Tearaway

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Tearaway” developers=”Media Molecule” publishers=”Sony Computer Entertainment Europe” platforms=”Playstation Vita” genres=”Plattform” release_date=”22 November 2013″]

Papper i mängder

Papper, papper och ännu mer papper. Allt i Tearaway är gjort av papper, vikt och böjt i alla dess former och färger. Skaparen av Little Big Planet gör det igen, ett spel som är ett måste i varje spelsamling.

tearaway-e3jd-02
Papper så långt ögat kan nå.

Iota och jag

Playstation Vita är en rolig liten sak som blir ännu roligare med hjälp av Tearaway. Alla dess funktioner utnyttjas så som touchpaden på baksidan och den superkänsliga touchskärmen. Det tar ungefär tio sekunder sen är jag fast, helt förtrollad och insugen i den magiska världen framför mina ögon. I en vacker symbios vävs jag samman med Iota och med känsliga fingersvep förändrar och påverkar jag världen ur ett estetiskt perspektiv.

tearaway-e3jd-04
Iota är som gladast när vi hoppar studsmatta.

Miljöerna är otroligt vackra och fängslande. Det är en mysig känsla i hela min kropp från stunden jag startar spelet tills det att jag slutar. Även om den mörka vintern, filten över min kropp och mitt varma té bidrar till mysfaktorn så är Tearaway ett äventyr som rör mig på alla plan och ett spel som jag kommer gå tillbaka till när nästa vinter närmar sig.

Två världar

Målet är att sammanföras med Iota och det är en spännande resa vi gör tillsammans. Med hjälp av den inbyggda kameran så kan Iota titta upp mot solen där mitt ansikte vackert reflekteras. Iota ler mot mig och min kropp blir helt varm och jag kan inte undgå att le tillbaka.

photo-touch
Det är häftigt när fingrarna tränger upp genom marken.

Det finns så mycket att göra och det som blev min personliga favorit är när man ska använda sig av touchpaden på baksidan och trycka sina fingrar upp genom marken. Det känns riktigt häftigt att komma så här nära en spelvärld, en värld där man kan interagera med i princip allt.

Kreativitet

Kreativiteten hos dig som spelare är nyckeln hos detta spel. Det blir exakt så roligt som du själv vill att det ska vara. Du kan ta kort på roliga (eller tråkiga för den delen) mönster ute i den verkligen världen som du sedan kan använda dig av i Iotas värld på olika saker. Skapandet har inga gränser vilket ger en stor frihetskänsla men jag önskar att det fanns något mer. Något klart budskap om vad det verkligen är jag ska göra. Visst storyn förklaras helt okej men det känns hela tiden som att man trillar in på sidospår och bara springer runt hemma och tar kort på olika mönster för att sedan byta ut pälsen på en älg med mönstret från en gurka. Häftigt är det men det håller inte riktigt i längden.

tearaway-sogport-06
Vackra miljöer och charmig grafik är det gott om i Tearaway.

Spelet i sig är som jag sagt tidigare, helt förtrollande, men det finns även brister. Variationen det bjuds på kan kännas överväldigande och jag kunde aldrig tro att jag skulle tröttna men på något sätt så är det inte riktigt lika kul att sätta sig ner och spela efter tio gånger. Många funktioner återkommer ständigt fast i ny klädsel och det känns inte riktigt som att man gör något nytt.

Läs om vår betygsskala >>

[youtube id=”0Szw_62e_gM” width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”Tearaway” betyg=”7″ skribent=”Emil Eriksson” datum=”2013-12-14″][/recension]

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.