South Park: The Stick of Truth

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”South Park: The Sick of Truth” developers=”Zstormgames & South Park Digital Studios” publishers=”Ubisoft” platforms=”PC / Playstation 3 / Xbox 360″ genres=”Rollspel” release_date=”7 mars 2014″]

Du är den nya killen i South Park och dina omtänksamma föräldrar skickar ut dig i staden för att finna nya vänner. Snart är du indragen i en kamp mellan människor och alver, barn och vuxna, men framför allt en kamp om The Stick of Truth.

South Park: The Stick of Truth är inte det första spelet som handlar om grabbarna från den slumrande småstaden i Colorado. Vi har tidigare både sett racingspel och ett FPS med Cartman och grabbarna i huvudrollen. The Stick of Truth är dock betydligt mer omfattande. I äkta RPG-stil måste man samla på sig föremål och uppgradera sina egenskaper för att ha någon chans att klara av spelet.

South_Park_the_Stick_of_Truth_etta
Utan sanningens pinne vinner man inte kriget. Punkt!

Du är som sagt var ny i South Park. Dina omtänksamma föräldrar hintar om att något hemskt hänt tidigare i ditt liv, men du får inte veta vad. Istället ber de dig sluta packa upp flyttkartonger och istället ge dig ut i staden för att hitta nya vänner. Ganska omgående hittar man Kupa Keep, borgen som är uppbyggd på Eric Cartmans bakgård. Här härskar trollkarlen Cartman och vid sin sida har han den fagra prinsessan Kenny. Som ny i sällskapet får du välja ditt krigarnamn, men oavsett vad du skriver så blir du kallad för ”Douchebag”, eller kort och gott: ”New Kid”.

Spela som jude

Det finns fyra klasser att välja bland; krigare, tjuv, magiker och i äkta South Park-anda, jude. Alla har givetvis olika styrkor och svagheter. Mitt val faller som så ofta när jag spelar RPG-spel på magiker. Jag vill besegra mina fiender med list och magi. Men glöm is, eld och blixtar i den form vi är vana vid från andra spel i genren. Vill du gå lös på din motståndare med till exempel el så dränker din hjälte först sina fiender i vatten, för att sedan chocka dem med hjälp av ett bilbatteri.

När man valt sin karaktär så börjar spelet på riktigt. I South Park pågår en kamp mellan människor och alver. Allt kretsar runt en pinne kallad ”The Stick of Truth”, den viktigaste prylen i hela universum. Med den i sin ägo kan man ändra spelets regler och ge sitt lag mäktiga fördelar. Problemet är bara att pinnen är stulen och ditt uppdrag blir att återta den till ditt lag, människorna.

South-Park-The-Stick-of-Truth-E3-trailer-is-hilarious-1024x576
Man kan också skaffa sig allierade. Jesus är ganska bra att ha på sin sida.

Typisk för South Park: The Stick of Truth är att allt är en barnlek. Kryckor, basketbollar och smällare förvandlas till mäktiga vapen och strider är aldrig på liv och död, utan istället tills motståndaren ger upp. Fajterna är turbaserade och väldigt mångsidiga. Inför varje omgång kan man dricka energidryck för att öka på sin hälsa eller kasta avföring på sin motståndare för att få honom att må illa. Vid sin sida har man så gott som alltid en polare och man kan när som helt byta ut sin medkombattant. Alla karaktärer har olika egenskaper och specialattacker. Kenny kan till exempel kyssa ihjäl sina fiender.

Samla på allt

En stor del av spelet består av samlande, både av vänner och prylar. Lite varstans i South park göms väskor med allehanda användbara och oanvändbara föremål. Skräpet kan säljas och för pengarna kan man sedan köpa ny utrustning. Som nitisk samlare bör man också hitta alla Chinpokomon-figurer som är gömda på mer eller mindre finurliga ställen. Efter hand hittar man allt mäktigare vapen och mer användbar utrustning. Dessutom så finns det snudd på oändligt många kosmetiska detaljer att lägga vantarna på. Ganska snart har man väldigt många peruker, sminkningar och glasögon att spöka ut sin hjälte med.

Din största talang som ”New Kid” är att man, trots total stumhet, lyckas hitta vänner överallt i staden. Ditt Facebook-konto är snart fullt och det är alltid roligt att läsa vad kompisarna skriver till varandra på det sociala nätverket. Visst består humorn till största delen av kiss- och bajshumor blandat med riktigt grova snuskskämt, precis som sig bör i ett South Park-spel. Referenserna till tv-serien duggar tätt och är du en äkta South Park-fan så kommer du att känna igen dig i mycket av det som händer i spelet.

SouthParkTheStickofTruth-GameplayBattle
Fiendegalleriet är stort och inte alltid politiskt korrekt.

Vissa scener i spelet är så grova att konsol-versionerna har censurerats i de europeiska utgåvorna. Istället för att se det som pågår på skärmen så får man tråkigt nog läsa handlingen. Om du däremot skaffar PC-versionen så slipper du den ganska irriterande censuren, något jag starkt rekommenderar.

Som ett riktigt bra avsnitt

Det år svårt att bedöma grafiken i The Stick of Truth. Spelet ser ut som vilket South park-avsnitt som helst (utom när man är i Kanada). Det vill säga, ganska platt och livlöst. Den platta layouten ställer då och då till problem när man skall navigera genom staden. Avsaknaden av djup gör att det kan vara svårt att hitta in bakom objekt som byggnader eller träd. Å andra sidan har detta givit utvecklarna en möjlighet att gömma hemligheter på ställen man till en början inte ens tänker på att leta efter.

South_Park_The_Stick_of_Truth_Euro_Censor
De europeiska konsol-utgåvorna är tråkigt nog censurerade.

South Park: The Stick of Truth är förmodligen det charmigaste, brutalaste och snuskigaste spel jag fått äran att recensera. Humorn är briljant och jag törs påstå att jag inte har tråkigt en enda sekund. Möjligheterna till uppgraderingar och kostymval är oändliga och striderna är alltid roliga och utmanande. Fiendegalleriet är förträffligt och det är minst lika roligt att slåss mot rödhåriga korridorvakter i skolan som nazist-zombies eller muterade bakterier. Som spelare känner man sig alltid delaktig i handlingen, som om man var huvudperson i ett av de bästa South park-avsnitten någonsin. Oavsett om du är ett fan av tv-serien eller inte så får du aldrig tråkigt med South Park: The Stick of Truth.

[youtube id=”H-zs0ezaXng” width=”600″ height=”350″]
[recension titel=”South Park: The Sick of Truth” betyg=”8,5″ skribent=”Jonas Hernstig” datum=”2014-04-01″][/recension]