Halo 4

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Halo 4″ developers=”343 Industries” publishers=”Microsoft” platforms=”Xbox 360″ genres=”Rymdshooter” release_date=”6 november 2012″]

Halo 4 Logo

I längtan efter spelet har vi matats med flera teasers i form av den välgjorda webbserien Forward Unto Dawn. När Halo 4 nu äntligen släppts har jag lagt förväntningarna på hög. Bungie har lämnat över stafettpinnen till 374 Industries och självklart finns det en oro för hur de ska ha lyckats förvaltat detta stora förtroende.
Som med de tidigare spelen spelar jag detta i splitscreen, försjunken i ett tyst samarbete med min gode vän Viktor i hans soffa. Vi har knäppt av lamporna, laddat med julmust och godis. Efter alla teasers är vi nu sjukt peppade!

Fyra olika svårighetsgrader

Där den toksnygga serien Forward Unto Dawn tar slut i en hypersömn så vaknar vi i Halo 4 utav Cortanas illavarslande rop.
“Master Chief! Du måste vakna nu, för annars så är det slut med oss alla!”
När vi slår upp ögonen på vårt förfallna rymdskepp finns där en arme av “covenants” runt omkring oss. Visst blev vi vänner med dem i Halo 3, men här får man plötsligt kontroll över sin karaktär som sovit med ett vapen i handen. Så vad ska man göra?
Vi förtrollas av grafiken, leker med det tunga artilleriet, känner av kontrollerna och pausar snabbt för att aktivera look invertion och höja sensitivityn till en femma. Like a pro!
Som i tidigare spel väljer vi svårighetsgrad när vi startar spelet. Man har att välja mellan Easy, Normal, Heroic och Legendary.

Vi som valt Legendary dör några gånger och lär oss hur det nya spelet fungerar. Vi dör sedan lite färre gånger och kommer vidare. Detta upprepas vid alla nya kapitel då man måste lära sig kartan och vilka fiender som kommer bakom nästa knut. Försiktighet är nyckelordet!
Vid svårighetsgrad Easy tappar du allt som är roligt med en Halo-kampanj. Helt utan motstånd och löjligt simpelt kommer du att snart att ha varvat spelet.
Är du en van “gamer” och tycker om utmaningar, men inte tidigare spelat något av Halo-spelen så är Heroic nivån för dig. På denna svårighetsgrad anfaller fiender i stora antal och deras intelligens ger en känsla av att de har något personligt emot dig, som om du spelar mot en annan, smartare spelare.

Nya och intressanta vapen

Något som liknar en planet dyker upp mitt ute i rymden. Den öppnar sig och börjar sluka rymdskepp och bråte, vi dras in och allt blir för en stund alldeles mörkt.
Plötsligt stöter vi på en ny ras utomjordingar. De är snabba, pricksäkra och de har helt nya vapen. Utan att till en början riktigt veta vad eller vilka de är, vart de kommer ifrån eller vad de vill, börjar vi slå oss igenom med en skur av granater.
Vi får det förklarat att de kallas Prometheans. Dessa varelser är metalliska och snygga och dessutom imploderar i ett ljussken när de dör.

halo-4

Det finns flera nya vapen i Halo 4. Alla med unika egenskaper.

De nya vapnen som nu introduceras i Halo 4 tillhör Prometheans. De lyser av energi och bygger sig själva som om de i sig är någon slags organism. I likhet med många andra Halo-vapen har dessa också oftast olika lägen, så som att pistolen kan laddas upp och användas som ett tungt närstridsvapen. Nästan som en klassisk hagelbössa.
Granaterna är också ett kapitel för sig. Istället för att explodera så formar de ett rött klot som suger livet ur dem som står i dess närhet.

Redan i Halo 3 började vi märka att allt inte stod riktigt rätt till med allas vår kära följeslagare Cortana. Nu får vi reda på anledningen till hennes förfall och vi får också veta att hon inte har lång tid kvar. Det är nu själva storyn i Haly 4 tar sin egentliga början. Vi måste slåss för att finna skeppet Infinity där svaret till Cortanas räddning skall finnas.

Ointressant men oviktig story

I seriens tidigare spel har vi varit med och utkämpat storslagna strider på fält där människor och utomjordingar drabbat samman. Vi har slagits mot universums fiende nummer ett, The Flood. I Halo Reach fick vi vara med när vår egen, koloniserade planet med 700 miljoner invånare föll under en brutal Covenant-attack.
Halo 4 saknar mycket av dessa storslagna element och det påverkar tyvärr spelupplevelsen negativt. Trots vackra vyer och snygga banor så levererar de inte någon öppenhet i bandesignen. Istället så får vi sakta kämpa oss framåt på snåriga stigar.

Som vanligt med Halo är historien svår att följa och i detta spelet är den föga intressant. Till spelets försvar så kan man säga att en djup handling inte är det den stora skaran av fans vill ha. Det man vill ha är istället stora, tunga vapen, utmanade strider och snygga spelsekvenser. Skjutglädje är nyckelordet i Halo och detta är även något som 374 Industries har tagit fasta på i denna utmärkta tolkning av den klassiska serien. Detta märks framför allt i den välutvecklade multiplayerdelen som varit en bidragande faktor till seriens framgång.

Halo-4-Microsoft-Points-Hours

Fiender finns det gott om i Halo 4. Det gäller att vara snabb på avtryckaren.

I flerspelarläget så kan vi spela kampanjen med upp till fyra spelare eller tillsammans med en kompis i soffan via splitscreen. Populärast är dock att spela mot andra spelare via Xbox Live där våra kusnkaper sätts på hårda prov.
Det är här vi spenderar timmar och åter timmar utan att märka av att klockan går.
Många spelare är fantastiskt duktiga och ofta har man inte en chans, trots att jag nött spelet ett bra tag. Så när jag väl hamnat på plus i min kill/death ratio blir jag lyrisk och drar av segerdanser som saknar motstycke, för ack vilken adrenalinkick Halo ger när tiden börjar ticka ner mot noll och vårt lag leder med några enstaka kills.

374 Industries lever upp till förväntningarna

Något som slår mig under tiden jag spelar är de mycket väl avvägda kontrollerna i Halo 4. Vi kan hoppa och samtidigt skjuta med precision. När vi landar kan vi snabbt vända oss om och slå ner den första fienden och sedan snabbt skjuta den andra som står bakom. Det är svårt att begära mer utav rörelsefriheten.

Den tidigare oron om att 374 inte skulle kunna leverera i samma anda som Bungie kan vi nu med lättnad släppa. De har bibehållit Halo-konceptet och gjort Halo 4 till vad jag tycker är en naturlig och en alldeles utomordentligt rolig uppföljare.
Halo 4 är det första spelet i 374:s triologi, och jag ser redan fram emot deras nästa bidrag till serien.

[youtube id=”GO376G4tbGM” width=”600″ height=”350″]

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.