Skylanders: Swap Force

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Skylanders: Swap Force” developers=”Vicarious Visions” publishers=”Activision” platforms=”Xbox 360 / Playstation 3 / Wii U /Wii / 3DS” genres=”Plattform” release_date=”18 oktober”]

Att Skylanders har blivit en megasuccé är alla överens om. Ända sedan releasen av Skylanders: Spyro’s Adventure 2011 så har ungar över hela världen önskat sig nya plastfigurer att spela med. Utgivaren Activison har tjänat multum på serien och det är inte så konstigt att man nu släpper ännu en version av det populära spelet och dess tillhörande leksaker.

SSF_1
Magnet på huvudet och sugkoppar på benen. Check!

Receptet på framgång för Skylanders är den unika blandningen av ett riktigt bra plattformsspel kombinerat med roliga leksaker som alla har sina egna egenskaper. Ungarna där hemma kan namnet på varenda figur trots att de bara äger en bråkdel av alla som släppts. Succén har skapat en spin off-effekt som få hade kunnat förutse. Nu finns det både serietidningar och mjukisdjur baserade på Skylanders.

Dela på gubbarna

Senast det begav sig så var nyheten en helt ny uppsättning Skylanders som var betydligt större än sina föregångare. Dessa kallades Giants och hade egenskaper som de vanliga figurerna i spelet bara kunde drömma om, så som att slå sönder annars ogenomträngliga väggar. Denna gång känns det som man varit ännu mer kreativ hos utvecklarna Vicarious Visions. Nu har man nämligen delat gubbarna på mitten för att på så sätt låta spelaren kombinera egna figurer med unika egenskaper.

För er som inte riktigt känner till den unika spelmekaniken i Skylanders så skall jag försöka sammanfatta det hela i några meningar. Skylanders är ett spel som inte bara består av en skiva man stoppar in i sin konsol. När man köper sitt första baspaket till Skylanders så följer det också med tre plastfigurer och en platta, eller portal som man kopplar in i sitt Xbox, Playstation eller vad man nu väljer att spela på. När man sedan spelar Skylanders så ställer man en av sina figurer på portalen och vips så dyker samma figur upp på skärmen där man sedan kan styra den med sin vanliga kontroll. Alla dessa plastfigurer, eller Skylanders som de heter har olika egenskaper och det finns en mängd gubbar att samla på. Därför har många föräldrar upplevt en betydligt tunnare plånbok sedan deras barn fastnat i Skylanders.

SSF_2
Skylanders: Swap Force är ett aldeles utmärks plattformsspel.

Det nya spelet heter Skylanders: Swap Force och som namnet antyder så kan man byta ut något i spelet. Det handlar som sagt var om de nya figurerna som kan byta kroppsdelar med varandra, allt för att skapa unika figurer med unika egenskaper. Man har introducerat 16 nya gubbar och om man har råd att köpa på sig allihop så kan man stoltsera med inte mindre än 250 olika kombinationer och därmed lika många unika spelkaraktärer.

Varje Skylander innehåller ett unikt chip där data kan sparas och det innebär att kidsen utan problem kan plocka med sig sina figurer hem till kompisar och där få tillgång till allt man samlat på sig när man spelat hemma. Figurerna är inte plattformsberoende och det är inga problem att ta med sig sina Skylandes till någon annan konsol. Skylanders Swap Force finns till Xbox 360, Playstation 3, Wii U och Wii. Precis som tidigare så kan man även spela med sina gamla Skylanders i det nya spelet.

Läser utvecklarna varvat?

Men hur är då själva spelet? Vi känner igen mycket från de tidigare spelen i serien, men grafiken har uppdaterats en smula. Dessutom så har man för första gången infört möjligheten att hoppa, något som jag efterlyste redan i min recension av Skylanders Ginats. (Jag undrar om Vicarious Visions läser Varvat?) Hoppandet har tillåtit utvecklarna att skapa en helt ny dimension i banorna vilket är välkommet.

SSF3
Eld och vatten ihop? Tja, varför inte?

En stor del i alla Skylanders-spel har varit möjligheten att uppgradera sina figurer och Swap Force är inget undantag. Nytt för den här gången är att man kan välja att köpa nya förmågor till antingen nederdelen eller överdelen av sina figurer och på så sätt skapa ännu mer unika karaktärer. Och visst spelar det roll vilken karaktär man spelar med. Det spelar till och med så mycket roll att vissa delar av spelet inte går att låsa upp utan specifika gubbar. Kort sagt; för att spela hela spelet måste man köpa till nya Skylanders, vilket kan bli ganska dyrt då en enda figur kan gå på allt mellan 100 och 200 riksdaler.

Skylanders Swap Force är ett mycket charmigt barnspel som faktiskt kan underhålla vuxna också. Spelet i sig är inte det svåraste på marknaden, men den välskrivna handlingen och den varma humorn kan underhålla både stora och små. Det finns få spel som jag gillar att titta på när andra spelar, men Skylanders Swap Force för mig ofta att mys-le när min 9-åriga dotter sitter bredvid mig i soffan med handkontrollen i sin makt.

Kan bli dyrt

Visst finns det nackdelar med Skylanders. Den första och mest uppenbara är självklart priset på nya figurer vilket gör att spelet ganska snart kan bli en dyr historia. Lagom till julhandeln så löser det dock många föräldrars ständiga vånda över vad de skall köpa till sina barn. En annan nackdel är den fixerade kameravinkeln som man som spelare inte kan påverka. Ofta så får man ändå en bra översikt över spelvärlden, men då och då så vill man kunna påverka hur man ser på spelet.

SSF4
Visst, jag är ful, men jag kan byta kropp. Det kan inte du!

Skylanders: Swap Force har utöver det ordinarie spelet också ett par flerspelarlägen att välja bland, exempelvis ett överlevnads-mode där man skall hålla sig vid liv så länge som möjligt mot horder av fiender. Det är kul så länge båda är med och spelar, men när den ena dör så kan väntan på att få komma tillbaks i matchen ibland bli olidligt lång.

Skylanders: Swap Force är ett spel att räkna med inför julhandeln. Det lär stå överst på många ungars önskelista och som förälder behöver man knappast oroa sig för att ha gjort ett dåligt köp. För trots att nya figurer kostar en slant så har spelet ett mycket stort omspelsvärde och varje ny genomspelning kommer garanterat att avslöja nya hemligheter. Den nya mekaniken med byte av kroppsdelar skapar en helt ny dimension i serien och barnen kommer utan tvekan att älska Skylanders: Swap Force. Jag tror till och med att många föräldrar kommer att spela i smyg när barnen gått och lagt sig.

Läs om vår betygsskala >>

[youtube id=”iD5dmuyxghY” width=”600″ height=”350″]