World of Tanks: Xbox 360 Edition

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”World of Tanks: Xbox 360 Edition” developers=”Wargaming West” publishers=”Wargaming West” platforms=”” genres=”Xbox 360″ release_date=”12 februari 2014″]

Det första du får lära dig när du kör stridsvagn är att du inte kör runt hinder. Du kör igenom dem. Redan efter den inledande lektionen så inser jag att World of Tanks kan bli en riktigt rolig historia. Annorlunda, visst, men rolig.

Till att börja med bör det klargöras att World of Tanks inte är ett nytt spel. Den första utgåvan släpptes till PC i april 2011 och har sedan dess vunnit en stor skara fans. Nu är det så dags för ägare av Xbox 360 att få möjlighet att sätta sig i förarstolen till en 50 ton tung stridsvagn och mot bättre vetande rulla ut på slagfältet. Den första utgåvan av spelet till Xbox är en kraftigt nerbantad version av PC-spelet, men uppdateringar kommer säkerligen att ge tillgång till allt som PC-versionen erbjuder.

World_Of_Tanks__Xbox_360_Edition_62243
Ur spår! Det är inte alltid lätt att ha koll i döda vinkeln.

Så har du någon gång drömt om att spaka en pansarvagn på slagfältet under andra världskriget? Själv hade jag förmodligen varit ganska skeptisk till att sätta mig i en bestyckad konservburk med vetskapen om att jag förmodligen snart skulle få smaka på pansarbrytande granater. Därför är det ganska skönt att veta att så fort min virtuella vagn blir cyber-skrot i World of Tanks så är det bara att återvända till garaget och rulla ut i nästa slag.

Det går långsamt

I Xbox 360-versionen av World of Tanks har man tillgång till stridsvagnar av olika storlekar och ändamål från tre olika länder; USA, Storbritannien och Tyskland. Till att börja med står det tre mindre stridsvagnar parkerade i garaget, en från varje land. Man har också från start ett visst antal fria XP och även silver att spendera lite som man själv vill, förslagsvis uppgradera sina fordon. De tre standardvagnar man börjar med är ganska trötta historier. De är både långsamma och svaga, men framför allt så saknar de eldkraft. Spelet kompenserar dock detta ganska bra genom att slänga ihop likvärdiga motståndare i de olika striderna. Med andra ord så kan man till en början ha minst lika roligt med en traktor på larvfötter som en stor Tiger-tank.

Själva slagen är en historia i sig. Upplägget är klassiskt, ta död på alla motståndare inom 15 minuter eller fånga deras bas. Men vänta er inget rasande tempo eller snabba undanmanövrar. Betänk att ni kör en stridsvagn från 40-talet. De går inte ens lite fort.
Men plötsligt dyker en motståndare upp i skogsdungen på andra sidan kullen. Han riktar sitt kanontorn mot dig och nu gäller det att agera snabbt. Förslagsvis kör man in bakom någon form av skydd, men allt för ofta tar adrenalinet över och det handlar istället om vem som kan få in bäst träffar och framför allt, vem laddar om snabbast.

World-of-tanks-2
Ibland har storleken betydelse.

Till en början är man så gott som alltid kanonmat för sina mer erfarna motståndare, men med tiden lär man sig taktiken och hittar egna knep för att lura sina fiender. Till exempel så spelar det stor roll vart man träffar sina motståndare. En träff på larvfötterna kan göra fienden immobiliserad och ett skott i aktern gör alltid mer skada än en träff rakt framifrån.

Girighet ett driv

Personligen har jag fattat tycke för artilleriet, den typen av stridsvagn som i andra spel skulle kallas campare. Som artillerist får man ett fågelperspektiv över slagfältet och det är upp till medspelarna att lokalisera motståndarna på kartan. När man hittat ett intet ont anande offer låser man sitt sikte på honom och släpper lös helvetet i form av artillerield. Nackdelen är att det tar plågsamt lång tid att låsa siktet och att ladda om. Missar du så kan du kallt räkna med att chansen är borta för alltid.

Det som driver World of Tanks framåt trots det långsamma tempot är den eviga strävan efter att samla på sig XP och silver för att kunna uppgradera sina stridsvagnar och framför allt köpa nya, bättre maskiner. Allt kostar dock. Innan man kan köpa en ny stridsvagn i nästa nivå så måste man först forska­ fram allt material till den föregående stridsvagnen. När man sedan lagt ner enorma summor på att komma så långt så måste man köpa en ny plats i garaget och först då kan man utöka sin arsenal.

WorldOfTanks360_Garage
Möjligheterna är oändliga. Synd att inte resurserna är det.

XP och silver tjänar man genom att prestera bra på slagfältet. Givetvis ger det XP att ha ihjäl fiender, men du kan också tjäna poäng genom att scouta terrängen efter motståndare för att låta dina medspelare ta hand om dem. Det lönar sig med andra ord att ha lite olika approach till de olika slagen. En liten snabb stridsvagn kanske inte har mycket att sätta emot en betydligt större motståndare, men i gengäld blir den svårare att träffa och kan vara till stor nytta för laget.

World of Tanks är gratis att ladda ner och spela för prenumeranter av Xbox Live Gold. Att påstå att spelet är gratis är dock en sanning med modifikation. Som alltid så strävar man ideligen efter bättre stridsvagnar och snabbaste vägen till toppen stavas ”pengar”. För en viss summa riktiga stålar så kan man köpa guld i spelet. Guld som sedan kan omvandlas till XP eller silver. Är man ivrig så kan man med andra ord köpa sig till stora fördelar mot en i slutänden ganska betydande summa. Är man tillräckligt inbiten så kan man också köpa ett premiumkonto som dubblar de intjänade poängen under striderna.

WorldofTanksRadial
När man inte har ett tangentbord är det smidigt med snabbkommandon.

World of Tanks till Xbox 360 är faktiskt ett förvånansvärt roligt spel att spela. Utvecklarna Wargaming har dragit nytta av många av konsolens unika funktioner, så som kompislistor, grupper och achievements. Det är lätt att hålla koll på sina vänners framgångar på slagfältet och bjuda in dem till strider. De finns så många stridsvagnar att låsa upp att spelet aldrig blir direkt tråkigt, även om tempot ibland blir ganska lågt. Det är alltid lika surt att bli sprängd i småbitar efter några sekunder och sedan tvingas vänta på att slaget skall ta slut innan man kan använda den specifika stridsvagnen igen. Emellanåt blir väntetiderna plågsamt långa.

Framtiden ser ljus ut

Sammanfattnings så gör World of Tanks en stabil debut på konsolmarknaden. För att vara ett gratisspel så erbjuder det enormt mycket spelglädje och vackra miljöer. Spelet lider lite av att det trots allt är väldigt nerbantat och jag tror att man med tiden och med uppdateringar kan vinna över ännu fler hängivna stridsvagnsfans. För vi kan konstatera att det är en mäktig känsla när man fyrar av ett välriktat skott mot en intet ont anande motståndare som förintas i ett moln av eld och metallskrot.

[youtube id=”FmYm_EhMo7g” width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”World of Tanks: Xbox 360 Edition” betyg=”7″ skribent=”Jonas Hernstig” datum=”2014-03-04″][/recension]