Guild Wars 2

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Guild Wars 2″ developers=”ArenaNet” publishers=”NCsoft” platforms=”PC” genres=”MMORPG” release_date=”2012-08-28″]

En enastående och vacker värld öppnar sig på nytt. Åren har gått och åter är man tillbaka i Tyria, världen som tillhör Guild Wars 2. Mycket är sig likt sedan de första Guild Wars-spelen kom ut, men mycket har också förändrats. Det är ett välkomponerat stycke konst, precis som den vackraste av tavlor, som uppenbarar sig i spelet. Under tiden som spelet laddas kan man få se en stad, en skog eller ett berg som på ett tydligt och inspirerande sätt har blivit målat digitalt. Det är tydligt att det är en hög standard som visas i Guild Wars 2, eftersom det på precis samma sätt som det är grafiskt tilltalande så är det spännande, ambitiöst, intressegivande och smart utformat. Guild Wars 2 är ett MMORPG där spelaren får vara med att avgöra både sin egen karaktärs, men också andras öden. Välkommen till en värld där ont slåss mot gott, och där spelaren hamnar mitt i händelsernas centrum.

I Guild Wars 2 hamnar karaktären i fokus, man ges valet av att ge sin karaktär det utseende, den ras, klass och bakgrundshistoria som man behagar. Det är lätt för spelaren att välja sin karaktär med omsorg och känsla. Vill man vara en rasande och krigisk Char, en graciös Sylvari, en hämndlysten Människa, en respektingivande Norn eller en liten men ack så intelligent Acura? Vilka förmågor vill man besitta och vilken yrkesgrupp vill man tillhöra? Här finns det många möjligheter och mycket är upp till spelaren att bestämma. Valet av bakgrundshistoria är något som också spelar stor roll i hur berättelsen ska fortlöpa under spelets gång, och baserat på hur karaktärens beteende ska vara så kan man förvänta sig intriger i spelet. Detta eftersom spelets huvuduppdrag leds fram av dialoger dels mellan spelaren, men också mellan karaktärer i spelet och genom de moraliska val som baseras på det sätt som karaktären uttrycker, antingen nobelt, charmerande eller våldsamt.

Startposition och distrikt varierar beroende på vilken ras som valts, men redan i början skiljer sig uppdragen och grunden till spelarens egen berättelse tar form. Därefter startar det stora äventyret! En stor del av spelet går ut på att utföra allmänna uppdrag och att utforska världen och detta ger i sin tur erfarenhet och därigenom poäng som kan användas till att lära sig nya förmågor. Guild Wars 2 håller sig till en nyare variant av system för karaktärens förmågor, dels får de olika klasserna olika förmågor beroende på vilken typ av vapen som dessa använder sig av, men till detta hör även olika förmågor beroende om man är på land eller under vatten. Alla klasser har dessutom någon form av förmåga som healar, alltså ger tillbaka förlorade livpoäng till karaktären.

I spelet följer man även en följd av uppdrag som baseras på spelarens val av karaktär vilket gör att man tar sig vidare i världen för mer utforskande. Detta är däremot något som skiljer sig från de tidigare Guild Wars spelen där de berättande huvuduppdragen ofta kräver en grupp av spelare för att man ska klara av dem. Däremot finns det senare i spelet olika instanser, alltså platser där uppdrag kan behöva utföras och där andra, starkare typer av fiender kan finnas. Det förekommer även starkare fiender runt om i spelet som man tillsammans med andra spelare utför räder på. Dessa fiender dyker upp lite då och då, så var beredd, det kommer att löna sig.

Skulle det vara så att det blir tröttsamt och långtråkigt att springa runt i den stora världen så finns alternativet att spela mot andra spelare. Detta kan göras antingen på ett bredare slagfält där det går ut på att erövra de andra lagens byggnader, strida mot andra spelare, men också utföra uppdrag. Ett annat alternativ följer de klasiska pvp-manéren, där man bland annat kan strida mot enskilda spelare. Vad som sägas om denna del av spelet är att karaktären blir i högsta leveln under den tid man spelar mot andra spelare, detta för att göra striderna mer rättvisa.

Guild Wars 2 är ett spel som många andra, trots det är spelet väldig välarbetat. Med grafik som tilltalar öga och sinne, ett annorlunda uppdragssystem, som ger spelaren en stor frihet till att göra vad han eller hon behagar. Strida mot andra blodtörstiga spelare i en evig kamp om ära och vackra ting. Ett extra plus får spelet då musiken från de tidigare Guild Wars-spelen finns med i det nya. Det vore synd att inte låta sig dras in i de temperamentsfulla konflikterna, eller att ta sig an uppdrag som påminner om de gamla riddardåden, uppdrag som kan liknas vid att rädda prinsessa och att besegra den monstruösa besten. Guild Wars 2 har mycket att ge, så varför inte ta chansen att utforska en spännande värld?