Forza Horizon 2

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Forza Horizon 2″ developers=”Playground Games, Turn 10, Sumo Digital” publishers=”Microsoft Studios” platforms=”Xbox 360 / Xbox One ” genres=”Racing” release_date=”3 oktober 2014″]

Vrrooommm! Så låter det när motorn mullrar i 200 knyck i ett race med eld i baken. Jag har gasat, krockat, slirat och jagat troféer för allt vad kjoltygen bär. Håller Forza Horizon 2 måttet?

forza_m82b
Muskelbilar är det gott om i Forza Horizon 2.

BILAR OCH UPPDRAG I MÄNGDER

När en förfrågan att recensera Forza Horizon 2 landade på mitt bord tackade jag ja med lite skepsis. Mitt intresse för bilspel har aldrig varit överdrivet stort men efter att ha startat upp spelet och greppat kontrollen är jag beredd att ändra attityd till hela genren. I denna uppföljare till det gångna Forza Horizon till Xbox 360 kastas jag ut i den italienska sydkusten där man utmanas att utföra diverse tävlingar mot datorstyda motståndare, så kallade drivatarer. Som handledare har du festivalprissen Ben som guidar dig genom körpassen och talar om vad bör tänka på och hur man bäst slår sig fram i den stenhårda konkurrensen. Lyssna på vad killen har att säga för hans tips kan du få nytta av mellan varven.

Tävlingarna är allt från klassiska turneringar till individuella sidouppdrag i form av en ”Bucket List”. Till exempel kan man få i uppdrag att passera en fartkamera i högsta hastighet eller köra ett fordon till en ny destination under tidspress. Ju länge man kommer in i spelet, desto mer ökar motståndet och antalet uppgifter du ska utföra under färdens gång. Efter varje utfört tävlingsmoment belönas man med erfarenhetspoäng beroende på din körstil. Tar du ut svängarna perfekt och kör om konkurrenterna graciöst? Mycket poäng. Kör du som en dåre? Mindre poäng. Poängen kan i sin tur användas till att uppgradera bilen med bättre förmågor eller till att köpa en helt ny kärra.

Enligt utvecklaren Playground Games finns över 200 modeller på menyn att välja och vraka bland, allt från en japansk Nissan GT-R till en fräsig Lamborghini. Med andra ord är bordet dukat för varje spelare med ett bilintresse i bagaget som älskar att dona och greja med sitt favoritåk. Varför inte trimma däcken eller satsa på bättre bromsar? Valet är ditt!

Off Road på den italienska myllan. Full gas framåt!

SNABBT, SNYGGT OCH SOLIGT

Grafiken är väldigt vacker och krämar på ordentligt mellan varven med färgglada miljöer i det italienska landskapet. Vädret skiftar med jämna mellanrum och övergår från natt till dag eller från strilande sol till ruskande regn. När samma regn droppade ned på karossen i små tydliga prickar blev jag positivt överraskad över de grafiska effekterna tillsammans med den tilltagna ljussättningen som sprider ett härligt glimmer över atmosfären. Vid en krock uppstår skador som tydligt markeras på fordonet. Jag hade gärna sett större skador som påverkar körförmågan, något som hade förstärkt realismen i spelet i samband med en totalkollision. Det är inte varje dag man kan krascha utan att det ger några större konsekvenser på bilen.

Utöver det estetiska råder en relativt stor frihetskänsla som tillåter spelaren att köra på områden utöver den fastlagda sträckan som markeras med en grön linje. Det är otroligt roligt att korsa ett vinfält i full fart och nästan sväva över kullarna med plattan i botten. Man sugs med i speldynamiken och slungas fram i ett tempo som inte går av för hackor.  Dock upplever jag att bilarna kan vara en aning svårstyrda ibland vid kraftiga svängar. Man får inte den fulla kontroll som man önskar ha i svåra situationer, men detta är egentligt inget som hindrar spelupplevelsen i någon större utsträckning.

Musiken består i princip av bilens radiokanaler och bläddras fram och tillbaka beroende vilken smak man har. Är det inte poppig discomusik så finns rock- och countrydängor. Här hade man kunnat få in lite mer roligare låtar som höjer upp stämningen och skjuter på adrenalinet när man befinner sig i ett avgörande moment.

cscscs
Audi är en av de många bilmärken som finns i spelet

ETT GIVET KÖP

Sammantaget är Forza Horizon 2 ett fartfyllt bilspel med ett grafiskt kraftpaket under motorhuven. Körglädjen är total när jag susar fram genom banorna och man känner nästan vinden i ansiktet när vrålåket flyger fram över stock och sten. Glädjen blir inte mindre av det stora utbudet av bilar som kommer tillfredsställa många bilnördar som suktar efter den senaste årsmodellen. Ett avbräck är de understyrda bilarna som delvis försämrar körprecisionen och de relativt gråa off-road delarna som inte tillför något större värde.

Om du har överseende med bristerna är Forza Horizon 2 ett givet val till din Xbox One och står sig i dagsläget som det bästa bilspelet till konsolen. Jag hade mycket roligt med spelet och hoppas på fler fortsatta timmar bakom ratten i denna högoktaniga skapelse. Därför blir betyget en välförtjänt åtta.

Nu ska jag tillbaka för ytterligare ett lopp i pastans och kärlekens förlovade land.

[youtube id=”KSgyJqecz-4″ width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”Forza Horizon 2″ betyg=”8″ skribent=”Robert Zackrisson” datum=”2014-10-15″][/recension]