Serious Sam Double D XXL

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Serious Sam Double D XXL” developers=”Mommy’s Best Games” publishers=”” platforms=”Xbox Live Arcade” genres=”Side-scrolling shooter” release_date=”20 Februari 2013″]

Serious-Sam-Double-D-XXL

Serious Sam Double D XXL är det första spelet i Serious Sam-serien som jag har gett mig på och det med en neutral synvinkel. Nu kanske man inte ska dra alla spelen i den här serien över en kam men jag var i alla fall inte glad över Double D XXL och kommer vara mycket skeptisk till de andra Serious Sam-spelen i fortsättningen. Serious Sam Double D XXL kommer att släppas via Xbox Live Arcade den 20 februari. Priset kommer att bli 800 Microsoft-poäng.

Kaos, kaos och åter kaos

Från att spelet startar till att du verkligen börjar kontrollera Sam tar inte många minuter. Du kastas rakt in i äventyret då du får i uppdrag av Netricsa (NEuro-TRonically Implanted Combat Situation Analyser), som hjälper Sam med ledtrådar och håller honom helt enkelt up-to-date med uppdragen, att stänga av en fientlig fyr i Egypten. Därifrån eskalerar det och längre in i spelet beordrar Mental fler, galnare och konstiga trupper att anfalla Sam. Allt ifrån hungriga enögda monster till gigantiska apor som kastar explosiva bananer.

SSDD_XXL_screen8

Gigantiska apor med vapen, seriöst?

Det finns tyvärr ingen direkt story vilket jag tycker är värdelöst även om det bara är ett arkadspel. Jag vill känna någon mening med att ta mig igenom bana efter bana och fiende efter fiende. Inte bara få höga poäng och sen känna att där tar det slut. Vid tillfällen känner jag även att jag helt tappar kontrollen. Jag har inte den blekaste aning om var jag befinner mig, hur mycket ammunition jag har att peppra fiender med och absolut ingen aning om vad som händer. Det blir helt enkelt kaos och i detta okontrollerbara, kaotiska tillståndet når plötsligt min livsmätare noll och jag får börja om från senaste checkpoint. Detta kan en tålmodig person stå ut med ett antal gånger, alla har vi ju varit där. Men från ett antal försök till att det är det enda du gör under en längre tidsperiod så är det bara frustrerande. Det som gör spelet lite mer uthärdligt är humorn. Jag är ett stort fan av den sjuka, mörka humorn som fyller spelet och det är lite av anledningen till att jag ändå fortsätter hugga mig förbi fienderna på bana efter bana. Med stela kontroller där allt du egentligen gör är att sikta och skjuta på allt som rör sig får spelet att trilla långt ner i den bottenlösa hålan reserverad för dåliga spel.

Sam och Huff

Om du som spelare inte är en ensamvarg och vill ha lite sällskap så går det att spela lokal co-op tillsammans med en vän. Då tar denna personen på sig rollen som Sam`s galna kompis, Dan ’Huff’ Huffington. Tillsammans så plöjer ni er igenom Mental`s fruktansvärda trupper med en otrolig arsenal. I Serious Sam Double D XXL får Sam och Huff tillgång till k-pistar, hagelgevär, motorsågar, med mera som de med en intressant spelfunktion kan stapla på varandra vilket leder till att du kan avfyra 5 stycken vapen samtidigt tillsammans med en motorsåg som sliter sönder de flesta fiender. Där tycker jag att underhållningsvärdet ökar. Alla vapen går även att uppgradera, exempelvis kan du uppgradera ett hagelgevär som skjuter ut arga bin som attackerar dina fiender.

SSDD_XXL_screen6

Två är bättre än en!

Ett annat plus är musiken. Väljer du en lätt svårighetsgrad spelas lite lugnare rock och fienderna bli då enklare vilket är rätt givet. Väljer du däremot svårighetsgraden ”Serious” som motsvarar det svåraste så spelas tung metal och dina förhoppningar om att glida genom spelet krossas som en myra under en sadistisk femårings fot.
Om vi ska tala lite om den grafiska stilen i Serious Sam Double D XXL så uppnår den lite högre höjder än spelets design. Eftersom det släpps via Xbox Live Arcade så har Serious Sam den passande grafiska arkadkänslan. Med enkel ljussättning och trevliga grafiska effekter är det lite roligare att ta sig genom de olika banorna, men bara lite.

Håller inte måttet

Rakt av kan jag säga att Serious Sam Double D XXL inte levde upp till vad jag hade väntat mig. Ärligt talat så vet jag inte vad jag hade väntat mig men jag trodde åtminstone inte att det skulle vara så här stelt och tråkigt.
Med en enformig spelstil och kontrolluppsättning tröttnade jag efter 30 minuters meningslös slakt. Det är mycket möjligt att andra gamers kan finna någon som helst njutning av denna sjuka slaktkavalkad av huvudlösa tjejer med explosiva bomber istället för bröst och jag kan medge att jag tyckte designen var lite komisk till en början men humöret hölls inte uppe allt för länge. Att kunna bygga upp en vapenarsenal och kombinera vapen med varandra istället för att bara springa runt med enstaka vapen att byta mellan var ett stort plus. Det är här spelet får en knuff framåt. Skämten och musiken i spelet är nog ändå det jag fastnade mest för. Även om skämten må vara billiga vid tillfällen så får dem mig ändå att småle. Tyvärr så räcker inte det för att göra ett bra spel och jag tycker inte att det är värt 800 Microsoft Points.

[youtube id=”tM52hKJ3big” width=”600″ height=”350″]