Ratchet & Clank Trilogy

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Ratchet & Clank Trilogy” developers=”Insomniac / Idol Minds” publishers=”Sony Computer Entertainment” platforms=”PlayStation 3″ genres=”Plattform” release_date=”2012-06-29″]

Insomniac Games är inte bara utvecklarna för de actionpackade skjutspelen Resistance: Fall of Man och Resistance 2, de är också hjärnorna bakom spelserierna Spyro the Dragon och Ratchet & Clank. För den som är gammal nog att ha upplevt det gamla glada 90-talet och samtidigt ägde en Playstation så borde Spyro inte vara en helt okänd karaktär. Det var han och Crash Bandicoot som agerade maskotar för Sony innan Playstation 2 släpptes och Insomniac gick vidare till att utveckla helt nya spel, varpå Ratchet & Clank gjorde debut år 2002 och dyker upp i nya spel än idag. Nu har en HD-trilogi släppts av de första tre spelen i serien.

Muttrarna och skruvarna klingar belönande när man slår sönder lådor eller skjuter ned fiender. Science fiction-miljöerna är detaljerade med en komisk överdrift som smälter in med den seriefigursaktiga looken och klassiskt barnsliga humorn. Skenet bedrar dock ifall man vid första intrycket vill inbilla sig att Ratchet & Clank-spelen är ett barnspel, tvärtom är de familjespel med innehåll för alla åldrar. Det är trevligt att se biblioteket av HD-remakes till PlayStation 3 expandera med så högklassiga, för att inte tala om ikoniska spel, och det ser ut som att Insomniac har gjort ett bra jobb med det.

Ratchet & Clank är i grund och botten plattformsspel korsade med shooter-genren. Man spelar som Ratchet, en djurliknande figur som arbetar som mekaniker på en planet i en galax långt borta, och hans medhjälpare Clank, en liten högintelligent robot som hjälper till på allehanda sätt. Genom spelen åker man från planet till planet och utför uppdrag för att stoppa någon högre ond makt. Till sin hjälp har man en arsenal av oerhört många kreativa vapen, från vanliga laserpistoler till bombkanoner och strålvapen som förvandlar fiender till får. Utöver dessa vapen får man under spelens gång andra förmågor såsom att kunna glidflyga med helikopterblad, knäcka låsta dörrar genom fantasifulla pussel, klättra upp och ned över hinderbanor med magnetskor och liknande.

Fiender kommer i alla former, flygande, krälande, hoppande, eldsprutande, skjutande och så vidare, och bossarna är minst lika varierade. Minispel dyker upp titt som tätt där man måste låsa upp stängda dörrar, utföra rymdstrider i Freespace-anda eller slåss mot fiender i en arena. Varje gång man slår sönder lådor eller mosar fiender så får man muttrar och skruvar som man kan använda för att köpa nya vapen och utrustning, inte alltför sällan av någon av de färgglada karaktärer som man stöter på under resans gång. Uppgraderingar är ibland nödvändiga för att ta sig vidare då vissa ställen är låsta fram tills man har rätt utrustning. Det finns dessutom många miljöer att utforska.

Det är intressant att se utvecklingen mellan de tre spelen när man hoppar över från det ena till det andra. Medan första spelet fortfarande är väldigt detaljerat och välkonstruerat för sin tid så har alla kanter finslipats i uppföljarna med snyggare interface, mer välplanerad bandesign och tightare kontroller. Det märks att Insomniac har ökat sina prestationer över varje titel vilket alltid känns proffesionellt och roligt när man jämför spelen sida vid sida. Vad gäller kritik så hade jag önskat lite mer återkoppling till karaktärerna, kanske mer bakgrundshistoria och seriös ton över handlingen. I jämförelse med Spyro så känns tyvärr inte vare sig Ratchet eller Clank som mer än just maskotar som fyller ut huvudkaraktärsrollerna i sina spel.

HD-trilogin kommer med full HD-upplösning, stöd för 3D, widescreen-format med utökad bildvy istället för utdragen sådan och en låst bildfrekvens på 60 bildrutor i sekunden. Det blir faktiskt en oerhörd skillnad att spela spelen nu om man jämför med originalen. Texturerna är mycket tydligare, grafiken skarp och kontrastfull. Man ser mycket mer av banorna och kortfattat så känns det som en värdig remake av spelen, i motsats från andra mindre genomarbetade HD-remakes såsom Silent Hill HD Collection. Det kanske inte är lika snyggt som Ratchet & Clank-spelen från de senaste åren, men ändå väldigt snyggt.

Har man missat Ratchet & Clank tidigare och har en försmak för plattformsspel och science fiction så är det här ett bra tillfälle att hoppa på tåget.

[youtube id=”i2UHZdTLZuE” width=”600″ height=”350″]