Super Smash Bros. for Nintendo 3DS

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Super Smash Bros. for Nintendo 3DS” developers=”Sora Ltd. & Bandai Namco Games” publishers=”Nintendo” platforms=”Nintendo 3DS” genres=”Fighting” release_date=”3 oktober”]

Det är dags igen. Det är dags att visa vad som är bäst – vem som är starkast. Vilket är det ultimata vapnet? Svärdet? Plasmakanonen? Den vansinnigt vältrimmade mustachen? Bara en kommer stå som segrare medan de andras livsgnistor kommer släckas i färgglada explosioner vid skärmens kant. Rond ett, matchen har börjat.

smash-bros-3ds-great-balls-of-plasma

Och naturligtvis kan ingen match börja utan stora klot av glödande plasma

Lite men mycket

Det första som slår mig när jag startar upp Super Smash Bros till 3DS är bristen på introsekvens. Ingen video, ingen hype. Detta är en nonsenspunkt att klaga på, men det känns som en gammal tradition har dött.

Väl inne i spelet möts jag av en skaplig mängd variationer på maskotvåld. Det finns utöver grundläget nu även Smash Run, vilket är ett läge där man under tidsgräns springer omkring i en labyrint och samlar på sig bonusar som senare kommer till nytta i den avslutande striden. Vad denna striden går ut på är slumpvalt och det mer klassiska ”Slå folk av skärmen” varvas med allt ifrån team-matcher till sprintlopp. Även de vanliga matcherna har fått lite uppdateringar i formen av Omega-mode på alla banor, alltså att det finns en alternativ version av varje bana som är en enkel platta utan några övriga krusiduller i stil med den i turneringar ständigt använda Final Destination.

De mer traditionella lägena Classic och All stars finns dolda i en undermeny. Inget av dessa lägen fungerar i grund och botten annorlunda än i tidigare spel, men de har båda fått en estetisk uppdatering och Classic tillåter även att man höjer svårighetsgraden med den in-gamevaluta man samlar på sig under spel, vilket öppnar dörrarna till maffigare slutbossar.

smash-bros-3ds-monkeynaut
Flygande apor finns dock alltid tillgängliga

Mer karaktärer, mer karaktär

Som traditionen föreskriver finns det fortfarande en hel del klonkaraktärer som bara kopierar sitt moveset från någon annan, men hos de nya karaktärer som inte faller i denna kategorin har utvecklarna vågat leka med mekaniker. Ett exempel är Rosalina som har med sig en kompanjon i formen av Luma, en stjärnformad varelse från vilken många av hennes attacker utgår ifrån. Luma rör sig inte mycket själv, men Rosalina kan placera om denne och attackera dels från Lumas position samt sin egen. I korthet kontrollerar man två karaktärer på samma gång, men på ett helt annorlunda sätt från Ice Climbers i de tidigare utgåvorna av spelet.

Veteranerna har även de fått sina uppdateringar: Meta Knight har äntligen balanserats till hanterbar nivå och så gott som alla tunga karaktärer har fått armor frames på många av sina attacker, dvs. att man måste slå dem väldigt hårt för att deras attacker ska avbrytas, vilket har gett dessa en mer rättvis chans på slagfältet. De karaktärer som i tidigare spel kunde byta form, det vill säga Zelda/Sheik samt Samus/Zero Suit Samus, har nu delats upp till separata kämpar och deras movesets har uppdaterats därefter. Pokémon Trainer har ersatts helt och av förra spelets trio återstår bara Charizard som nu slåss ensam.

Tyvärr är det i skrivande stund inte helt perfekt på karaktärsfronten: några enstaka karaktärer har lyckats smita förbi balansteamet och är under rätt förhållanden bara rakt av bättre än sina motparter, vilket leder till att dessa spelas konstant online. Nintendo har på senare tid vågat sig in på att patcha sina spel så man får hoppas att lite balansjusteringar kan slängas in, men detta har inte bekräftats.

smash-bros-3ds-the-regulars
Stretching och ett glatt humör är allt som behövs för lite barnvänligt övervåld

Hur låter det? Hur ser det ut?

Utseendemässigt är spelet okay. De har gjort sitt bästa för att utnyttja så mycket av prestandan som möjligt men det är varken modeller eller texturer som är de faktiska problemen utan snarare skärmen. Skärmstorleken i sig är inte något problem för enkla matcher utan items, men så fort det kommer mycket partikeleffekter kan det bli väldigt jobbigt att hålla reda på vad som händer. Det finns valet att använda tjockare outlines på karaktärerna för extra tydlighet, men detta hjälper inte nämnvärt.

Ljudet är till stor del återanvänt från Brawl, men kvalitén är bra och de nya styckerna som finns håller samma standard. Vissa karaktärer har fått nya ljud inspelade och valet av röstskådespelare för vissa är ganska udda, men det är inget som tar något ifrån helhetsupplevelsen.

smash-bros-3ds-so-far-away
Packa med dig mikroskopet ifall du ska ut och slåss, saker kan bli lite väl utzoomade annars

Förvånandsvärt stabilt online

Om man ska jämföra Super Smash Bros 3DS med sin föregångare, Brawl, när det kommer till onlinespel så är det ingen match alls: 3DS-versionen vinner överlägset. Jämför man med det sämsta ser dock allt snyggt ut, så om man istället jämför med andra fightingspel så är det bara strax över medioker nivå, vilket i sig fortfarande bra då detta är på en handhållen konsol. Som i de flesta andra spel i genren så är matcherna hostbaserade, det vill säga att eventuell framerateförlust eller inputfördröjning beror på hur bra uppkoppling du och dina motståndare har mot varandra snarare än mot en fast server. I matcher med bara två spelare är detta sällan ett problem även för någon med min usla uppkoppling, men i fyrmannamatcherna är lagg mer en regel än undantag.

Till skillnad från sin föregångare har man i detta vänt sig till båda sina demografier med spelare, dels de som inte tar allt på så stort allvar och bara vill ha kul med spelets kontrollerade kaos och dels de som undviker allt vad slumpmässiga element heter och finner glädje i kampen om segern och vägen till denna. Detta gör de i formen av två separata kategorier med matcher: For fun och For glory. Den tidigare innefattar de mer klassiska Smash Bros-matcherna med items och dynamiska banor medan den senare har items avstängda samt alla banor inställda på sitt Final Destination-format för att inget oberäkneligt ska kunna påverka striden.

Full kontroll… oftast

Många var oroliga över hur kontrollerna skulle fungera när man konverterade Smash Bros till en handhållen konsol. Lyckligtvis har det gjorts ett väldigt bra jobb med detta och alla knappar kan bindas om ifall så önskas. Komforten kunde vara bättre på 3DS och 3DS XL, men 2DS’et kändes mer ergonomiskt anpassat för spelet.

Ett problem som jag dock sprang in i flera gånger, men inte pålitligt kunnat återskapa, är att kontrollerna ibland läser av input fel: exempelvis händer det att min karaktär försöker greppa när den enda knappen jag trycker på är hoppa och riktade attacker får ibland för sig att jag dragit styrspaken i helt andra riktningar än vad jag faktiskt gjort. Om detta är ett problem från konsolen eller spelets sida kan jag dock inte avgöra, men man tycker att det borde upptäckts och gjorts något åt redan under testningsfasen.

smash-bros-3ds-dramatic-exit
Troligtvis beror allt på explosioner. Allt blir bättre med explosioner

Portabel perfektion

Småproblem åsido är detta det spel alla fightingspel på 3DS kommer jämföras med nu och framöver. På papperet är det inte mycket som skulle kunnat göras bättre och formatet i sig är perfekt. Matcherna är precis lagom korta för att fungera som tidsfördriv då man väntar på bussen eller närhelst annars man har någon minut att döda, men även för sträckspelande finns många timmars speltid, särskilt med internetuppkoppling tillgänglig.

Jag har under senaste veckan slängt en ohälsosam mängd tid på att misshandla spelmaskotar och jag misstänker att jag aldrig kommer få tag i ett spel till 3DS’et som jag kommer spela mer. WiiU-versionen kommer med högsta sannolikhet att vara bättre, men för en handhållen fightingtitel så har Nintendo lyckats fruktansvärt bra. Detta är ett spel alla med 3DS borde överväga att köpa.

[youtube id=”2BEjGGSnGRo” width=”600″ height=”350″]