FIFA 14

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”FIFA 14″ developers=”EA Canada” publishers=”Electronic Arts” platforms=”PS3, Xbox 360, PC” genres=”Sport” release_date=”27 september 2013″]

FIFA 14 Arena

September är mer för mig än bara en månad, september är månaden då allt annat får lov att stå still, det är månaden då FIFA-spelen släpps. Äntligen har jag detta fotbollsspel i min ägo och jag ska bryta ner det och förklara vad som är bra, dåligt, nytt och gammalt.

Nya Funktioner

Den stora hypen inför FIFA 14 är den nya förbättrade fysiken hos både spelarna och bollen. Vi har fått höra saker som Precision Movement, Protect The Ball, Real Ball Physics och Pure Shot. Den stora frågan är om dessa är gamla funktioner med nya namn eller om man verkligen har gjort några stora förändringar. Två skott och några överstegsfinter senare kan jag konstatera att man verkligen har lyckats tillföra något nytt och spännande. Allt från snabba vändningar till djupledspassningar känns så naturligt att man nästa glömmer bort att det är små animerade gubbar som springer runt där på skärmen och inte dess verkliga förlagor.

article-2-protect-the-ball-3Kampen om bollen är fantastiskt.

Protect The Ball och Precision Movement är två nya element som verkligen bidrar till den ökade realismen som infinner sig i FIFA 14. Allt känns så flytande och verklighetstroget att man kan utan problem hålla undan en ettrig mittfältare som försöker sno bollen och med hjälp av några relativt simpla joysticksnurr så är han uppe på läktaren och köper korv, som man säger här i Göteborg.

Nya menyer på gott och ont

Huvudmenyn i spelet har fått sig ett rejält ansiktslyft vilket var välbehövligt då vi sett i princip samma gränssnitt återkomma år efter år i serien. Nu är det vitt och rektangulärt som gäller. Det luktar nästan lite Apple över det hela, vilket i min värld är en bra grej.

rtaImageVitt är fint tycker man hos EA Canada.

Till en början så känns det lite rörigt med alla sidor man kan bläddra mellan och det är svårt att skaffa sig en bra överblick över menyerna. Att man kan scrolla i de små rutorna med hjälp av sin högra joystick för att komma åt annat innehåll känns klumpigt och inte alla så finurligt som utvecklaren nog tyckte när man slog klubban i bordet och bestämde att det är så här menyn ska se ut. Men överlag måste jag säga att det här menysystemet känns välkommet och lite som en frisk fläkt in i serien.

Nå dina drömmar

Karriärläget har länge varit en favorit för mig och det var med höga förväntningar jag startade min sprillans nya karriär som tränare för Real Madrid. Jag överrumplades snabbt av det nya menysystemet som hämtat stor inspiration från både huvudmenyn i spelet och FUT. När man väl vet var man gör de olika sakerna man måste göra som tränare är det dags att gå in på transfermarknaden som även den skiljer sig stort från tidigare upplagor. Det heter nämligen inte transfermarknad längre utan man har bytt namn till Global Scouting Network. Anledningen till detta är att man har lagt mer fokus på verklighetens fotboll och dess scoutingsystem. Man kan nu hyra upp till sex scouter samt ge dem väldigt precisa specifikationer på vad det är för spelartyp du söker.

article-3-career-mode-1Scouterna är nu livsviktiga för att du ska få fram bra spelare.

När dina scouter får napp, efter att de följt dina specifika instruktioner så kommer de att ge dig en scoutrapport där de listar alla spelare de hittat. Man möts inte längre av den traditionella betygsskalan 1-99, utan man får istället en kortfattad rapport där spelarens styrkor och svagheter är snyggt listade. Här kan man sedan välja om man vill scouta en spelare lite djupare för att få mer exakt information om liraren. När man hittat rätt så är det bara att signa spelaren.

Det som störde mig mest under mina timmar med spelet var tiden då jag spelade karriärläget. Menyerna här är så fruktansvärt sega och laggar konstant vilket drar ner betyget en hel del då detta spelläge nästan blir ospelbart. Man förväntar sig att ett spel av denna storleken ska vara testat i timtal innan det släpps men det verkar vara en lyx som bara Rockstar och Naughty Dog mäktar med.

Ultimate Team

Ultimate Team är så klart med detta år också och även om man hade världens bästa lag i FUT 13 så måste man nu börja om från början vilket är både tråkigt och roligt på samma gång.

När man ska köpa eller sälja sina spelare så kan man nu söka på den specifika spelarens namn vilket är otroligt skönt då detta saknades tidigare. Då blev man ofta frustrerad när man snabbt ville in på marknaden och köpa en spelare.

fifa14-fut14-galleryimage4Sök på spelarnamn i den nya spelarmarknaden i FUT.

Vi har också en ny funktion i lagledningen som kallas för kemistilar. Här har man tagit bort spelarnas behov av att gilla formationen som man vill spela i och istället lagt till just kemistilar. Dessa kommer i spelarkort (som det mesta gör i FUT) och de är permanenta, dock går de att byta ut mot ett annat kemikort om så önskas. Spelaren får sig en boost i vissa egenskaper t.ex. om du har en långsam striker som också är dålig på huvudet så kan det vara bra att ge honom ett kemikort som boostar just sprinthastighet och huvudspelet. Detta är ett riktigt häftigt tillägg som jag fastnade för direkt och hoppas att det kommer hänga med länge i serien.

fifa14-fut14-fullbackpress-chemKemistilar gör intåg i FUT och det är mer än välkommet.

Klackpassar och cykelsparkar

Spelarna rör sig mycket verkligare i år än någonsin. Om man är en spelare med hög skicklighetsnivå så kan man nu räkna med att de gör snygga saker på planen utan att man själv behöver anstränga sig. Klackpassar och cykelsparkar kommer nu automatiskt om spelaren är tillräckligt duktig och detta gör att det nu blir större skillnad på att spela med ett trestjärnigt lag respektive ett femstjärnigt lag.

En liten detalj som många kanske ser förbi utan att ens lägga märke till är att nu måste spelaren ”trippa” med fötterna lite innan han ska slå ett inlägg eller dra iväg en kanon mot mål, detta gjorde de inte på FIFA 13 utan det blev snarare någon dålig animation som såg påtvingad och stel ut. Det är många små detaljer som gör detta spelet bättre än föregångaren och det räcker för stunden men frågan är om det håller i ett helt år.

FIFA 14 Motion CaptureBale visar hur man slår frisparkar.

Som ni kan se på bilen ovan så har man i år valt att fånga ännu fler spelares unika rörelser och det syns och känns verkligen när man spelar.

Grafiken sviker

Grafiken har fått sig ett litet lyft men det är inget som får grafiknörden inom mig att skratta av glädje. Samma platta färgpalett, samma tråkiga publikljud och samma dåliga publik som ser ut att blivit kopierad rakt av från ett Playstation 1 spel. Att man inte har gjort mer när det kommer till publiken kan bero på två saker. Antingen orkar man inte bry sig om PS3, Xbox 360 och PC-versionerna utan man lägger mer krut på next-gen och vill leverera en bättre upplevelse där, vilket jag tror att man kommer att göra. Eller så är de bara rent av lata hos EA.

Kunde varit bättre

Det är en bekant känsla kantad av något nytt vi bjuds på i FIFA 14. Det grafiska räcker inte hela vägen, men spelfysiken helt underbar. De intelligenta AI-spelarna är oftast briljanta i sitt sätt att löpa och placera sig taktiskt och det är en ren fröjd att spela med några kompisar hemma i soffan likväl som att koppla upp sig och skapa sitt drömlag i FUT.

Har du bokat ett Xbox One eller Playstation 4 så tror jag att man gör bäst i att vänta på FIFA 14-releasen till den konsolen istället. Ignite, EA’s nya grafikmotor ska vara i sitt esse på nästa generations konsoler så räkna med avsevärt mycket bättre grafik och ännu bättre spelfysik.

Läs om vår betygsskala.

[youtube id=”APMrtUd4WW8″ width=”600″ height=”350″]