That Trivia Game

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”That Trivia Game” developers=”The Game Room” publishers=”The Game Room” platforms=”PS4″ genres=”Frågespel” release_date=”15 april 2014″]

ps4-game-8006-lower-marq

För den som vill lira lite frågespel med familjen utan att automatiskt förbinda sig till ett flera timmar långt parti Trivial Pursuit är That Trivia Game en perfekt kompromiss. Med influenser från klassiska frågesportsprogram som Vem Vill Bli Miljonär är detta ett spel som kommer rädda många trista kvällar framöver.

That Trivia Game är i grund och botten ett frågespel, varken mer eller mindre. Det finns endast två spellägen: enspelarläge och flerspelarläge. I flerspelarläget kan man tävla mot sina kompisar om man har flera handkontroller, men att samarbeta för att svara på frågor i enspelarläget är precis lika roligt. Några andra spellägen, extrafunktioner eller alternativ finns inte i spelet – det är simpel, snabb underhållning i ett nötskal. Och det uppskattas.

ThatTriviaGame_Screenshot_003

När man startar ett nytt spel får man välja en karaktär som kommer representera en i TV-rutan. En käck, seriefigurig programledare dyker sedan upp med en wacky röst och inleder spelet med några uppmuntrande fraser innan spelet börjar, ungefär som man kan förvänta sig i ett genuint TV-program. Det ska dock påpekas att animationer och grafik i spelet är undermålig för PS4 och rentav slarvigt utfört, även för ett spel där grafik inte är av vikt.

Under programmets gång kommer man vid vissa nyckelpunkter få välja kategorier för kommande frågor. Både kategorierna och frågorna inom varje kategori har stor variation, vilket förhindrar att samma frågor upprepas för många gånger för att vara acceptabelt. Jag kan inte minnas att samma fråga ställdes två gånger under någon av mina spelomgångar, vilket är bra! Frågorna varierar i svårighet men jag skulle säga att målgruppen är vuxna.

13769303293_f4740fb7f4_z

Varje spel består av olika sorters frågelekar, såsom att svara på frågor inom viss tid, samla poäng genom att svara rätt så snabbt som möjligt, att se svaren för en fråga svepa förbi skärmen och trycka när man ser rätt svar och så vidare. Varje fråga har inspelat röstskådespel för programledaren som läser frågor och kommenterar på svar flytande och dynamiskt. Det är inte alltför avancerat, men det ger ett sött, simpelt helhetsintryck. Ett spel tar inte längre än tio till femton minuter och kan med lätthet avnjutas bitvis.

That Trivia Game försöker inte komma med något nytt. Det är ett simpelt frågespel som är lika simpelt som det är underhållande och enkelt att sätta sig in i. Men även om enkelheten har sin charm finns det gott om utrymme för förbättring och utökning av funktioner, vilket hade kunnat öka omspelningsvärdet. Med halvtaskiga animationer och grafik lämnar jag handkontrollen underhållen men inte särskilt imponerad.

[youtube id=”9HcPQojhURQ” width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”That Trivia Game” betyg=”6″ skribent=”Kim Johnson” datum=”2014-07-09″][/recension]