Skylanders: Giants

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Skylanders: Giants” developers=”Toys For Bob” publishers=”Activision” platforms=”Playstation 3 / Xbox 360 / Wii / PC / Mac OSX” genres=”Plattform” release_date=”19 oktober 2012″]

Har ni någonsin funderat på hur det skulle kännas att kliva in i ett tv-spel och själva spela huvudrollen? Det har i alla fall jag gjort många gånger. Förra årets överraskningsspel Skylanders: Spyro’s Adventure lät spelaren själv avgöra vem som skulle spela huvudrollen i spelet genom en helt ny spelmekanik. En platta, eller portal som man kallar det, kopplas in med USB direkt i konsollen. När man sedan ställer en av de medföljande plastfigurerna på portalen så dyker samma figur upp som en karaktär i spelet på skärmen.

Jättarna har återvänt

Att spelbranschen vill tjäna pengar precis som alla andra branscher är knappast någon hemlighet och i Skylanders hade Activision hittat en guldgruva. Ungar blev som tokiga i alla de olika figurerna som gick att samla på och spela med. Skylanders stod överst på många önskelistor förra julen. Nu försöker man upprepa succén med ett en helt ny version, Skylanders: Giants.
Som namnet avslöjar så innefattar den nya utgåvan förutom helt vanliga Skylanders denna gång också jättar. Jättarna är uråldriga Skylanders som vaknat till liv för att hjälpa till i kampen mot elakingen Kaos. Du som portalmästare avgör vilken Skylander som skall vara med och ta upp kampen för de goda.

För jättar är nästan inga hinder för stora. Bortsett från små avsatser.

Skylanders: Giants är packat med animerade filmer som för handlagen framåt. Alla är mycket välgjorda och hade lätt platsat i vilken modern biofilm som helst. Introt berättar om hur Kaos återvänder för att ställa till ännu mer oreda i den annars så harmoniska världen. Kaos är en charmig och något klumpig karaktär som trots sin elakhet vinner sympati hos mig. Han har en härlig personlighet och en humor som ibland tycks vara mer riktad till den vuxna publiken, men som givetvis även går hem i den tilltänkta målgruppen.
All dialog är dubbad till svenska, vilket är ett klokt drag av utvecklarna Toys for Bob, då man främst riktar sig till barn i lågstadieåldern. Naturligtvis är alla menyer och övriga texter också översatta till svenska, vilket underlättar för de spelare som lärt sig läsa.

Figurerna blir bättre med tiden

Faktum är dock att hur charmiga de små plastfigurerna än är så hade de inte överlevt speciellt länge utan ett bra spel i ryggen. Skylanders: Spyro’s Adventure var ett riktigt bra barnspel perfekt avvägt för sin yngre publik. Man har helt enkelt spunnit vidare på ett vinnande koncept och fortsatt jobba med de charmiga plattformsvärldarna. Varje bana ruvar på många hemligheter och flera olika lösningar på de problem man ställs inför. Skatter finns gömda i varenda vrå och utforskandet är en stor del av spelupplevelsen.
Alla Skylandersfigurer har sina speciella färdigheter och till en början finns två olika attacker att använda sig av. Ju mer man spelar med en viss karaktär, desto bättre blir den. Så småningom så blir exempelvis en tredje attack tillgänglig.

Banorna är charmiga och lagom svåra för barnen.

Vissa hinder kräver en speciell typ av hjälte, då oftast en jätte som är dubbelt så stor som övriga Skylanders. Jättar kan ta sig fram på ställen som annars hade varit otillgängliga helt enkelt genom att utnyttja sin storlek och styrka. Ett stenblock är ingen utmaning när man enkelt kan krossa det med sina enorma nävar. Däremot så kan man till min stora frustration inte hoppa med någon av sina Skylanders. En liten avsats blir plötsligt ett stort hinder som måste övervinnas genom att hitta en väg runt problemet, vilket måste ses som en ganska klumpig lösning.

Mynt finns det gott om Skylanders: Giants och den här gången så kan man faktiskt utnyttja dem, till skillnad från i föregångaren.  På flera ställen i spelet kan man köpa uppgraderingar till sin Skylander, främst i form av olika mössor som ger speciella förmågor. En mössa kan göra din figur snabbare medan en annan ger en mer kraftfull attack. Det finns en mängd olika huvudbonader att antingen hitta eller köpa. Hemma hos oss så tävlar barnen mer om vem som har hittat flest mössor, snarare än att jämför hur långt man kommit i spelet.

Dyrt för föräldrar

En sak som bör nämnas är att information från spelet sparas på din portal. Det innebär att de framsteg du gjort och de mynt du samlat på dig i Skylanders: Spyro’s Adventure enkelt kan användas i Skylanders: Giants. Man kopplar bara in den gamla portalen till det nya spelet så följer alla data från tidigare spel med. Givetvis kan man spela med de gamla figurerna i det nya spelet också, men det funkar inte tvärt om.

Det finns 40 nya Skylanders att samla på.

Skylanders: Spyro’s Adventure var enligt Activision det tredje mest säljande spelet under årets första kvartal. Då inräknat försäljning av figurer. Med över 30 miljoner sålda plastgubbar till det första spelet så tror man att markanden ännu inte är mättad.  Skylanders: Giants erbjuder 40 nya samlarfigurer varav en tredjedel är jättar. Ett startpaket med spel, portal och tre Skylanders går i runda slängar på 650 kronor. En enskild plastgubbe går loss på runt hundralappen. Jättarna är något dyrare.
Då har jag ännu inte nämnt att man även har introducerat ett kortspel baserat på Skylanders som lär gräva ännu djupare hål i många föräldrars plånböcker.

Toys for Bob har absolut hittat en öm punkt hos de flesta barn. Ett charmigt spel korsat med välgjorda samlarfigurer är helt klart ett vinnande koncept. Hemma pratas det vid matbordet om vilken gubbe som är bäst och vilket av de åtta olika elementen som är starkast. Kompisar kommer hem med sina figurer och barnen spelar Skylanders: Giants tillsammans i det utmärkta samarbetsläget. Spelet i sig är inte det mest unika marknaden skådat, men det har skapat en efterfrågan hos fansen som få spel kan jämföra sig med. Det är ingen hemlighet vad som står överst på barnens önskelista i vår familj. Nu skall jag bara lära ungarna att plocka upp efter sig. Det gör nämligen väldigt ont att trampa på en Skylander.

[youtube id=”-dwGz6X7TOQ” width=”600″ height=”350″]