The Night of The Rabbit

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”The Night of The Rabbit” developers=”Daedalic Entertainment” publishers=”Daedalic Entertainment” platforms=”PC” genres=”Äventyr, peka-klicka” release_date=”29 maj 2013″]

Det har blivit lite av en trend med peka-klicka spel den senaste tiden, The Walking Dead för att ge ett exempel. Många av dessa spel har blivit hyllade och frågan är om The Night of The Rabbit håller måttet.

thenightoftherabbit 1

Nätterna kan vara ganska läskiga.

Läskig kanin

Hans största dröm är att bli en trollkarl. Den helmysiga karaktären man spelar heter Jeremiah Hazelnut och han är en ung pojke som under de sista dagarna på sommarlovet ger sig ut på ett äventyr han sent kommer att glömma.

När jag för första gången mötte kaninen tänkte jag att Jeremiah måste ha grava psykiska problem för det är inte normalt för en tolvårig pojke att se sådana konstiga syner, eller? Jag drömmer mig hastigt tillbaka till min egen barndom och minns mer än väl att jag sköt på dinosaurier och snackade med utomjordingar i buskarna så det kanske inte är så konstigt att Jeremiah faktiskt pratar med en oerhört skrämmande och mystisk kanin med stora röda ögon som skriker av ondska och obehag.

Åter till storyn, kaninen transporterar mig till parallell värld och äventyret tar sin början och det ser riktigt lovande ut.

Jag måste bara påpeka att jag alltid har varit väldigt kritisk och nästan tittat ner lite på peka-klicka spelen som finns där ute men The Night of The Rabbit är något helt annat, det går inte riktigt att sätta fingret på det. Det känns som att utvecklaren har tagit den mysiga varma känslan man fick när man var liten när ens mamma plockade fram favoritboken och man låg i fosterställning, välinpackad som en sill under täcket och lyssnade på den spännande berättelsen. Jag får exakt samma känsla idag när jag spelar detta spelet och det är helt underbart.

TNOTRscreen09_enMysiga miljöer som detta ser jag gärna i fler spel.

Pussel, pussel och mer pussel

Som du säkert har förstått så går det ut på att man ska peka och klicka på olika föremål och de kan vara allt från nere på golvet som uppe i träden. Till en början är det kul och faktiskt lite spännande att trycka på allt man ser men efter att man frenetiskt suttit och tryckt på allt man ser blir det lite enerverande och man kan liksom inte sluta klicka på allt för det är det som spelet går ut på. Visst, det är ett peka-klicka spel men jag klickade mig verkligen trött i pekfingret och fick ibland köra lite finger-stretching för att kunna fortsätta. Men det kanske bara är min ovana av dessa typer av spel som gjorde mig trött både fysiskt och psykiskt.

Det är mycket pussel att lösa och vissa måste man verkligen gnugga sina geniknölar för att kunna klura ut. Även om spelet har en ”barnslig” chargong över sig så är jag ytterst tveksam till att en yngre individ skulle kunna lösa detta. Det är en barnsaga anpassad för vuxna. Det finns en negativ sida av alla dessa pussel och det är att de tar tid, väldigt mycket tid. Att ett pussel ska vara så svårlöst som vissa var gjorde mig stundtals tokig och det är så oerhört frustrerande att fastna i ett spel för en sådan sak.

Otroligt mysiga miljöer

Miljöerna är fantastiska och känns direkt hämtade ur ett barns fantasi. Det är varmt och mysigt, jag får en svag känsla av Sagan om Ringen filmerna emellanåt. Världen består dock inte bara av guld och gröna skogar och ju längre man kommer i spelet ju mer av den mörkare sidan kommer man att få se och även här är det otroligt snygga och stämningsfulla miljöer.

thenightoftherabbit 2 Jeremiah’s hus i början av spelet.

Sammanfattning

The Night of The Rabbit är ett välgjort om än ett lite smått irriterande spel. Jag gillar de fantastiska miljöer som tåls att titta på länge och flera gånger och jag fastnar även för storyn även om den har sina brister. Dock så blev jag oftast förbannad över alla svåra pussel som gjorde det svårt för mig att få in den där flytande sköna känslan där spelet rullar på relativt obehindrat. Det är inte det sämsta spelet jag har spelet men det är också långt ifrån det bästa.

Läs om vår betygsskala.

[youtube id=”lkKo15MC_nk” width=”600″ height=”350″]