Tales of Hearts R

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Tales of Hearts R” developers=”Bandai Namco Studios & 7th Chord” publishers=”Bandai Namco Games” platforms=”Playstation Vita” genres=”Rollspel” release_date=”11 november 2014″]

Tales of Hearts R är det senaste spelet inom Tales-serien – en spelserie som har funnits sedan mitten av 90-talet, och med fler än 15 släpp. Ett halvår efter det japanska släppet har nu även västvärlden fått ta del av spelet, som blir det första Tales-spelet till PS Vita. Tales of Hearts R är mitt första JRPG-spel på väldigt länge, och eftersom jag aldrig riktigt tyckt varken det ena eller andra på spelgenren var det med en gnutta skepsis som jag tog på mig att skriva recensionen.

INTRODUKTION OCH FÖRSTA INTRYCK

Tales of Hearts R bygger på att huvudkaraktären Kor Meteor tränar inför att bli en fullärd ”Somatic”. Somatic kallas den person som har bemästrat stridskonsten med sin ”Soma”, som är en sorts accessoar eller föremål som kan framkalla ett vapen. Kor Meteors Soma är t.ex. ett slags armband som kan framkalla ett svärd.

Några få minuter in i spelet springer vår huvudkaraktär på Kohaku Hearts och hennes beskyddande bror Hisui. Kohaku Hearts har blivit infekterad av ”Xerom”, som är ett slags virus som påverkar personens ”Spiria” – d.v.s. känslor och psyke. Eftersom en Somatic har förmågan att besegra dessa onda ting bestämmer sig den ivrigt godhjärtade Kor Meteor för att rädda Kohaku Hearts. Detta resulterar istället i att all hennes Spiria sprids ut över världen, och hon blir som resultat helt liv-, och känslolös. Det är här spelets handling tar vid; att rädda den numera tomma Kohaku Hearts genom att samla ihop hennes Spiria. Förvirrad? Det var jag också till en början.

cuIyfvn
Kor Meteor framkallar sin Soma för första gången.

Tales of Hearts R är i grund och botten ett japanskt spel som i efterhand har anpassats för spelmarknaden i västvärlden. Det första jag reagerar på är att man inte har dubbat rösterna till engelska. Alla karaktärer pratar fortfarande japanska, men har istället text undertill på engelska. Detta har enligt mig sina för-, och nackdelar: å ena sidan är originalrösterna nästan alltid bättre än sina dubbningar, men samtidigt kan det leda till att nykomna spelare från västvärlden blir avskräckta eftersom karaktärerna talar ett främmande språk. Jag är personligen inte särskilt van vid japansktalande spel, så jag hade väldigt svårt för att leva mig in i spelet till en början. (Något som för mig är viktigt i ett RPG-spel)

Ytterligare en sak som är värd att tillägga när vi ändå är på ämnet översättningar är att huvudkaraktären Kor Meteor heter Shing Meteor i den japanska versionen, vilket även märks om man lyssnar till de japanska dialogerna. Varför man skulle ta detta beslutet känns lite udda, och jag har svårt att tänka mig vad orsaken egentligen skulle kunna vara.

SPELKONTROLL

För mig som aldrig har spelat något av Tales-spelen tidigare var det väldigt överväldigande i början. Tales of Hearts R håller mig inte direkt i handen när man i tidigt skede blir bombarderad med förklaringar och termer till höger och vänster. Nästan hälften av min grundkunskap kommer från Google-sökningar snarare än från själva spelet, vilket självklart påverkade inlevelsen och mitt första intryck av spelet.

Schehera Desert battle 1_1410969871
Striderna kan vara precis så simpla eller så komplexa som man själv vill att de ska vara.

Kontrollen är relativt enkel att sätta sig in i, och knapparnas funktioner känns logiska. Själva striderna inleds precis som de gör i exempelvis Pokémon-spelen eller i de äldre Final Fantasy-spelen, där man vid slumpmässigt tillfälle och utan förvarning dras in i en strid. Dessa strider äger rum i en sorts cirkelformad arena med osynliga väggar. Eftersom detta är 3D-baserat innebär det att man kan röra sig fritt på området för att jaga (eller bli jagad av) fiender. Nytt för tales of Hearts R är det s.k. ”Chase”-systemet, som bygger på att man under rätt förutsättningar kan bygga upp combos som resulterar i att fienden kastas upp i luften. Medan ”Chase” är aktivt kan man dessutom para ihop sig med en av sina medspelare för att utföra en gemensam attack. Jag kan förvisso inte jämföra med huruvida detta bidrar med något positivt i jämförelse med de tidigare Tales-spelen, men jag upplever att det bidrar till att striderna blir mer intensiva och belönande.

När jag väl hade börjat få grepp om hur allting fungerade och vad saker och ting betydde klickade spelet plötsligt för mig, och det blev genast mycket roligare och mer intressant. Striderna är ganska simpla och rakt på sak, men för den villige går det att djupdyka in i stridsmekaniken. Man kan t.ex. välja vilken karaktär man vill spela som, hur dina allierade vänner ska bete sig, vem som gör vad och när, vilka färdigheter som ska användas, vem som ska specialisera sig på vad, vilken utrustning de bär, m.m. Karaktärerna i ditt lag kan dessutom gå upp i level och få ”Soma Build Points” (Även kallat SBP). Dessa poäng kan man förbruka på karaktärerna för att få de att specialisera sig inom ett visst område som exempelvis Fighter eller Support.

PLATT GRAFIK, MEN MED EN HINT AV CHARM

Grafiken är ganska intetsägande i början, med platta miljöer och ytterst lite skuggor, men den har ändå en sorts charm i sig. Färgerna är tydliga och fylliga, och miljöerna är vackra och varierande. Det finns dessutom ett fåtal mellansekvenser som bryter av helt genom att använda sig av den typiska Anime-stilen. Jag önskar bara att denna typ av mellansekvens vore ett vanligare förekommande i spelet då det är en ganska uppfriskande variation.
1397490003-tales-of-hearts-rKohaku Hearts och Kor Meteor i en av de Anime-baserade mellansekvenserna.

Karaktärerna jag stöter på har alla ganska unika personligheter, vilket gör att de känns mycket mer livliga. Det går dessutom att närsomhelst lyssna på konversationer mellan de olika karaktärerna i ditt lag där de diskuterar nuvarande mål, nyliga händelser eller interna situationer. Det finns mängder av dialoger som är roliga och intressanta att lyssna på, och som lyckas hålla mig som spelare både engagerad i de karaktärer som reser med mig samtidigt som de håller mig uppdaterad om vad som i spelet.

[youtube id=”whnTl182zFc” width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”Tales of Hearts R” betyg=”7″ skribent=”Billy Sundqvist” datum=”2014-11-13″][/recension]