Tiger Woods PGA Tour 13

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Tiger Woods PGA Tour 13″ developers=”EA Sports” publishers=”Electronic Arts” platforms=”” genres=”Sport” release_date=”30 mars”]

Förra året hade spelets omslagspojke Tiger Woods ställt till det lite för sig för att uttrycka det milt. Hans otrohetsaffärer hade blivit en världsnyhet och hans namn var inte lika fläckfritt som tidigare. Detta måste ha givit PR-folket hos EA mängder av gråa hår och en svår nöt att knäcka. Lösningen blev att Tigers bild försvann helt från omslaget på fjolårets utgåva. Istället valde man helt sonika att kalla spelet Masters och för första gången kunde man spela den klassiska banan Augusta och tävlingen US Masters.
Lagom till årets version, som med EA-logik heter Tiger Woods PGA Tour 13, så pryder Tiger åter igen omslaget. Dock så har han denna gång fått sällskap av den unge nordirländaren och tillika stjärnskottet Rory McIlroy. Detta får nog ses som ett generationsskifte, även om Tiger lär pryda omslaget av spelet många år till.

Tiger Woods bäst

Problemen med EAs sportspel är just att de kommer varje år. Visst lyckas man slipa till några små ojämnheter och visst inför man en del nyheter. Tyvärr är det dock inte tillräckligt mycket för att skapa något banbrytande inför varje utgivning. I Fifa och NHL-spelen finns det en liten vits med de frekventa utgivningarna. Laguppställningar ändras och lag tillkommer och faller ur ligorna. I golfens värld känns dock inte uppdateringen lika motiverad.
Det mesta är sig likt från förra årets upplaga. Omslagspojken Tiger Woods är fortfarande bästa valet i spelet om man vill börja spela genast. Jag rekommenderar dock att man ger sig i det mycket avancerade, men ändå lättmanövrerade karriärläget. För visst är det väl alla golfares dröm att en gång få slå ut på Augustas första hål i en Masters-tävling som följs av miljontals tittare runt om i världen?
Att bygga en golfkarriär tar tid. När man valt alla attribut så som utseende och klädsel gäller det att lära sig behärska en golfklubba. Tiger Woods PGA Tour erbjuder lite olika sätt att svinga, allt beroende på vilket system du spelar på. Sitter man på ett PS3 eller ett Xbox 360 så kontrolleras klubban med en av de analoga styspakarna på handkontrollen. Är man däremot begåvad med ett Move till PS3 så blir golfen lite mera ”på riktigt.” Då kan man låta den rörelsekänsliga handkontrollen fungera som en golfklubba.
Oavsett hur du väljer att spela PGA Tour 13, så krävs det en hel del övning innan svingen sitter, men när man väl knäckt koden så blir det hela ganska enkelt. Svingen kan göras personlig och man kan lära sin spelare att bli extra skicklig på exempelvis närspel eller långa drivar.
I takt med att man jobbar sig upp genom rakningen så skjuter prispengarna i höjden och din erfarenhet ökar vilket ger poäng. Poäng som sedan kan användas till att köpta nya klubbor eller utveckla din golfare.

Lev Tigers liv
Tiger Woods PGA Tour 13 bjuder också på några överraskningar. En av de bästa och kanske också mest oväntade är läget Tiger Legacy där man får möjlighet att återuppleva Tiger Woods bästa minnen på golfbanan, allt från att han var två år fram tills nutida dagar. Det kan låta lite sentimentalt, men det ära faktiskt ett ganska gripande öde man får presenterat för sig. Det visar att vägen till toppen inte alltid är spikrak.
Det finns alltid något att anmärka på i ett spel och Tiger Woods PGA Tour 13 är inget undantag. En av de saker som stör mig mest är de något enformiga kommentatorerna som då och då inte tycks ha en aning om hur jag slagit bollen. Ett kanonslag som råkar landa i semiruffen alldeles framför grenen kan de såga totalt. En annan sak som tyvärr tar lite av själen ur spelet är den helt livlösa publiken. Detta är något jag anmärkt på förut i Tiger Woods-serien, men som man aldrig tycks kunna åtgärda. Jag vill ha smockfulla läktare på sista hålet i US Masters och en publik som är galet engagerad. Istället får jag endimensionella skyltdockor som tycks vara placerade på måfå runt banan.

Lågt tempo
När det gäller golf så finns det i stort sett bara en titel på marknaden idag och ingen ingen knyter samman golfgenerationen med tv-spelsgenerationen bättre än Tiger Woods PGA Tour 13. Det är ett riktigt bra golfspel som ger spelaren alla möjliga valmöjligheter både för den erfarne golfaren och nybörjaren. För den riktigt kräsne så erbjuder årets version möjligheten att välja exakt var på bollen man skall slå. Lite nördigt kan tyckas, men det är sådana småsaker som driver spelserien framåt. Tempot är inte det högsta, men vad skall man begära av ett golfspel? Det är ju trots allt en gentlemannasport som kräver både precision och tålamod.
Tiger Woods PGA Tour 13 är med andra ord inget för den som älskar pangpang eller stenhårda tacklings à la NHL. Det är dock världens bästa golfspel och serien lär vara ohotad på tronen många år framöver.