Madden NFL 13

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Madden NFL 13″ developers=”EA Tiburon” publishers=”Electronic Arts” platforms=”Xbox 360 / Playstation 3 / Wii /Wii U / PC” genres=”Sport” release_date=”31 augusti 2012″]

Först och främst så måste jag erkänna att amerikansk fotboll inte riktigt är min grej. Jag har aldrig riktigt förstått reglerna och för det mesta så ser det i min värld bara rörigt ut. Många har sagt till mig att det är en otroligt underhållande sport om man sätter sig in i den och det har jag aldrig haft någon anledning att tvivla på. Jag har heller aldrig spelat något at de tidigare Madden-spelen från EA Sports så därför har jag skrivit denna recension som om spelserien är helt ny för mig.
Men jag är trots allt en idrottstokig man i mina bästa år och amerikansk fotboll kan väl inte vara sämre än någon annan idrott, även om jag aldrig kommer att förstå varför man över huvud taget kallar det för fotboll. Därför börjar jag med att plugga reglerna så gott det går, allt för att ge Madden NFL 13 en så rättvis bedömning som möjligt. Efter att ha lärt mig allt vad takes, yards, och touchdowns innebär så känner jag mig redo att mata in Madden NFL 13 i mitt Playstation 3.

Ta mig om du kan då!

Efter det välkända röstintrot som är standard på alla spel från EA Sport så väntar en känslosam video med Baltimore Ravens linebacker Ray Lewis. Han berättar att man aldrig skall låta sig tryckas ner av någon som säger att du inte klarar av något. En väldigt amerikansk och sentimental hjältesaga med andra ord.

Något jag noterar direkt i Madden NFL 13 är den något nertonade filmmusiken som ackompanjerar spelets alla titel- och pausskärmar. Jag som är van vid vräkig, modern rockmusik från FIFA tycker att musikvalet i NFL 13 känns lite klent, men det kan ju också vara så att spelet är anpassat för att passa den amerikanska marknaden bättre.
När spelet väl är igång så möts vi av en enkel och väl fungerade välkomstskärm. De olika lägena är fördelade i ett rutnät med en stor ruta i mitten som tar oss direkt till online-läget, vilket också tycks vara spelets tyngdpunkt. De mindre rutorna runt omkring erbjuder val som vi är vana vid från exempelvis FIFA-spelen. Vi kan bland annat välja att spela en match direkt eller starta en karriär. Connected Careers är något som tydligen skall vara hel nytt för årets upplaga av Madden. Det är också det läget jag tar mig an efter att ha spelat några träningsmatcher.

I Connected Careers så kan jag välja att coacha mitt lag genom matcherna eller spela i valfri position på planen. Mycket likt Be A Pro från FIFA. Efter att ha fuskat lite med siffrorna så har jag skapat mig själv redo att bli placerad som quarterback i Green Bay Packers. Karriären börjar lite knackigt och trots mina träningsmatcher så tar det ett bra tag innan jag lärt mig de mest grundläggande knappkombinationerna. Jag begår regelbrott titt som tätt och det händer till och med att jag springer åt fel håll någon gång. Men med tiden så blir jag bättre på det mesta och jag lär mig snart spelets och motståndarnas svagheter. I en match så lyckas jag med nio touchdowns bara genom att kasta bollen till en fri medspelare som sedan rusar mot poänggivande endzone. Det dröjer inte många matcher innan jag känner att jag kan höja svårighetsgraden och med det så blir spelet mer och mer utmanande samtidigt som det blir ännu roligare.

Snyggt som attan. Är det ett foto eller Madden NFL 13?

Madden NFL 13 är ruskigt snyggt, betydligt snyggare än de flesta andra sportspel jag spelat. Texturerna på spelarna är makalöst välgjorda och ibland så känns det nästan som om man tittar på en riktig match, snarare än lirar ett tv-spel. Det syns att EA har lagt ner mycket tid på spelaranimationerna. Rörelserna känns mjuka och naturliga samtidigt som varje spelare tycks engagerad i vad som händer på planen. Intelligensen hos de datorstyrda spelarna är överlag mycket bra, även om de flesta motståndare går att lura rejält av en enkel snurrfint.
Jag upplever ändå en del konstiga buggar med spelare som helt omotiverat tappar bollar eller springer åt helt fel håll, vilket kan bli extremt frustrerande.

Omgivningarna i spelet är lite väl sparsmakade och publiken ser allt som oftast ganska oengagerad ut. Ljudbilden på arenan är det dock inget fel på. Pausmusik à la orgel och publikvrål ger en härlig stämning till en visuellt ganska tråkig arenamiljö.

Man får inte glömma att amerikansk fotboll är en sport främst för amerikaner och det märks i Madden NFL 13 på ett par olika sätt. Mest uppenbart är det med de gastande kommentatorerna. De är hela tiden otroligt engagerade och diskuterar minsta händelse på planen. Ibland så flikar de in små kommentarer eller anekdoter om spelarna på planen, vilket gör det hela ännu mer levande. Trots att jag spelat Madden NFL 13 i flera dagar nu så har jag aldrig upplevt att kommentatorerna upprepar sig nämnvärt vilket måste ses som ett gott betyg för deras insats. Tydligen så skall man ha spelat in över 80 timmars tal, så det finns en rejäl bank att ta av.

Över 80 timmars kommentering är ganska mycket.

Nu har jag alltså under en dryg veckas tid tacklats, kastat, kickat och coachat mitt lag genom en säsong och jag njuter fortfarande av varje stund. Madden NFL 13 är kanske inte lika elegant som FIFA och lika tekniskt som NHL, men herre gud vad mycket mer taktiskt det är. Inför varje kast så skall det väljas uppställning och dina val blir direkt avgörande för hur matchen utvecklas. Känner du dig inte säker på vad man skall välja i en viss situation så kan man få hjälp av herr John Madden själv.
Utmaningen sitter ofta i att göra rätt val, snarare än att vara skicklig med kontrollerna, även om snabba tummar ofta fäller avgörandet i de mest pressade situationerna. Däremot så blir det mycket pauser i amerikansk fotboll och spelsekvenserna är ofta ganska korta. Tempot är stundtals ganska lågt, men det är något jag vant mig vid ganska snabbt.

Touchdown!

När jag känner att jag behärskar grunderna i Madden NFL 13 så testar jag lyckan på stapplande ben mot slumpande motståndare online. Många av de lirare jag möter är självklart amerikaner som spelat denna typ av spel sedan många år tillbaks och då är det bara att inse att jag har en lång bit kvar till jag kan kalla mig proffs. Då och då så dyker det dock upp europeiska motståndare och även en del nybörjare och oddsen jämnar ut sig en del. Som vanligt så gör sig denna typ av spel sig allra bäst mot mänskliga motståndare, vare sig det är online eller på en delad skärm.
Madden NFL 13 har också inkluderat läget Ultimate Team som rankar ligans olika lag efter tv-spelarnas insatser, precis som i FIFA. Dock så känns läget lite urvattnat med tanke på det begränsade antalet lag som finns tillgängligt i spelet.

Jag måste erkänna att jag har fastnat för amerikansk fotboll och jag har till och med börjat följa ”mitt” lag Green Bay Packers framfart i NFL lite smått. Jag kommer definitivt att ha många timmars underhållning med Madden NFL 13 ett bra tag framöver. Bara det faktum att jag lärt mig att uppskatta en helt ny sport ger spelet ett bra betyg som dock dras ner lite av stundtals bristande spelmekanik.

[youtube id=”mmR51VP34SM” width=”600″ height=”350″]