LEGO City Undercover: The Chase Begins

[gameinfo title=”Spelinforamtion” game_name=”LEGO City Undercover: The Chase Begins ” developers=”TT Games” publishers=”Nintendo” platforms=”Nintendo 3DS” genres=”Actionäventyr” release_date=”26 april 2013″]

Lego The Chase Begins

Lego City Undercover till Wii U var för mig ett bevis på vad man kan skapa till Nintendos nya maskin. Spelet var fyllt med charmig humor och briljant röstskådespel allt förpackat i en snygg värld med mängder av pussel att lösa. Lego City Undercover blev genast en personlig favorit och därför så såg jag men tillförsikt fram emot motsvarigheten till 3DS, Lego City Undercover: The Chase Begins.

Jag saknar humorn

Lego City Undercover: The Chase Begins berättar historien om hjältesnuten Chase McCain långt innan han blev berömd i Lego City. När vi tar oss an rollen som Chase i det bärbara formatet så har han just börjat som polis i staden som är uppbyggd av plastklossar. Till en början så får man utföra simpla uppdrag som att hämta munkar och köra en bil från punkt A till punkt B. Ganska grundläggande inlärningsuppdrag med andra ord.  Problemet är bara att i Wii U-versionen så var denna typ av uppdrag alltid kantade med humor och glädje. I The Chase Begins så skall uppdragen bara utföras, helt utan finess.

Legobil
I Lego City är det alltid dimmigt.

Storyn i The Chase Begins utspelar sig alltså innan Lego City Undercover. Närmare bestämt två år tidigare. Ganska snart får vi träffa bekanta ansikten, som blivande polischefen Dunby och givetvis också Chases ärkefiende Rex Fury. Men andra ord så är det en helt egen story och inte en ny version av samma spel, vilket får ses som ett plus för spelet. Vi får genom uppdragen svar på många svar som dök upp i Wii U-versionen, så som varför Dunby inte står ut med åsynen av Chase och hur Chase satte dit Rex Fury för första gången.

Lego City ligger öde

Att krympa den väl tilltagna staden från Lego City Undercover till Wii U ner till 3DS-format kan tyckas ambitiöst. Tyvärr så har man inte riktigt lyckats med sin uppgift till 100%, vilket lämnar en ganska trist och tom värld till den bärbara enheten. Till en början är allt bekant och staden känns levande och pulserande. Men snart blir avsaknaden av innevånare påtaglig och alla de hemligheter som man glatt jagade i föregångaren lyser starkt med sin frånvaro. Själva upplägget på spelet fungerar dock fint. Med en interaktiv karta på den undre, tryckkänsliga skärmen och all action på den övre 3D-displayen så följer man ett väl beprövat koncept. Det är lätt att förflytta sig i spelet även om kontrollen till och från känns lite stolpig. Varje gång du närmar dig ett föremål eller punkt som du kan interagera med så får du direkt information på skärmen om vilken knapp du skall trycka på.

Lego tjuv
Polisen kan till och med klä ut sig till tjuv. Allt för att kunna öppna kassaskåp.

Det jag saknar mest är dock den klockrena humor som genomsyrade Lego City Undercover och gjorde det till ett spel som verkligen stack ut ur mängden. I The Chase Begins har man, kanske på grund av utrymmesbrist på den lilla kassetten, nästan helt skippat röstskådespelet. De kvicka repliker och det briljanta manus jag älskar från föregångaren är i stort sett helt borttaget. Det vill säga att vid sidan av animerade cutscenes så består dialogen endast av skriven text. Jag kan inte säga om det beror på sämre manusförfattare eller om humorn försvinner i min översättning, men det är helt enkelt inte alls lika roligt. Här bör man också notera en miss som jag tycker Nintendo gör allt för ofta, nämligen det faktum att det inte finns någon svensk översättning. Målgruppen är trots allt barn och om humorn passerar mig förbi helt obemärkt så lär den vara fullständigt obefintligt för barn som inte ens talar engelska.

Långa laddningstider

Grafiken är väl vad man kan förvänta sig av ett spel som trots allt är ganska omfattande och ambitiöst för att vara till 3DS. Men ganska snart så stöter man på udda problem som NPC-karaktärer som plötsligt helt sonika försvinner bakom ett hörn eller i fjärran. Dessutom så gör den lilla maskinen inte ett jättebra jobb med att rita upp staden. Ibland kan det till och med vara svårt att se till andra änden av det hus du står intill. Istället domineras horisonten av en grå dimma som lättar när du kommer närmare. Här kan man tycka att 3D-effekten skulle kunna hjälpa till på traven och visst erbjuder den lite djup i staden, men inte alls på en nivå man skulle kunna vänta sig.

Lego arrest
Att sätta dit skurkar är det Chase McCain lever för.

Något man däremot har behållit från Wii U-versionen är de dödligt trista och lååånga laddningstiderna. Du kan utan problem både brygga en kopp kaffe och dricka upp den innan spelet laddat en ny bana. Detta är nog tyvärr något som utvecklarna inte kunnat komma ifrån, men faktum är att spelrytmen blir ordentligt störd av den ibland nästan stillastående laddningsindikatorn.

Lever inte upp till förväntningarna

Det kan tyckas lite taskigt att hela tiden jämföra The Chase Begins med Lego City Undercover till Wii U. Det är ju trots allt två helt olika spel med helt skilda förutsättningar. Men faktum är ändå att skaparna TT Games vred upp förhoppningarna rejält när man släppte Wii U-versionen först. Man slog an en ton som åtminstone jag trodde skulle löpa som en röd tråd genom serien. Resultatet har tyvärr blivit något helt annat. Jag kan inte undgå att känna det som om 3DS-versionen slängts ihop allt för snabbt för att försöka rida på en framgångsvåg. Är man ett riktigt fan av Lego-spelen så är kanske The Chase Begins något för dig. För övriga så kan jag tyvärr inte rekommendera denna titel. Det är tur att Wii U behövde en succé betydligt mer än 3DS behövde den.

Läs om vår betygsskala.

[youtube id=”_aGM8kPJcgU” width=”600″ height=”350″]