Magic 2014: Duels of the Planeswalkers

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Magic 2014: Duels of the Planeswalkers” developers=”Stainless Games” publishers=”Wizards of the Coast” platforms=”PC, PS3, 360, iOS, Android” genres=”Kortspel” release_date=”26 juni 2013″]

Magic 2014: Duels of the Planeswalkers

Har du vad som krävs som Planeswalker i Magic: The Gathering?

Monster och magier

Ah, Magic: The Gathering. Det där mystiska kortspelet som nördarna i skolan brukade spela men man själv alltid avfärdat som alltför komplicerat (..eller nördigt) för att locka ens intresse. Monster slåss mot varandra och magier kastas i form av kort med beskrivande bilder och text, ungefär som Pokémonkort för en äldre målgrupp.

Jag som total nybörjare gick in i den digitaliserade versionen Magic 2014: Duels of the Planeswalkers med förväntningen att inte behöva ha några förkunskaper om hur det fungerar, en förväntning som spelet absolut har levt upp till. Trots det har jag parallellt lärt mig spela det fysiska kortspelet tillsammans med vänner för att få en uppfattning om hur spelet står sig mot originalet.

Magic 2014: Duels of the Planeswalkers är som sagt den senaste digitaliserade versionen av kortspelet. Spelserien Duels of the Planeswalkers har funnits sedan 2009, och detta är den fjärde installationen som nu finns tillgänglig som nedladdningsbar titel på PC, 360, PS3, Android och iOS.

Magic 2014: Duels of the Planeswalkers

Monster får slåss i episka strider

Så fungerar Magic: The Gathering

(Vana spelare kan hoppa vidare i recensionen!)

En liten introduktion till Magic: The Gathering är i sin ordning! Du som spelare är en så kallad Planeswalker, en av de kraftigaste varelserna i multiversumet som kan resa genom tid och rum och få badass monster att slåss med varandra. Din uppgift i spelet är att slåss mot andra planeswalkers med hjälp av allehanda varelser och magier. När motståndarens livmätare fallit ned till noll vinner du striden, äran och dopaminkicken.

Varje nytt spel börjar med att båda spelare har varsin lek á 60 eller fler kort vid sidan om sig, och drar sju kort att ha på handen. De diskutabelt viktigaste typerna av kort man vill ha på sin hand när man startar en strid är så kallade länder och spells. Länder är den resurs man använder för att betala spells med, medan spells omfattar alla andra kort i spelet, nämligen creatures (som slåss åt en) och olika sorters magier. Är du med än så länge? Bra.

Varje tur får man spela ut endast ett land på bordet och plocka upp ett nytt kort ur sin lek, och därefter får man spela ut så många spells som man har länder att betala med. För varje nytt land man lägger ut kan man betala för kraftigare spells vilket innebär att man i början av en strid bara kommer kunna spela ut svaga varelser och lättare magier som är billiga, men successivt få fler länder att betala starkare och starkare spells med. Fortfarande med? Perfekt!

Magic 2014: Duels of the Planeswalkers

Motståndaren dör när livmätaren når noll

Du får vad du tappar länder för

När man spelar ut en spell så betalar man genom att “tappa” det antal länder (som ligger ute på bordet) som ens valda spell kostar. Om man exempelvis lägger ut en varelse värt ett enda land tappar man ett av sina länder och lägger ut sin varelse. Att tappa innebär helt enkelt att man vrider ett kort 90 grader för att illustrera att det inte kan användas igen förrän nästa tur. På samma sätt tappar man varelser när de attackerar motståndaren.

Detta är Magic: The Gathering i ett nötskal! Du väljer ett kort, tappar si och så många länder som det kortet kostar, och spelar ut det. Därefter skickar var spelare ut monster på monster som får slåss mot varandra och sakta peta ned varandras livmätare tills den ena eller andra spelaren går mot sin bleka död. Alla ens spells – alltså magier och creatures – hamnar i ens gravhög när de dör eller har förbrukats.

Det finns huvudsakligen två ingredienser i Magic: The Gathering som gör spelet roligt. Den första är att nästan varje kort påverkar hela spelet på olika sätt som bryter mot grundreglerna. Monster kan plötsligt bli odödliga mot motspelarens attacker, magier kan förvandla länder till monster eller göra så att motspelaren får slänga halva sin lek i sin gravhög. Den andra är att man aldrig vet vilket kort man (eller motspelaren) kommer plocka upp nästa tur, vilket ger en slumpmässighet till spelet och gör varje strid helt unikt. Oförutsägbarheten gör det spännande och kul.

Magic 2014: Duels of the Planeswalkers

Besegra bossar för att låsa upp nya lekar att spela med

Perfekt för nykomlingar till kortspelet

För mig som nybörjare till spelet var Magic 2014: Duels of the Planeswalkers en perfekt inkörsport. Reglerna förklaras systematiskt i en serie tutorials som beskriver hur kort spelas ut, hur man tappar länder och hur man besegrar motståndaren med hjälp av olika grundläggande strategier. Därefter får man strida mot ett antal AI-motståndare med egna unika lekar och strategier som man måste lära sig att förstå och försvara sig mot.

Det finns en hel singleplayer-kampanj, med en något påklistrad handling, att treva sig genom, i form av kapitel fyllda med ett antal motståndare. I vissa strider vinner man nya kort som man fyller upp sina lekar med, och i slutet av varje kapitel får man besegra bossar som låser upp helt nya lekar att spela med. Korten är från den senaste vågen av Magic-kort, det vill säga Magic 2014 Core vilket innebär att vi som har spelat Magic 2014: Duels of the Planeswalkers har fått en förhandstitt på några av de unika kort som kommer att släppas fysiskt den 19 juli.

Ett nytt spelläge för serien är såkallad Sealed Play där man får öppna ett antal “booster packs” – ni vet, de där småpaketen innehållande 15 kort vardera som man kan köpa i spelbutiker – att bygga upp en helt slumpmässig lek av, och sedan spela med. Detta gör att man aldrig kan veta vad man kommer få spela med för kort innan varje strid vilket gör varje strid slumpmässig och spännande.

Magic 2014: Duels of the Planeswalkers

Äntligen kan man öppna booster packs i spelet!

Bygg din egen lek och utmana andra spelare

Det finns såklart ett fullfjädrat onlineläge där man man möta en eller fler spelare i ett antal olika spellägen, samt bjuda in kompisar från ens vänlista. Man kan duellera en mot en, spela två mot två i spelläget Two Headed Giant eller köra free-for-all där alla slåss mot alla. Även Sealed Play går att lira online.

Ytterligare en debut för Duels of the Planeswalkers-serien är möjligheten att bygga sin egen lek, någonting som önskats av fans i de tidigare spelen. Detta behöver knappt förklaras: Man kan helt enkelt lägga till och ta bort kort i sina upplåsta lekar för att skräddarsy dem efter eget behov, strategier eller önskemål. Om man vill kan man köpa ytterligare enskilda kort och lekar online.

När det kommer till ett kortspel som Magic, som förlitar sig så pass starkt på att spelarna håller ordning på vad som sker på bordet, har en kompromiss gjorts i den digitala versionen. Det mesta sker nämligen automatiskt och man behöver inte oroa sig för att missa någon specialattack som av någon händelse skulle spelats ut vid ett visst tillfälle; spelet gör det åt dig.

Spelet plockar nya kort åt dig automatiskt och placerar dina förbrukade kort i gravhögen automatiskt. För nybörjare är det perfekt! Men i jämförelse med den känsla av kontroll som man får av det fysiska spelet kan det vara lätt att känna sig lite instängd. Precis som med sedlarna i Monopol vill man gärna kunna känna korten i handen.

Magic 2014: Duels of the Planeswalkers

Bygg din egen lek!

Bevarar känslan av att spela på köksbordet

Förutom att känslan av att ha kontroll och sköta allting manuellt försvinner lite i Magic 2014: Duels of the Planeswalkers så har känslan från att spela över köksbordet bevarats rimligtvis väl. Korten illustreras som kort och spelplanen är ett enkelt bräde. Det är alltså inga balla 3D-versioner av monstrena på korten eller liknande, utan allting är som om man satt och spelade med faktiska kort – med undantag för vissa visuella effekter vid attacker och liknande. Striderna flyter på och känns äkta i den mån det är möjligt.

Överlag är jag mycket nöjd med Magic 2014: Duels of the Planeswalkers. Jag har fått lära mig hur spelet är uppbyggt och därefter kunnat vidareutveckla mina kunskaper genom att spela mot vänner i verkligheten. Vana spelare kommer möjligtvis störa sig på hur mycket som är automatiserat, men nykomlingar kommer ha lätt för att komma in i spelet och lära sig hur det fungerar. Om inget annat är det som ett trevligt tidsfördriv när man inte har kompisar att spela med för ögonblicket!

[youtube id=”HQDmWDPfkRA” width=”600″ height=”350″]