New Super Mario Bros U

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”New Super Mario Bros U” developers=”Nintendo” publishers=”Nintendo” platforms=”Wii U” genres=”Plattform” release_date=”30 november 2012″]

New Super Mario Bros U

Det blir lätt trångt på skärmen. Men ju fler, desto bättre. Eller?

Att Mario förr eller senare landar i Nintendos konsoler är lika säkert som att de ligger en mandel i julgröten. Till Wii U så låter han inte vänta på sig, utan dyker helt sonika upp i en av premiärtitlarna till den nya konsolen. Det senaste i raden av nya versioner till det klassiska plattformsspelet heter New Super Mario Bros U och för första gången så får vi de kära rörmokaren i HD-kvalitet. Men vart är nyheterna undrar vi?

New Super Mario Bros U är ett i raden av alla moderna versioner av de gamla plattformsspelen som gjorde Mario världsberömd. Upplägget är exakt det samma som vi är vana vid numera. Bowser kidnappar prinsessan Peach och håller henne fången hennes eget slott. Mario måste kämpa sig fram genom världarna för att befria henne. Inget nytt under solen med andra ord.
Upplägget på banorna är precis lika välbekant som spelets story. Till en början hoppar Mario över gräsbeklädda kullar och möter Goombas och Koopas. Efter hand växlar banorna och fienden karaktär enligt ett välbekant mönster. Gräs övergår i öken som i sin tur övergår i is och så vidare.

En enda stor bana

En nyhet är dock att man istället för olika nivåer nu valt att lägga hela världen på en och samma karta. Detta ger en bra överblick över de framsteg man gör och känns överlag som en bättre lösning. Efterhand låser man upp nya delar av välden och på väl valda platser finns rörkanoner som hjälper Mario att snabbt förflytta sig till de delar av kartan han redan har besökt.

New Super Mario Bros U

Fyra spelar och en hjälper till. Eller förstör…

Svamphus i olika former finns det också gott om. Dessa innehåller alla diverse olika minispel där man kan belönas med antingen extraliv eller bonusföremål. Dessa föremål sparas och kan sedan användas när man själv tycker att det är lämpligt, dock innan man påbörjar en ny bana.

Bland bonusföremålen ser vi få nyheter. Arsenalen består som vanligt av svampar, eldblommor och stjärnor. Däremot så fattas det klassiska lövet som förvandlar vår hjälte till en flygande tvättbjörn. Istället har det tillkommit ett ekollon som gör att Mario tar skepnad av en flygekorre. Som flygekorre så kan man sväva långsamt genom luften, men inte flyga. Man kan också under korta perioder klamra sig fast mot väggar och rör, vilket är smidigt på de platser där man måste vägghoppa. Man kan i vissa svamphus även vinna ett superekollon som låter Mario flyga genom hela banor, något som kan vara ganska tacksamt då man kört fast.

Luigi löser krångliga situationer

New Super Mario Bros U bjuder som sagt var på få nyheter. Däremot så är spelets hemligheter desto fler. I sann Mario-anda gömmer det sig hemliga passager och dolda plattformar precis överallt. Om man misstänker att det kan finnas en hemlighet på ett specifikt ställe så kan man också räkna med att det med största sannolikhet finns en hemlighet just där.
Nintendo har precis som vanligt designat spelvärldens bästa plattformsbanor som alla håller en ganska balanderad svårighetsgrad. I vissa fall så är det dock bra att ha en hel hög med extraliv på lager, för de kan ibland gå åt väldigt fort. Om frustrationen över att ha kört fast i en bana blir allt för stor så dyker så småningom Luigi upp och erbjuder hjälp att ta dig fram till mål. Nackdelen är då att man lär missa många hemligheter på vägen.

New Super Mario Bros U

Det finns flera små Yoshis som alla har specifika egenskaper.

Om man, som jag alltid vill finkamma alla banor efter de tre stora mynt som gömmer sig lite varstans så gäller det att vara uppmärksam på dessa hemligheter. Ett rör eller en plattform kan ofta gömma sig precis utanför bildkanten och kräver inte sällan exakt precision i hoppet. Missar man det stora myntet så kan det ofta vara omöjligt att återvända för att ta det. Då måste man istället spela om banan och göra ett nytt försök. Fördelen är att man när man vill kan avbryta sitt spelande på de banor man redan klarat av och återvända direkt till kartan. På så vis så kan man hämta det missade myntet och sedan avsluta banan.

Några nyheter har ändå Nintendo lyckats få med i New Super Mario Bros U. Det första man bör nämna är givetvis kontrollen. Wii U levereras med en helt nyskapande gamepad som domineras av en stor, tryckkänslig skärm. Detta ger förutsättningar för en helt ny typ av spelande. Först och främst så kan Wii U-kontrollen användas för att spela New Super Mario Bros U utan att ens behöva slå på tv:n.  Konsolen streamar helt enkelt bilden direkt till handkontrollen. Det faktum att fyra klassiska Wii-motes kan anslutas till Wii U gör att totalt fem spelare kan spela samtidigt. Dock så kan bara fyra karaktärer slåss om bildytan på en och samma gång. En i form av Mario, en som Luigi och två stycken som Toads. Den femte spelaren, utrustad med Wii U-kontrollen får då i uppgift att manipulera banorna för att antingen hjälpa eller stjälpa de spelare som försöker ta sig fram, exempelvis genom att placera ut plattformar för de övriga spelarna att hoppa på.

Små Yoshis hjälper till

När fyra spelare rusar fram över skärmen så medför det ofta viss förvirring. Det är otroligt lätt att tappa bort vilken figur som är din egen. Ofta så råkar man, medvetet eller omedvetet, förstöra för sina medspelare genom att helt enkelt stå i vägen för ett hopp. Det inträffar påfallande ofta små missöden som innebär att man råkar putta av sina vänner från plattformar. Detta ger ofta upphov till svordomar, men även hjärtliga och råa skratt. Se dock till att vara utrustade med stort tålamod om ni tänker spela tre eller flera samtidigt.

New Super Mario Bros U

Det finns en del nya, roliga spellägen i New Super Mario Bros U

Många kommer nog att anse att New Super Mario Bros U bara är en något förfinad version av det New Super Mario Bros som kom till Wii för ett par år sedan. Det går ändå inte att frångå spelets enorma charm. Ett kärt återseende i denna version är Yoshi som mer än gärna hjälper Mario genom banorna. Dessutom så har Mario fått sällskap av småfeta Yoshi-bäbisar som levereras i tre olika färger, alla med olika egenskaper. Ett exempel är den gula mini-Yoshin som lyser upp mörka banor. Ett annat är den blå som blåser bubblor som man sedan kan hoppa på i bästa Bubble Bubble-stil.

New Super Mario Bros U är också utrustat med ett par helt nya spellägen som Coin Gathering där det gäller att samla mynt eller Time Attack där man skall klara banan så fort som det är möjligt. Roligast av dessa nya spelsätt är ändå Boost Mode som utnyttja Wii U-kontrollen på ett föredömligt sätt. Detta läge spelas av två spelare där den ena skall bygga upp plattformar som medspelaren sedan kan hoppa på och samtidigt försöka samla så mycket mynt som möjligt.

Ser fram emot vad som komma skall

Sammanfattningsvis så vågar jag påstå att New Super Mario Bros U, trots sina brister, är ett av årets vassaste plattformsspel. Nintendo visar som vanligt Mario respekt och bjuder in till många timmars skratt och glädje framför det nya Wii U. Visst hade vi kanske kunnat önska oss mer uppfinningsrikedom från utvecklarnas sida, men faktum är att man tagit ett väl fungerande koncept och förbättrat det.

New Super Mario Bros U är det snyggaste Mario-spelet vi sett och det skvallrar lite om vad vi kan vänta oss av Wii U i framtiden. Även om jag gillar New Super Mario Bros U så ser jag fram emot ett helt nytt Mario-äventyr som visar vad Nintendos nya maskin verkligen går för. Varför inte ett Super Mario Galaxy 3? Eller kanske något helt nytt? Vad det än blir så är jag övertygad om att man levererar ett spel som kommer gå till historien. Det brukar man ju göra.

[youtube id=”IQHa4qindfE” width=”600″ height=”350″]