Icycle: On Thin Ice

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Icycle: On Thin Ice” developers=”Damp Gnat” publishers=”Chillingo” platforms=”iOS” genres=”Plattform/Pussel” release_date=”27 november 2013″]

I det här spelet får vi träffa Dennis. Dennis ramlade (i förra spelet) ur en kryotank, helt naken, med en liten BMX-cykel som enda hjälpmedel för överlevnad, i en framtida postapokalyptisk istid. I iOS-spelet kan han inte bara byta ut cykeln mot t.ex. en lådbil utan också få en del ytterligare utrustning. Dock inga byxor vad det verkar…

shopDet är som alla vet viktigt att ha mössa och halsduk på vintern. Men långkalsongerna då?

Dennis på nya äventyr

Beväpnad med pedaldrivna fordon, paraplyer att glidflyga med och dammsugare att bättre suga upp iskuberna som gäller för valuta med, styr Dennis oförväget ut i en frusen värld som ständigt bjuder på nya överraskningar, de flesta livsfarliga. Kombinationen av plattforms-hoppande och pusselklurigheter är definitivt underhållande och variationsrik. Olika uppdrag och utmaningar gör dessutom att man behöver spela varje bana på flera olika sätt för att få full pott, vilket efter tillräckligt många uppdrag leder till upplåsning av originalspelet, som tidigare bara gått att spela i en webbläsare. Spelmekanik och gameplay är i slutändan inte alltid de mest originella, men väl utförda. Första Icycle-spelet kom tydligen 2009, så viss tid för vidareutveckling har det onekligen funnits.

kissEn av flera surrealistiska drömsekvenser.

Retro på riktigt

Jag brukar ju ganska ofta snöa in på eventuella retrodetaljer i spelen, men den här gången är det inte ett chippigt soundtrack eller fejkad 8-bitsgrafik som får mig på fall utan att spelets grafiska design är lika mycket art deco som Empire State Building, Solstickan-asken eller ångloket PRR S1. Sånt gillar jag. Dessutom består flera banor av drömsekvenser, fullsmockade med referenser till René Magrittes tavlor (bilden ovan innehåller minst 4). Det är mycket möjligt att man behöver vara som jag och både verkligen uppskatta estetiken i art deco och surrealism och ha jobbat en del med vektorgrafik för att bli lika förtjust – hela spelet är för mig mer eller mindre ett konstverk, men för den med andra prioriteringar kan det ju vara skönt att veta att det inte är någon risk att få fulslag medan man spelar.

lillagrottanSpelandet bedrivs i väldigt varierande skala.

Elegans och mystik

Det som för min del föranleder det höga betyget är alltså främst den grafiska elegansen, men till viss del också hur en story skymtar fram i märkliga flashbacks och antydningar vilket bidrar till en viss känsla av mystik och ödslighet, i kombination med det bisarra i att en naken karl på en barncykel åker runt och samlar iskuber. Ljudet gör sitt jobb, men sätter för mig inga djupare spår och jag noterar att när det ibland blir viktigt att göra rätt manöver fort kan styrknapparna på skärmen kännas lite små så att jag trycker utanför. Jag skulle också önska mig att fler av föremålen i affären hade en funktion.

I skrivande stund kan Icycle: On Thin Ice bara spelas på iPhone, iPad och iPod touch, men utvecklaren låter meddela att en webbläsarversion kommer någon gång under 2014.

Läs om vår betygsskala >>

[youtube id=”WUb-7zu9JD8″ width=”600″ height=”338″]