SteamWorld Dig

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”SteamWorld Dig” developers=”Image & Form” publishers=”Image & Form” platforms=”3DS, PC, PS4, PS Vita” genres=”Plattform, äventyr” release_date=”12 mars 2014″]

SteamWorld Dig
Välkommen till Tumbletown, robotstaden i öknen

Indietåget har äntligen börjat få fotfäste bland konsoler och SteamWorld Dig är ett av de spel som leder tåget vidare in i den nya generationen. Det släpptes nyligen till PS4 men har tidigare lanserats till både PC och 3DS vilket skulle kunna skvallra om att det är ännu ett förbipasserande småspel som av en slump lyckats nå ut till en next-gen konsol. Inte alls. SteamWorld Dig är ett av de bättre indiespelen jag lirat på senaste tiden.

Du är en robot med en hacka. Ditt uppdrag är att gräva ner dig i jorden under den lilla byn Tumbleton för att samla mineraler och ädelstenar, samt upptäcka alla de hemligheter som döljer sig i djupet. Självklart är det inte så lätt som att helt enkelt gräva sig rakt ned och inte kolla bakåt; nej, du måste regelbunder återvända till ytan för att ladda upp solceller, återhämta hälsan och sälja det gods man upptäckt under sina äventyr. Dessutom kryllar underjorden av mystiska monster som gigantiska larver och mekaniska sköldpaddor.

I den robotdominerade western

Spelet är simpelt men lockar med ett ständigt växande djup (i dubbel bemärkelse). Genom att ständigt gräva sig längre och längre ned i marken hittar man dyrbarare ädelstenar som man kan sälja i staden för att få pengar som man kan spendera på uppgraderingar till sin hacka, mer liv, eller nya verktyg. Så småningom får man en borr som snabbare borrar genom jord och sten, och andra vapen såsom en boxhandske man kan skjuta iväg. Dessa verktyg går på ånga och det är en ständig nödvändighet att upprätthålla ett påfyllt vattenförråd.

SteamWorld Dig
Hej-hå, hej-hå, vi till vår gruva gå

Här och där stöter man på portar som leder till specialbanor där man måste lösa pusselliknande problem för att få nya uppgraderingar och förmågor som tar en vidare i spelet. Den första av dessa förmågor är steam jump som, med hjälp av ånga, låter en hoppa väldigt högt upp i luften för att ta sig ur djupa gropar och hål.

Farorna lurar bakom varje hörn

Medan man samlar ädelstenar och uppgraderar sina verktyg måste man vara på ständig vakt för monster och andra faror i sina miljöer. Är man vårdslös nog att gräva under ett stenblock kommer det ramla ner i skallen på en, och om man springer handlöst in i en ny öppning kan man bli välkomnad av en underjordiskt hemstadd bonde som slänger en dynamitgubbe mot en. Senare i spelet får man passa sig för explosiva tunnor och målsökande laserkanoner – det är en ständig fara att gräva sig djupare, och man får alltid vara på sin vakt.

Kombinationen av att underhålla sitt vattenförråd, sin solenergi och hälsa samtidigt som man går vidare i spelet är överraskande balanserat. Jag menar, om fienderna hade varit endast snäppet starkare vid fel tillfälle, eller om ädelstenarna inte ökat si och så i värde ju djupare man gräver, eller om uppgraderingarna varit för svaga eller för starka i ojämn takt, hade spelet fallit pladask. Men det känns som att svårighetsgraden och variationen i SteamWorld Dig ligger på precis rätt nivå rakt igenom, vilket grabbarna och tjejerna på Image & Form borde klappa sig på axeln för.

SteamWorld Dig
Nära ögat!

Om det finns någonting att klaga på skulle det vara känslan i kontrollerna. De är tighta till en viss gräns. När jag hoppar upp för kanter är det svårt att landa på det ställe jag vill eftersom min robot gärna vill glida lite för långt åt höger eller vänster i sitt momentum när han landar. Detta gjorde att jag ofta gled in i fiender på kanter när jag egentligen ville landa bredvid dem.

Välpolerat och underhållande

SteamWorld Dig är inget stort spel, men det är inte särskilt litet heller. Det är ett solitt plattformsäventyr i en omfattande, spännande spelvärld som man kan utforska med hela familjen, ung som gammal. Tematiken är en blandning av utforskning, resursinsamlande och uppgraderingar ihoppackat i en mysig cartoony westernmiljö som man snabbt blir hemmastadd i. På en skala mellan casual och hardcore skulle jag sätta det någonstans mittemellan med viss lutning åt casual – inget man orkar sitta i timmar med, men som man gärna återkommer till när så fort man har en stund över.

[youtube id=”Fe-9OPMUz4w” width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”SteamWorld Dig” betyg=”8″ skribent=”Kim Jonsson” datum=”2014-03-15″][/recension]