Mario Kart 8

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Mario Kart 8″ developers=”Nintendo” publishers=”Nintendo” platforms=”Wii U” genres=”Racing” release_date=”30 maj 2014″]

Mario Kart, är inte bara en spelserie, det är ett begrepp. När någon säger Mario Kart tänker de flesta på galna racingbanor, färggranna figurer och sockersöta tjut. Många kommer att tänka på bananskal, gröna, röda och blåa skal. Någon kanske minns den där gången när de satte den perfekta kurvan mellan två bananskal eller hur de överlevde tre, fyra eller sex röda skal på raken. När någon frågar, ska vi spela Mario Kart, är det alltid med ett leende på läpparna. Mario Kart är ett begrepp som innefattar körglädje. Och en smula roadrage.

Mario Kart 8, det senaste tillskottet i serien, behöver inte någon större introduktion. Alla som haft kontakt med TV-spel, särskilt Nintendos, vet att det är galet roligt med Mario Kart och Mario Kart 8 är inget undantag. Det följer de senaste föregångarnas starka inriktning på partykaos och lättillgänglighet. Men 8:an överraskar med en betydligt starkare betoning på skicklighet än föregångaren till Wii.

Same, same but different

Flera nya föremål introduceras i Mario Kart 8, bland annat en tuta som bland annat skyddar mot det förödande blå skalet. Men trots fler leksaker i lådorna är spelet inte utan krav på strategi och taktik. Borta är möjligheten att hålla två föremål och att stegra med motorcycklar, istället har motorcycklarna blivit smidigare och föremålen försvinner inte vid mindre krascher. Guldmynt på vägarna ger dessutom en liten extra skjuts och lyckas man samla och behålla tio mynt ger varje extra mynt en lite starkare skjuts. Planera din körning, brukar det ju heta.

Mario Kart 8 gravity wall
Svävarmomenten är ofta gen/skenvägar där det gäller att avväga riskerna. På bilden är det t.ex. kanske lönt att åka innerkurvan istället för på väggen. Men om Luigi slår emot Wario får han en skjuts och kanske tjänar på det.

Den största nyheten är svävarmomenten. Varje bana har sträckor där fordonen förvandlas till svävare. Även om momentet kan verka som en gimmick för att visa upp ett häftigare Mario Kart, förändrar det spelstilen och lockar till aggressivare körning. I vanliga fall är det önskvärt att undvika krockar med andra förare, men som svävare får fordonet en fartskjuts vid varje krock. Det finns till och med stolpar som att krocka med. Detta är särskilt viktigt att tänka på under lagtävlingar då förare i samma lag kan skjutsa varandra framåt.

Alla är på TV

Något Mario Kart 8 gör bra är onlinefunktionerna. Det går snabbt och är enkelt att hoppa in mellan race, vara med i eller anordna egna turneringar, ladda ner spökdata och spela med dina vänner. För en gång skull känns det som att Nintendo inte motvilligt stått emot utvecklingen. En tjänst kallad Mario Kart TV har utvecklats där spelare kan ladda upp, titta på och dela repriser med varandra. Filmerna går att ladda upp direkt efter ett race eller spara (genom att trycka + när poängräkningen sker) för att sedan redigeras innan det delas med världen. De cirka 30 sekunder långa klippen går att dela på Facebook, Twitter och Miiverse vilket gör det lättare att dela de där ögonblicken när man trollade sin rival eller satte den perfekta kurvan.

Mario Kart 8 horn
Att titta på repriserna och gotta sig i de ögonblick man sabbade för någon annan är skadeglädje som verkligen göder den dåliga vinnarens ego. I love it!

Mycket av det som är Mario Kart handlar om gemenskapen. Delad glädje är dubbel glädje heter det, en matematisk formel som nu för tiden ligger i Mario Karts kärna. Därför får jag en liten tår i ögat när vissa designbeslut känns dåligt avvägda. Att sitta fyra stycken i soffan och bråka om förstaplatsen är bland det roligaste som finns enligt mig, men när bilduppdateringen kraftigt sjunker så fort skärmen delas i fyra infinner sig en svag känsla av svek. Absolut inget som förstör spelet, men att gå från silkeslena 60 bilder per sekund till grova 30 är lite som att ta påfarten från rallybanan ut på Essingeleden vid rusningstrafik. En annan liten detalj är att skärmen delas vertikalt mellan två spelare istället för horisontellt. Ett designbeslut tänkt att visa banornas skönhet på höjden, kan jag tänka mig, men på bekostnad på några centimeter periferi.

I övrigt är det otroligt kul och utmanande att spela mot andra över nätet. Nätkoden är mycket bra den här gången och det är sällan som något lagg uppstår. I lobbyn mellan racen går det att socialisera – med trevliga men begränsade fraser – medan alla röstar fram nästa race. Mängder med turneringar finns att anmäla sig till, många är tomma tyvärr, men de populäraste har nästan alltid någon att dela körfält med. Rankingsystemet som baseras på spelarens placeringar i tävlingar är ett schysst sätt att dela in spelarbasens olika skicklighetsnivåer och hålla det hyfsat balanserat.

Skönhet

Det går inte att recensera Mario Kart 8 utan att nämna hur fullkomligt vackert det är. Svampriket har aldrig gestaltats så vackert som i HD (Youtube-klippen gör inte spelet rättvisa). Banorna är inte bara underbara att se på de är fantasifulla och varierade. De är proppade med små genvägar för de skickliga eller tursamma och många banor har också någon liten förändring som träder i verket på sista varvet, vilket är förbannat roligt. Dessutom gör den talangfulla orkestern varje race till en musikalisk upplevelse som du bär med dig i huvudet långt efter att spelet stängts av.

Mario Kart 8 wario mountain
Alla banor är fina, men Wario Mountain har en särskild plats i mitt hjärta. Den snöiga banan börjar från ett flygplan och slutar med backhoppning, hur häftigt är inte det? Och då passerar man genom en damm och ned för en slalombacke också!

Spelet har totalt 32 banor, varav 16 är nya och 16 är omarbetade klassiker från tidigare Mario Kart-spel. Variationen är som sagt stor, men inte bara till utseende utan också när det kommer till hur de spelas. Blandningen mellan breda öppna väga med långa kurvor och trånga gångar med skarpa svänga är stor. Till min stora överraskning märker jag också att jag som ett inövat proffs tar mig igenom Toad’s Turnpike utan problem trots att jag nästan inte känner igen mig från 64-versionen. Nintendo visar verkligen att de behärskar HD-uppdateringar. Däremot lämnar deras selektionsprocesser mycket att önska då Grumble Volcano från Mario Kart Wii lyckades bli vald till detta nästan perfekta spel.

8 som \infty

Mario Kart 8 bygger ut en nästan legendarisk serie och precis som dess föregångare förädlar spelet begreppet som är sprunget ur det. Många puritanter skulle piska mig och bränna mig på bål för det uttalandet. Kätteri för att jag förkastar urformen av Mario Kart, där skills och inte föremål avgör segraren. Till mitt försvar hänvisar jag bara till första stycket. Mario Kart 8 förädlar begreppet och tar det till nästa generation. Jag vill kalla det för det slutgiltiga Mario Kart:et.

Mario Kart 8 characters
Massor med valbara karaktärer, karosser, däck och glidflygare. Nästan oändliga kombinationer. Vad är din favoritkombination?

Nintendo har proppat spelet fullt med små saker att låsa upp. Karaktärer, fordon och stämplar. Därför kan det verka underligt att de valt att inte vidareutveckla spelläget Battle (där målet är att panga motståndarnas ballonger i en sluten arena). I Mario Kart 8 fungerar det i princip som det gjort i tidigare spel, bara det att arenorna är utbytta mot vanliga racing banor, vilket gör Battle sjukt trist. Personligen är det ett spelläge som jag klarar mig utan då det i bästa fall bjudit på lite skratt när jag varit övertrött. Dock hade det inte kostat Nintendo mycket att utveckla fyra fem enkla arenor.

Även utan ett riktigt Battle levererar Nintendo ännu ett Mario Kart som kommer spelas i timmar och åter timmar. I vanliga fall försöker jag att inte vara självbelåten, men jag är otroligt nöjd över mitt köp av Wii U. Jämfört med resten av spelvärlden är vi Wii U ägare inte många, vilket gör mig lite extra dryg just nu. Skulle du också råka vara en Wii U ägare och bestämmer dig för att köpa Mario Kart 8 välkomnar jag dig att spela med mig. Mitt användarnamn är Danieru. Och jag varnar dig, jag är inte bara skicklig, jag är en dålig vinnare och förlorare.

Mario Kart 8 släpps idag till Wii U både i butiker och som digital nedladdning på Nintendo eShop. Glöm inte att registrera spelet så att du erhåller ett extra utvalt Nintendo-spel utan extra kostnad.

Nedan är ett klipp från Mario Kart TV.

[youtube id=”36GffoTUd0k” width=”600″ height=”350″]