World of Tanks

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”World of Tanks” developers=”Wargaming.net” publishers=”Deep Silver” platforms=”PC” genres=”Strategi” release_date=””]

From ”White-Russia” with love

När jag berättar för kollegor och vänner om World of Tanks rynkas det nästan alltid på näsan. Ett helt spel som går ut på att tuffa runt i gnissliga långsamma stridsvagnar, som kan ta tjugo sekunder på sig att ladda om mellan varje skott, låter kanske inte så lockande – men jag är här för att berätta att det är det visst!

World of Tanks är ett Free-To-Play stridsvagns-MMO från det Vitryska företaget Wargaming.net vars arsenal består av grym grafik, enkelt game play och tonvis av möjligheter när det kommer till att anpassa och uppgradera ens fordon. När World of Tanks först såg ljuset år 2009 har dess banbrytande framgång varit inget mindre än enastående och i januari 2011 förevigades spelet i Guinness Rekordbok för flest spelare online samtidigt på en och samma server.

Direkt när man startar har man tre stridsvagnar i sitt garage att välja mellan, och med ett klick kan man hoppa direkt in i striden. Det finns ett valbart övningsuppdrag men spelet är så lätt att spela och kontrollerna så intuitiva att många, inklusive mig själv, väljer att hoppa över träningen och gå direkt in i strid. Det är inte svårt att se varför World of Tanks har blivit så populärt som det är.

Stridsvagnar och dess klasser, mycket att välja på

World of Tanks har en kopiös mängd av stridsvagnar att välja mellan och uppgradera till. Stridsvagnarna som kommer från olika militära eror är organiserade i klasser och nivåer. När man först börjar spela får man tillgång till den lägsta nivån av respektive lands stridsvagn såsom Sovjet MS-1 eller tyska Leichttraktor. Detta utgör den bas man ska bygga sin karriär på och ger spelaren möjlighet att prova olika typer av stridsvagnar för att se vilken spelstil som är roligast.

De olika stridsvagnarna är uppdelade i tre klasser. Light och Medium Tank är små och snabba spejare som snabbt kan ta sig in över fiendes linjer och snabbt tillbaka, de saknar eldkraft men kompenserar genom sin möjlighet att ta reda på var fienden befinner sig och på så sätt påverka lagets strategi samt tala om för artilleriet var krutet skall läggas.

Heavy Tanks är större och segare än Light och Medium men men utgör tillsammans med Light och Medium den första klassen av ”vanliga” stridsvagnar. Tank Destroyer klassen som har en fixerad pipa och således måste vrida på hela stridsvagnen för att sikta utgör tillsammans med Heavy Tank klassen med sina enorma kanoner den riktiga eldkraften på slagfältet, en fruktad duo vars bakhåll man inte vill hamna i.

Så har vi förstås en av mina personliga favoriter och det är artilleriet, eller Self Propelled Gun som det egentligen heter. Dessa extremt kraftfulla pjäser är till för att regna död från himlen och erbjuder en alternativ vy där man ser kartan ovanifrån. Det är ett långsamt vapen att ladda om så varje skott räknas men det är en extremt tillfredställande känsla att få in en fullträff på en intet ont anande fiende på andra sidan kartan.

World of Tanks handlar om teamwork. Varje spelare måste känna till sin roll och sin tank, alla klasser har distinkt olika egenskaper och vägen till seger ligger i hur väl spelarna kan utnyttja sin stridsvagns egenskaper vare sig det gäller mobilitet eller eldkraft.

Uppgradera

Efter varje match tilldelas spelaren erfarenhetspoäng och pengar som kan användas för att uppgradera sin stridsvagn eller forska fram och köpa nya, bättre modeller. Det är även här som systemet med mikrotransaktioner kommer in i bilden. Sättet som Wargaming.net tjänar pengar på är genom att man kan köpa pengar i spelet för riktiga pengar för att snabba på sin uppgradering, köpa guldmedlemskap för att få mer erfarenhetspoäng efter varje match eller köpa speciella stridsvagnar som inte går att få tag i om man bara spelar gratis. Wargaming.net lyckas dock med trixet att inte göra World of Tanks till ett ”pay to win” spel; att betala gör vissa saker mer bekväma och vissa tanks blir tillgängliga för spelaren, men det betyder inte för en sekund att man blir oövervinnelig på fältet.

Världskrig

Att spela ensam är förstås kul. När man klickar på den stora röda ”Ready for Battle” knappen kastas man in i en slumpmässig match med ett slumpmässigt lag som matchar ens nivå men för att verkligen uppleva World of Tanks bör man gå med i en klan. Att spela i en klan får spelet att kännas som ett helt annat spel och det är en försmak på vad Wargaming.net har för framtidsplaner.

World of Tanks klankrig är en kamp i realtid om makten över Europa som är uppdelad i olika provinser och det är här det kan bli lite komplicerat, men jag ska försöka förklara så gott det går. Klankrig börjar i ens webbrowser och varje klan har ett antal spelmarker med en spelmark för varje medlem i klanen som har spelat en match på nivå 5 eller högre. Dessa marker samlas i klanens högkvarter och kan delas ut av klanledaren i andra provinser som klanen kontrollerar.

Om en klan försöker lägga ut spelmarker i en provins som kontrolleras av en annan klan så tas denna provins över av den attackerande klanen så länge det inte redan ligger spelmarker från den försvarande klanen i provinsen. Om det ligger marker i provinsen betyder detta att klanen har trupper stationerade där och för att ta över så måste en regelrätt invasion ske. I en sådan situation så schemaläggs en match i World of Tanks och den försvarande klanen meddelas att de är under attack. Men det slutar inte bara där, utöver reda attacker kan klaner även engagera sig i spionage för att ta reda på hur många trupper som är stationerade i en provins samt var en fiendeklans högkvarter ligger.

Klankrigen är inget man måste delta i eller något som känns absolut nödvändigt men det är fantastiskt spännande och definitivt ett bra sätt att ge spelet extra liv och en känsla av community efter att man kommit långt som ensam spelare och behöver något nytt.

En smygtitt på framtiden

Wargaming.net har högt flygande planer om World of Tanks framtid. Wargaming.net jobbar just nu med att utveckla två andra spel; World of Warplanes (som just nu befinner sig i beta) och World of Warships. Dessa två spel är stridsflygs respektive stridsskeppsversioner av World of Tanks med samma typ av gameplay i en ny miljö och nya fordon. Planen är att när alla tre spel är färdiga och har funnits ute på marknaden ett tag så skall de slås ihop till ett enda spel; World of Wargaming. Ett spel där världskrig kan rasa i luften, på land och på sjön. Jag kan inte vänta!

Jag rekommenderar World of Tanks helhjärtat. Det är gratis så testa spelet, du kommer inte att bli missnöjd!