Metal Gear Solid HD Collection

En trend som blir allt vanligare är att ge ut gamla titlar på nytt med bättre upplösning och grafik. Ett av de spel som fått flest nyutgivningar är Metal Gear Solid, som har kommit med nya utgåvor både till Xbox 360, PS3 och nu senast Nintendo 3DS. Denna gång är det dags för Playstation Vita att stifta bekantskap med Snake i Metal Gear Solid HD Collection.

I denna utgåva får vi två spel till priset av ett då både Metal Gear Solid 2: Substance och Metal Gear Solid 3: Subsistence är inpackade på den lilla kassetten. Komani har fått till en mycket bra konvertering som resulterat i ett av de bästa släppen hittills till Vita. De två styrspakarna och de övre knapparna är bra placerade och gör spelet mycket lättspelat. Samtidigt har man passat på att utnyttja några av Vitas tryckkänsliga funktioner i en del sammanhang. Man kan exempelvis använda sin kniv med ett lätt svep över bakplattan och zooma med ett svep över skärmen. Även om dessa delar fungerar helt ok så får det nog mest ses som en gimmick.

Metal Gear Solid 2 har hela tio år på nacken och mina största farhågor är att spelet inte skall ha åldrats med värdighet. Det visar sig dock ganska snart att jag har jättefel. Det är både snyggt och genomarbetat. Substance var en expansion till originalspelet MGS2: Sons of Liberty och innehållet är förutom huvudspelet en hel del bonusmaterial som alltså ingår i HD-utgåvan.
Metal Gear Solid var spelet som satte smygandet i fokus och jag råder den som vill överleva en längre tid i spelet att hålla sig utom synhåll för fienden. Till din hjälp har du kamouflagekläder med olika effektivitet i olika miljöer. Snake är också utrustad med ett antal högteknologiska hjälpmedel, så som värmekamera, kikare och radar. När man behärskar alla tekniker och verktyg så blir Snake en dödligt effektiv mördarmaskin som kan operera långt bakom fiendens linjer. Råkar du ändå bli upptäckt så stormar fienden till från alla håll och kanter.
Dock så får man inte spela som huvudkaraktären Solid Snake under en längre period. Redan efter ett par uppdrag så lämnas stafettpinnen över till den, om möjligt, ännu hårade Raiden. Målet förblir dock det samma. Att stoppa den dödbringade roboten Metal Gear, som kan avfyra kärnvapen från jorden alla hörn.

Metal Gear Solid 3 utspelar på sextiotalet, långt före händelserna i tvåan. Man har löst problemet med en huvudperson som borde vara i blöjåldern, genom att man helt enkelt spelar Snakes identiska pappa. Spelet släpptes 2004 till Playstation två och togs emot med stående ovationer av enade kritiker. Det märks att spelet är något nyare än sin föregångare. Kameran flyter smidigare och kontrollerna känns mer precisa. Ljudkulissen man har byggt upp MGS 3 är härlig. Det är fullpackat med bakrundsljud som man kanske inte tänker på, men som ger en mer genuin spelkänsla. Båda spelen är bra lir men en välskriven bakgrundshistoria, men det är Metal Gear Solid 3 som får ses som det bättre av de två. Miljöerna känns mer äkta och Snake den äldre är trots allt lite coolare än sin son. Dessutom känns ryssarna som en mer realistisk fiende under 60-talet än i vår tid.

Metal Gear Solid HD Collection är bra, men det är inte helt perfekt. Jag har till och från mycket svårt att få kameran att lyda mig och det kan resultera i oönskade kameravinklar. Det är ganska svårt att smyga sig på en fiende när kameran filmar Snake framifrån, då man inte ser vad som gömmer sig i terrängen framför honom. Dessutom så är skärmen till Vita ibland lite för liten för MGS. Detaljer är lätta att missa och det blir till och från svårt att se vart man skall ta vägen. De små, analoga spakarna är nästan för känsliga och ger då och då helt oväntade rörelser, men man skall kanske ha för höga krav på en bärbar spelenhet. Ljudet är helt okey och röstskådespelarna gör ett bra jobb, men ibland kan dialogerna bli plågsamt långa.

Metal Gear Solid HD Collection ger dig två minnesvärda spelupplevelser i ett och är helt klart värt sitt pris. Det är i mina ögon det mest lyckade spelet hittills till Playstation Vita och HD-konverteringen är precis vad man kan önska av den. Jag tycker dock att det är synd att man inte får med det första spelet i serien. Mest för att kunna säga att samlingen är mer komplett på så vis.

[youtube id=”qimizHQAjbU” width=”600″ height=”350″]