Skylanders vs. Disney Infinity 2.0

Ett år efter succéerna Skylanders Swap Force och Disney Infinity kommer nu uppföljarna som hotar alla småbarnsföräldrars ekonomier sådär lagom till jul. Disney Infinity 2.0 knyter an ännu fler populära karaktärer i och med Disneys uppköp av Marvel Entertainment medan Skylanders Trap Team introducerar ett ny funktion till ett bekant spelupplägg. I denna unika recension ställs plastfigurerna mot varandra i en kraftmätning om platsen i lekrummet.

[gameinfo title=”Spelinfo: Skylanders Trap Team” game_name=”Skylanders Trap Team” developers=”Toys for Bob” publishers=”Activision” platforms=”Playstation 3, Playstation 4, Xbox One, Xbox 360, Wii, Wii U, Nintendo 3DS, surfplatta” genres=”Figurspel/äventyr” release_date=”10 oktober 2014″]

[gameinfo title=”Spelinfo: Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes” game_name=”Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes” developers=”Avalanche Software” publishers=”Disney Interactive Studios” platforms=”PC, Playstation 3, Playstation 4, Playstation Vita, Xbox One, Xbox 360, Wii U, surfplatta” genres=”Figurspel/äventyr” release_date=”19 september 2014″]

Kaos och snöjättar

Skylanders Trap Team tar vid efter att en ondskefull skurkliga flytt från det magiska fängelse som höll dem fångade. Det blir upp till spelaren, som kallas för portalmästare, att fånga in skurkarna igen och rädda Skylands. Fångandet är gimmicken för den här utgåvan av Skylanders och gör det möjligt att spela de skurkar man besegrat och fångat i de särskilda traptanium-fällorna.

Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes utspelar sig under en invasion av Jotunheims frostjättar. Det blir spelarens uppgift att hjälpa superhjältarna i Avengers att sätta stopp för de kallhjärtade monstren. Detta görs precis som i superhjältefilmerna – genom slagsmål och skadegörelse.

Figurerna är av plast, men inte utan hjärta

Skylanders Trap Team använder sig av samma design som de tidigare spelen och rent spontant känner jag; varför laga något som inte är trasigt? Figurerna är detaljerade, fantasifulla och roliga på ett sätt som gör de lätta att ta till sig. De har även personlighet och är uttrycksfulla vilket ger dem ett liv som lever upp till deras pris.

Nytt för den här upplagan är att de lite större figurerna blivit klassificerade som Trap Masters. Dessa har mer hälsa, styrka, kan öppna avstängda områden tillhörande deras element och förstöra särskilda hinder. En Trap Master följer med i startpaketet, men i sedvanlig ordning behöver man flera för att få tillgång till hela spelets yta. Dessutom behövs det köpas in separata traptanium-fällor för att kunna fånga och använda alla de 40 olika skurkarna.

food fight
En personlig favorit är busiga Food Fight som utbrister ”veggo-kraft” när han levelar upp!

Tyvärr är utbudet av de nya Skylanders-figurerna enformigt sett ur ett genusperspektiv. Majoriteten av figurerna är häftiga ”manliga” monster med stora vapen. Jag kan bekräfta att det enbart finns tio ”kvinnliga” monster av 52 och tre av dem är mäktiga Trap Masters. Ta den informationen som du vill, men för mig är detta ett minus.
(Siffrorna gäller bara de figurer utannonserade med Trap Team. Alla tidigare figurer är kompatibla med spelet, men fördelningen ser ungefär likadan ut där också.)
Skylanders Trap Team: 6

Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes lider lite av samma problem, men det som däremot är bra är att startpaketet innehåller en kvinnlig representant. Även startpaketet med Guardians of the Galaxy innehåller en kvinnlig figur. Dessutom är hela utbudet av Disney Infinity-figurer kompatibla med 2.0 vilket ger tillgång till många starka och populära kvinnopersonligheter, som till exempel Elsa från Frost.

Disney Infinity [2.0]_20141020135635
Gamora från startpaketet Disney Infinity 2.0 Guardians of the Galaxy är en tuff men vänlig tjej. Hon är väldigt stark också!

Dessvärre är figurerna inte lika detaljerade som Skylanders. De är matta i färgerna och påminner om lerfigurer till materialet. Att figurerna stöpts om i en och samma design är förståeligt, då karaktärerna härstammar från diverse olika medieformer, men de känns ändå lite… fattigt. En positiv egenskap med materialet är att det är mjukt vilket borde höja figurernas hållbarhet.

Inne i spelet är figurerna sanna till sina storproduktionsegon med allt vad det gäller personlighet och rörelsemönster, även om de anpassats för en något yngre publik. Roligt är att de ibland byter några ord med varandra eller kivas, något Black Widow och Iron Man är särskilt bra på.
Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes: 7

Bas eller portal?

Skylanders Trap Team använder även denna gång begreppet ”portal” för figurplattan som laddar upp figurernas digitala egon. Unikt för den här versionen är att plattan har en liten kontakt för de olika fällorna som behövs för att fånga och spela med skurkarna.

Portalen är, precis som figurerna, detaljerad med runor och en ljusram som skiftar färg. Vid basen finns en liten fängelsehåla med en högtalare och om man har en fånge laddad kommer denne att basunera roliga kommentarer mellan varven. Häftigt är ljudskiftningen mellan portalhögtalaren och tevehögtalaren när en skurk laddas in och ut ur spelet.

TraptaniumPortal
Något som är otroligt irriterande med Skylanders Trap Team-portalen är att när två spelare ska spela så måste figurerna laddas in i spelet en i taget. En liten sak att klaga på, men när en bara har två figurer och de ändå alltid står på portalen är det en möda att behöva plocka av och på dem innan det ska spelas.

Annars måste jag säga det att Trap Team-portalen är otroligt rolig och bra designad. Att höra skurken Gulper snacka om läsk eller rapa i högtalaren är inlevelsefullt och får en hårdkokt gamer som mig att dra på smilbanden.
Skylanders Trap Team: 9

Disney Infinity 2.0 använder sig också av en bas för att ladda in figurerna i spelet. Den är grå och vit med tre platser för figurer och olika speltillägg. I och med att Disney Infinity inte innehåller några direkta ”spel” på själva skivan laddar man in så kallade Play Sets för att spela. Dessa ser ut som små statyetter i genomskinligt plast eller som platta polletter.

För ett barn är designen på figurbasen sjukt trist. Visst lyser det lite underifrån figurerna när man placerar dem på basen men utöver det är den bara platt. Den avger inget ljud heller. För det lite äldre barnet eller den vuxne samlaren passar denna stilrena design kanske bättre men förvänta er inga roliga funktioner.
Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes: 5

Grafik och bandesign

Skylanders Trap Team är väldigt färgrikt och fantasifullt. Många gånger känns det som om det vore en Pixarfilm. På Playstation 3, som denna recension baseras på, är grafiken fantastiskt välbevarad vid jämförelse av till exempel Playstation 4-versionen. Tyvärr lider skärmuppdateringen något på PS3, till skillnad från PS4 som flyter på som rinnande vatten.

Däremot är banorna i Trap Team linjära och erbjuder inte många möjligheter till utforskande eller fritt spelande. Ibland springer du på små gömda bonusbanor där det går att vinna lite extra guld eller en rolig pryl. Det mest enerverande med Trap Teams banor, något som är genomgående för spelserien, är att många områden är avstängda och enbart tillgängliga för spelare med många olika figurer.
Skylanders Trap Team: 6

Disney Infinity 2.0 har avskalad grafik med få detaljer och enkla former. Detta gör att det blir tydligare att se det väsentliga på skärmen på bekostnad av att miljöerna saknar liv. Men bristen av en inlevelsefull värld kompenseras genom den öppna bandesignen. Likt sandlådespel som Grand Theft Auto V och Assassin’s Creed IV: Black Flag kan spelaren i Marvel Super Heroes röra sig i en öppen värld och hitta på allt möjligt bus när uppdragen inte är intressanta. Köra bil, hoppa mellan hustak, tävla eller varför inte använda superkrafter och flyga? Oftast slutar det med att en kastar runt bilar, slår sönder lyktstolpar och takventiler för att samla valuta.

Disney Infinity [2.0]_20141014181625
Till skillnad från den gemensamma skärmen i Skylanders Trap Team har spelarna varsin halva i Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes, så att var och en kan koncentrera sig på sitt och inte behöva vänta på någon slashas.

Disney Infinitys största styrka är dess Toy Box-läge där spelaren fritt kan bygga sin egen värld. Här blir också alla de tidigare figurerna tillgängliga och går att spela tillsammans med nya. Iron Man och Rapunzel kan spela boll och slåss tillsammans i ett digitalt lekrum. Med hundratals komponenter att låsa upp med spelets valuta, gnistor, sätter enbart fantasin gränsen på vad som går att göra. Skulle du inte orka bygga en vacker och spännande värld att leka i går det alltid att ladda ner en bland de hundratals skapelserna som finns online.
Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes: 8

Slutbetygen

Skylanders Trap Team är ett kul och färgglatt äventyrsspel som gör sig bäst tillsammans med en kompis eller mamma/pappa/barn. Det bjuder på lättsam söndagsmorgonhumor och enkel spelmekanik som är lätt att lära sig. Dessvärre baseras spelvärdet i hur många figurer spelaren äger och här gäller det att vara beredd att öppna plånboken. Blir en figur besegrad måste en ny figur sättas på plattan och laddas in i spelet och som jag nämnde innan är mycket av spelytan begränsad och kräver särskilda figurer.
Skylanders Trap Team: 7/10

[youtube id=”33UCdyz7lyA” width=”600″ height=”350″]

Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes är lekfylld action i stora öppna världar. Att vara två som härjar är extra kul men här finns också ett mer rogivande byggläge där spelare i lugn och ro kan skapa egna lekytor. Precis som Skylanders behövs här en stor investering av pengar för att få ut så mycket som möjligt av spelet. Play Sets säljs i de stora paketen och Power Discs (polletter som laddas in i spelet och som innehåller föremål och speciella egenskaper) säljs separat eller tillsammans med andra figurer.

Personligen har jag haft mer kul med Disney Infinity 2.0 just för att det är mer öppet och varierat. Jag och min femåriga dotter har spelat det varje dag och vi har byggt sagoslott tillsammans, slagits, kastat varandra och flugit över Manhattans frusna gator. Det lär vi göra ett tag framöver. Disney är, som alltid, en favorit.
Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes: 8/10

[youtube id=”DUTu7-s9SHA” width=”600″ height=”350″]