Sniper: Ghost Warrior 2

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Sniper Ghost Warrior 2″ developers=”CI Games” publishers=”CI Games” platforms=”PC, Xbox 360, PlayStation 3″ genres=”Action” release_date=”15 Mars 2013″]

GhostWarrior

Lika innehållsfattigt som vakuum och underhållande som krogen en måndagskväll. Så känner jag över det nya Sniper: Ghost Warrior 2. Jag var nyfiken på titeln och läste en del recensioner om det första spelet som hade fått en del dålig kritik. Jag bestämde mig för att hålla en neutral åsikt till spelet från början och inte bry mig om kritiken från andra. Jag har några förhoppningar om att detta skulle vara ett av de bästa speläventyren jag någonsin varit med om. Med de orden så satte jag i spelet i mitt Xbox och känslan av att jag kommer avsluta det och stänga ner konsolen inom den närmsta halvtimmen började krypa upp sakta längs ryggraden.
City Interactive, heter skaparna bakom Sniper: Ghost Warrior 1 och 2, hoppas jag tar till sig av recensionerna hädanefter och inte gör ännu ett skitspel. Det enda sättet att få mig att spela klart spelet skulle vara under dödshot. Hela poängen med ett sniperspel är njutningen när man sakta kramar avtryckaren och väntar på att kulan ska nå sitt mål efter en del räknande på avstånd, vindens riktning och vindstyrka. Detta efter att ha smugit sig igenom tuff terräng förbi fiender för att hitta en bra men även dold utkiksplats. Den njutningen finns inte i det här spelet.
Om vi så ska gå vidare till själva spelandet nu då.

Ett sjätte sinne?

Du spelar som en prickskytt, vilket är rätt uppenbart, vars namn och alla andra detaljer är helt irrelevanta till spelets story. Du får uppdrag av högt uppsatta att döda människor och utför det din order med din kompanjon. Under de första fem minuterna får man en snabb inblick i hur spelet är upplagt. Du följer efter din kompanjon som håller dig underrättad med information. Ni skall leta upp platsen där ni sedan kan mysa ostört. På vägen dit möts ni av några soldater som verkar vara helt blinda och hörselbefriade, då du och din kompanjon enkelt kan plaska förbi i vattnet utan att bli upptäckta.

Sniper-Ghost-Warrior-2-7

Någon borde ta ett snack med utvecklarna om den artificiella intelligensen som styr fienderna. Ibland är dem helt rubbade och ibland kan man tro att dem har ett sjätte sinne eftersom de upptäcker dig vart du än befinner dig. Simpel story och helt värdelöst utfört. Flerspelarläget ska vi nog inte ens tala om. Hur kul är det när det sitter prickskyttar helt stilla i varenda berg och ingen rör på sig för att inte röja sin position för dem andra. Det var inget roligt alls med flerspelarläget.

Ärtrör som vapen?

Eftersom spelet är skapat i CryEngine 3 precis som Crysis 2 och 3 trodde jag att det skulle vara ett något snyggare spel. Så fel man kan ha… Det som ser någorlunda bra ut är miljön när man ser den på avstånd. Annars ser inget bra ut. Animationer när fiender faller efter ett skott i huvudet är helt värdelösa och felriktade. Ger du någon ett skott i nacken ser det nästan ut som om de slänger sig bakåt. Vapenljuden är precis som spelet. När du väntar dig den tunga hårda knallen från ditt 50. kalibriga gevär så får du istället ljudet av ett ärtrör som avlossas från en astmatiker.

Enkel slutsats

Nej… Sniper: Ghost Warrior 2 var inget bra spel och är inget jag kan rekommendera till någon. Väldigt stel gameplay, tråkig story och allt annat därimellan är en skam för shooter-genren. Jag vill helt enkelt inte ha något mer med det spelet att göra så med dessa ord tackar jag för mig och hoppas verkligen inte att City Interactive fortsätter på serien.

[youtube id=”5TbVikWsn4M” width=”600″ height=”350″]