Paper Mario: Sticker Star

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Paper Mario: Sticker Star” developers=”Intelligent Systems” publishers=”Nintendo” platforms=”Nintendo 3DS” genres=”Rollspel/Äventyr” release_date=”7 december 2012″]

Bowser skall alltid förstöra!

Paper Mario släpptes i sin första upplaga för tio år sedan till Nintendo 64 och rönte då stora framgångar. Sedan dess har det släppts versioner av spelet både till Gamecube och Wii. Paper Mario gick från att vara ett rollspel med unikt grafiskt gränssnitt till att i sin senaste upplaga vara ett mer klassiskt plattformshoppande. När Paper Mario nu för första gången lanseras till ett bärbart format så har man valt att gå tillbaks till seriens ursprung fast med en hel del nya inslag.

2D i 3D

Paper Mario: Sticker Star är alltså den fjärde upplagan i serien och den här gången är det Nintendo 3DS som gäller. Lite lustigt kan tyckas, då allt i spelet, även Mario är tvådimensionellt så att säga. Hela spelet är nämligen gjort i papper med allt vad det innebär. Saker och ting kan knycklas, klippas isär och klistras ihop för att förändra spelvärlden till Marios fördel. Den grafiska stilen är så charmig och färgglad som sig bör i ett Mariospel.
Omgivningarna är, precis som vi är vana vid numera, tredimensionell. Man har uteslutit plattformshoppandet och istället satsat på äventyrsinslag med rollspelskaraktär.. Här kommer 3D-effekten väl till användning och känslan av djup är någon av de bästa jag upplevt på den lilla, bärbara maskinen. Det känns verkligen som att de olika elementen på skärmen ligger i olika lager och för en gång skull slår jag inte av den annars för mig så irriterande 3D-effekten.

Upplägget är bekant. Bowser är skurken som kidnappar prinsessan och fyller Svampriket med fiender. Denna gång kraschar han en fest och förstör en stjärna kallad The Sticker Star. Mario är precis som vanligt den som måste ställa allt till rätta. Till sin hjälp har han mängder av välvilliga Toads som snällt ställer upp på alla tänkbara vis. De bildar trappor för Mario att klättra på, driver affärer och ger ständigt tips och idéer på hur man skall ta sig vidare i spelet.
Problemet är bara att alla dessa Toads på ett eller annat sätt försvann i början när Bowser dök upp. Den första uppgiften blir med andra ord att leta reda på de stackars papperssvamparna som fastnat bakom klistermärken, i tavlor och under dörrmattor.
Det är också här som spelets första, uppenbara problem visar sig. Man måste nämligen hitta precis alla Toads för att komma vidare. Något som är lättare sagt än gjort. När jag efter mycket om och men vält vartenda buske med min hammare och letat i alla hus så har jag ändå inte hittat allihop. Till slut lokaliserar jag den sista på andra sidan ett av husen via en bakgata och det är först nu spelet kan börja på riktigt.

Många av vapnen är hämtade direkt ur Marios egen arsenal.

Äventyret utgår från byn i Svamprikets centrum. Här kan Mario tala med Toads, ladda på ny energi och handla välbehövliga klistermärken. Det är nämligen dessa klistermärken utgör själva grunden i alla spelets strider. Klistermärken finns också utspridda överallt i världen och lyckas man hitta dem så är det bara att dra loss det från ytan där de sitter. Märken kan också gömma sig i exempelvis frågetecken-block. Alla klistermärken har olika egenskaper och en del kan till och med vara skadade. De fungerar att använda skadade märken i strid, men de gör inte lika mycket skada som ett helt.

En del verktyg är svåra att hitta

Paper Mario: Sticker Star har man alltså gått tillbaks till seriens ursprung med turbaserade strider och äventyrsinslag. Mario ger sig ut på upptäcktsfärd i banorna som är uppbyggda av kartong och papper. Varje bana måste genomsökas noga för att hitta alla hemligheter. På många ställen gömmer sig nämligen verktyg som kan bli nödvändiga för att ta sig vidare i spelet. Det kan röra sig om fläktar, saxar eller annat som på något sätt kan modifiera omgivningen. Dessa verktyg sparas tillsammans med alla dina klistermärken i en bok som går att komma åt genom att peka på den tryckkänsliga, undre skärmen. Här kan man bläddra mellan sina märken och verktyg samt se sin framgång i spelet.
Det gäller som sagt att finkamma vartenda utrymme på banorna. På många ställen ges ledtrådar om vilka verktyg som skall användas på vilken plats. Däremot så ges inga ledtrådar om vart dessa specifika verktyg går att hitta. Om man råkar missa ett viktigt klistermärke på en bana så kan man lätt köra fast längre fram i spelet, vilket inte alltid känns så genomtänkt.

Utan bro blir det svårt att passera. Bäst att ta tillbaks den.

Givetvis är det inte bara att spatsera runt i godan ro i Svampriket. Banorna är fyllda med fiender som alla känns igen från tidigare Mario-spel. När man närmar sig en motståndare så går spelet över i ett stridsläge som påminner om exempelvis Pokémon. Mario står på ena sidan spelplanen och på den andra befinner sig det monster du slåss mot. Det är nu alla klistermärken man samlat på sig under spelets gång kommer väl till pass. De olika märkena har unika egenskaper och det gäller att anpassa sin attack till motståndaren. Väljer man exempelvis en sko så hoppar Mario på sitt patenterade vis på sin fiende. Om man tajmar hoppet med ett tryck på A-knappen så hoppar Mario fler gånger, vilket givetvis ger mer skada. Det samma gäller när fienden attackerar Mario. Med ett vältajmat knapptryck lyfter Mario sin gard och begränsar skadan.

På flera ställen i spelet stöter Mario på bossar som kräver ett speciellt klistermärke för att kunna besegras. Normalt sett så finns dessa märken i nära anslutning till bossen, men med lite otur så kan man bli tvingad att återvända till striden vid senare tillfälle, då man helt enkelt saknar rätt verktyg för att vinna fajten.

Skön humor för de lite äldre

Paper Mario: Sticker Star är serien trogen och jag gillar det turbaserade stridssystemet. Dock så kan ibland tempot bli lite sönderryckt. Jag önskar att det fanns en möjlighet att bara strosa runt i Svampriket och låta datorn ta hand om striderna.
Det faktum att man då och då missar viktiga verktyg för att fortsätta spelet kan med tiden bli ganska frustrerande. När jag för tredje gången står framför en dörr jag inte kan komma in i för att jag missat något tidigare i spelet så svär jag högt för mig själv. Detta resulterar ändå i att jag börjar finkamma varenda bana jag spelar och efter det så blir problemet inte lika uppenbart. Med lite fantasi och beslutsamhet så hittar man alltid det man söker.
Humorn i spelet är varm och härlig, som när Mario blir utskälld av sin följeslagare Kersi för att han råkat förstöra The Sticker Star. Deras relation blir under spelets gång bättre och utan att avslöja för mycket så kan jag säga att Kersi många gånger blir avgörande för Marios framgång.

Toads är alltid hjälpsamma. De bildar till och med trappor för Mario.

Paper Mario: Sticker Star är ett av de bättre spelen som släppts till 3DS och det erbjuder många timmars spelande. Det är stort och genomtänkt med snyggt designade banor i en precis lagom svårighetsgrad. Den sublima humorn känns ibland riktad till en lite äldre publik, men målgruppen sträcker sig över alla åldersgrupper. Dock så kan jag fortfarande inte förstå varför Nintendo inte väljer att ge ut sina spel med svensk översättning. Det hade förmodligen utökat målgruppen ännu mer.
Summan av kardemumman blir ändå att Paper Mario: Sticker Star rekommenderas som julklapp till alla som letar ett bra och annorlunda spel till sitt 3DS. Nintendo behandlar alltid Mario med kärlek och respekt och Sticker Star är inget undantag.

[youtube id=”O6Yw8nMfJkA” width=”600″ height=”350″]