot brorsan. Valet för min del faller på Blåvitt, medan min bror väljer Manchester City. Klasskillnad kan tyckas och det är det också. I FIFA 13 är det viktigare än någonsin att ha tekniska spelare i sitt lag. Jag förklarar varför lite senare.
I menyerna gömmer sig också de klassiska valen som att starta en karriär eller kanske en säsong. Givetvis så återkommer förra årets succé Ultimate Team och FIFA Football Club till allas stora glädje.

Inte helt rättvis bollmottagning

Det har varit mycket tal om den förbättrade intelligensen hos de datorstyrda spelarna i FIFA 13 och det är faktiskt något jag noterar direkt. I årets upplaga så känns det som om motståndarna ibland kan se in i framtiden. De planerar sina löpningar bättre än någonsin och det gäller att täppa till alla luckor som finns i försvaret för att förhindra en genomskärare som oftast resulterar i mål i baken. När du väl lärt dig hur de datorstyrda spelarna agerar så kan man dra nytta av det i sina egna anfall. Du vet allt som oftast att du har en medspelare med dig, beredd att ta just den löpningen i luckan där du tänkt placera din passning.
Tekniken hos en del spelare tycks dock ha blivit betydligt sämre. Om du inte spelar med ett av storlagen så kommer flera spelare i ditt lag att tappa bollen i mottagningstillfället. Lite verkligare påstår EA, men själv så tycker jag att det får de mindre lagen att framstå som juniorlag, vilket inte känns rättvist.
Däremot så lär man sig med tiden spela med de oförutsägbara bollmottagningarna. Är man riktigt skicklig så kan man lära sig att sno bollen av en motståndare precis i rätt ögonblick, då han tappar bollen någon halvmeter framför sig. Frustrationen är ändå enorm när en medspelare missar mottagningen i den där sista, avgörande passningen.

Matcherna är inte lika förutsägbara som de varit tidigare.

En annan sak man skrutit mycket med är att man skall ha förbättrat bollens fysik så att den beter sig som en riktig fotboll. I tidigare upplagor så har man fått mycket kritik för att bollen betett sig mer som än ballong än just en boll. Själv tycker jag mig märka en viss förändring, men det finns fortfarande tendenser till att bollen flyger i onaturliga banor till och från. En del skruvar känns inte helt verkliga och här har EA fortfarande en del att slipa på.

Glenn Hysén sluddrar som vanligt

Kommentatorerna i FIFA-spelen är alltid ett kapittel för sig. Det finns en mängd olika språk att välja bland och jag börjar med att testa de gamla bekantingarna Henrik Strömblad och Glenn Hysén. Glenn sluddrar lika mycket som vanligt och det märks att man återanvänt mycket av kommentatorsspåren från föregångarna. Då känns de engelska motsvarigheterna Martin Tyler och Alan Smith betydligt fräschare. Deras engagemang är alltid på topp och ger spelet den där lilla extra kryddan. Dessutom så får de under matcherna rapporter från sidlinjen och håller oss uppdaterade på läget i lagen. Är en spelare skadad i eller bänkad i verkligheten så kommer man att nämna det under matchen.

Första touchen är viktigt i FIFA 13.

En trevlig, men ganska trivial nyhet i FIFA 13 är de helt omarbetade träningslägena man får ta del av under tiden en match laddar. Tidigare har man alltid ställts en mot en i en anfallssituation med målvakten. Det har man nu ersatt med flertalet olika träningsmoment. Exempelvis så kan man få öva att slå frisparkar runt en mur av kartonger eller kanske tjonga iväg långpassningar mot ett gäng soptunnor. Dina framgångar räknas om i poäng och ju skickligare man blir på att placera sina passningar och skott, desto mer poäng kan man vinna. Man kan till och med komma åt detta trevliga inslag via menyerna och kanske utmana dina vänner i precisionsövningar.

Spelet får mer liv online

Det är när man tar sitt lag online som din verkliga skicklighet sätts på prov. Även om man spelar många matcher mot datorstyrda motståndare så vet du snart hur de tänker och du lär dig knepen för att överlista dem.  Mot mänskligt motstånd är det en helt annan visa. Nivån på de du möter kan variera kraftigt, men allt som oftast så är spelarna online grymt skickliga. Dessutom så märks det att de allra flesta har lärt sig hur motståndrens backlinje agerar, vilket var en av nyheterna i FIFA 12. Det är inte längre lika lätt att slå bollen förbi en motståndare för att sedan bli helt ren med målvakten. Missar den fösta backen så finns det genast en medspelare där som täcker upp i luckan. Då gäller det istället att utnyttja den nya intelligensen hos anfallsspelarna. En genomskärare i precis rätt ögonblick kan vara skillnaden mellan vinst och förlust.

Förra årets stora nyhet Ultimate Team återvänder givetvis till FIFA 13 och att samla spelarkort har för många blivit lika viktigt som matcherna i sig. Genom att samla FUT-poäng så kan man köpa olika spelarkort som man sedan sätter ihop till ett så välkomponerat lag som möjligt. Vill man inte spela sig till poängen så finns möjlighet att köpa dem via EA för en mindre summa.

EA Football Club håller koll på vad som händer i din klubb.

FIFA 13 är i mina ögon i en klass för sig. Med licenser för nästan alla intressanta ligor i världen så finns det spelare i mängder att välja mellan. Ändå har jag länge efterlyst lite fler realistiska turneringar i spelet. Jag är medveten om att PES har licensen för UEFA Champions League, men jag är övertygad om att den hade gjort sig utmärkt i EA-tappning. Inhemska cuper och ligor i all ära, men jag hade gärna velat mäta min skicklighet mot mer internationellt motstånd.

Däremot så kan man som vanligt skryta med världens bästa soundtrack. Över 50 moderna spår i olika genrer ger spelet en skön stämning och ibland så vill man inte starta matchen förrän man lyssnat klart på den låt som spelas. Dessutom så kan man skapa helt egna spellistor med personliga favoritlåtar för att höja stämningen ännu mer.

Bättre och bättre år för år

EA fortsätter att förbättra ett vinnande koncept med ett mycket lyckat resultat. FIFA 13 är inte revolutionerande på något sätt, men det känns ändå fräscht. De förändringar man gjort i spelets fysik och sättet spelarna hanterar bollen tar FIFA 13 till en ny nivå.

Precis som vanligt så undrar jag hur EA skall lyckas toppa det här nästa år. Och precis som vanligt så lär jag bli lika överraskad när jag spelar FIFA 14. Även om årets upplaga känns fulländad så visar man gång på gång att viljan att göra det ännu bättre är stark och fansen älskar det. Det är bara att inse att EA Sports FIFA spel blir bättre för varje år som går, men samtidigt så bevisar man gång på gång att inget spel är komplett. Den drivkraften är styrkan hos hela FIFA-serien.

[youtube id=”n2sRrvNywbk” width=”600″ height=”350″]