LittleBigPlanet PS Vita

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”LittleBigPlanet PS Vita” developers=”Double Eleven och Tarsier Studios” publishers=”Sony Computer Entertainment” platforms=”Playstation Vita” genres=”Pusselplattform” release_date=”19 september 2012″]

Gemenskapen på nätet är nyckeln till LittleBigPlanets framgång.

LittleBigPlanet var en revolution i en genre som egentligen borde varit död sedan länge. Det linjära plattformshoppandet fick en ny generation gamers att få upp ögonen för plattformsspel. Med sitt barnsliga gränssnitt och sina charmiga Sackboys var succén ett faktum. Men det största receptet till framgång var möjligheten för spelarna själva att designa banor och dela dem med andra över internet. Ett par år senare så såg vi i uppföljaren LittleBigPlanet 2 som bjöd på mer av samma sak, men med en ännu mer utvecklad byggfunktion.

När man nu valt att anpassa LittleBigPlanet till det bärbara formatet Playstation Vita så har förtroendet fallit på två studios; Double eleven och svenska Tariser Studios från Malmö. Tariser Studios har tidigare utvecklat DLC för LittleBigPlanet till Playstation 3, så man har en del erfarenhet från serien. Det är ett stort förtroende som Sony Computer Entertainment gett till dessa studios, då spelserien är en av de mest sålda till Playstation 3. Efter ett par dagars spelande konstatera att man förvaltat det ansvaret på ett mycket bra sätt.

Det mesta är sig likt

När jag startar LittleBigPlanet Vita ser jag inte mycket nytt. En första introduktion till kontrollerna sker i samband med att Sackboy springer över en bana där man i bakgrunden presenterar namnen på de som utvecklat spelet. När introt rullat färdigt så trillar Sackboy ner i sin Pod, som ser precis likadan ut som i föregångarna, så när som på det faktum att den vanliga handkontrollen i Poden nu har bytts ut till ett Playstation Vita.
För ovanlighetens skull så finns det faktiskt en bakgrundshistoria i LittleBigPlanet Vita, till skillnad från tidigare spel. Det medför också att spelet den här gången har ett mål, vilket är att rädda världen Carnevalia från en elak dockspelare som ödelagt den annars så livfulla omgivningen. Storyn i sig får nog mest ses som en gimmick, för spelandet är sig likt och berättelsen finns mest till för att ge spelet en extra dimension.

Bara ett plattformsspel? Glöm det! LittleBigPlanet är vad du vill att det skall vara.

Sackboy känns lätt igen, då han ser exakt ut som han gjort i de andra spelen. De charmiga grimaserna och viftandet med armarna fungerar precis som tidigare och han, eller om det är en hon, kan nicka genom att man vickar sitt Vita fram och tillbaks. Detta är bara ett första smakprov på hur man använt sig av de många funktionerna som Vita erbjuder.
Att samla klistermärken och utstyrslar till sin Sackboy har alltid varit spelets egentliga mål och den här upplagan är inget undantag. Banorna är till en början lätta och man kan i princip bara springa igenom dem. De första banorna är designade för att man skall lära sig hur man navigerar sin Sackboy genom diverse hinder, men trots det så har man gömt en del bubblor med diverse innehåll på ibland ganska oväntade ställen.

Frugan bygger banor

LittleBigPlanet Vita är packat av minispel och de flesta är väldigt underhållande. Nästan alla skiljer markant från plattformshoppandet som är spelets kärna. Ett exempel är ett minispel som osökt för tankarna till Angry Birds. Eller varför inte spela Airhockey mot en polare? Det anmärkningsvärda med alla dessa spel är att de går att skapa i LittleBigPlanets omfattande byggfunktion. Även om spelet i sitt originalutförande är knökat med banor och minispel så är det ändå bara en bråkdel av vad man kan få tillgång till från andra spelare över nätet.
Detta är något min fru även lärt sig att älska och när jag kommer hem från en arbetsdag så har hon hunnit snickra ihop den ena mer fantasifulla banan efter den andra. Banor som jag sedan måste testa till min frus stora förtjusning. Jag blir lika överraskad av hennes skapelser varje gång och uttrycket att bara fantasin sätter gränser passar bättre än någonsin till LittleBigPlanet Vita.

Playstation Vita-formatet passar perfekt till spel som LittleBigPlanet. Den inbyggda kameran låter spelarna själva skapa fantasifulla klistermärken som man sedan kan smycka sin Pod med. Mikrofonerna spelar in ljud som går att använda precis som man själv vill och det inbyggda gyrot ger spelet möjligheter som inget annat format kan erbjuda. Bäst har man dock använt den tryckkänsliga skärmen som utnyttjas till både det ena och det andra. Vid byggandet av egna banor så kan man till exempel lätt lytta föremål genom att helt enkelt dra dem dit man vill. I själva spelet så kan man bland annat styra diverse fordon med hjälp av pekskärmen eller snurra på hjul för att hjälpa Sackboy vidare.
Många spel får en tendens att vilja överanvända nya funktioner när man släpper det till ett nytt format. I LittleBigPlanet Vita så tycker jag dock att den avvägningen fungerar bra och alla nya finesser känns både välplacerade och alldeles lagom.

Touchskärmen ger helt nya möjligheter.

Den största behållningen med LittleBigPlanet har ändå som sagt alltid varit den enorma gemenskapen som finns mellan spelare på nätet. Till LittleBigPlanet 2 så har det enligt uppgift skapats över sex miljoner banor av användarna själva. Naturligtvis med skiftande kvalitet.
Att skapa banor som andra sedan får betygsätta är i min värld minst lika roligt som att spela andras kreationer och till Vita så är det lättare att än någonsin att vara kreativ.
Förutom att skapa banor och dela med sig av dem online så kan man även lira med andra spelare. Samarbete är något som krävs får att komma åt alla hemligheter. Ibland krävs det till och med att tre stycken hjälps åt för att hitta de mest åtråvärda godsakerna.
När man spelar över nätet så inser man också att Sackboy kan smyckas ut på en uppsjö olika sätt. Ingen är den andra lik och jag har stött på dockor som ser ut som allt från Jimi Hendrix till Abraham Lincoln. Alla med personliga kläder och uttryck.

Perfekt anpassning till formatet

Sammanfattningsvis så kan man säga att LittleBigPlanet Vita är ett spel som borde kommit för länge sedan. Det är ett sådant spel som kan få folk att köpa ett Playstation Vita helt på egen hand. Nu har jag hyllat detta charmiga spel i en hel recension och ni undrar säkert om jag inte har något negativt att säga om LittleBigPlanet Vita. Visst har jag det, men de få saker som får ses som brister vägs lätt upp av alla spelets fördelar. För att nämna något man kunde gjort bättre så måste det nog vara de långa laddningstiderna och de ibland riktigt dåliga banorna som mindre nogräknade spelare skapar. I övrigt gillar jag LittleBigPlanet skarpt. Helt klart ett av de bästa spelen hittills till Vita och det är en perfekt anpassning till det bärbara formatet. Det bästa betyget för LittleBigPlanet Vita måste ändå vara det faktum att min fru älskar det. Hon som aldrig spelar TV-spel annars.

[youtube id=”3IOSlg1gpyw” width=”600″ height=”350″]