Gleylancer Recension

Det släpps verkligen helt fantastiska sidskrollande rymdskjutarspel nuförtiden från genrens förflutna. Det senaste i mängden heter Glowlancer, och det borde inte gå någon genreentusiast förbi.

Gleylancer, eller Advanced Busterhawk Gley Lancer (den riktiga titeln, om du frågar mig), är en horisontellt skrollande shooter från SEGA Mega Drive:ens glansdagar. Det släpptes bara i Japan när det begav sig, och är således ett av de där sanslöst dyra spelen vars kassett går lös på tusenlappar. Det har sedan hunnit släppas om på Nintendo Wii Virtual Console med en rudimentär översättning i dess manual. Ja, det har till och med fått en nytillverkad fysisk kassett via entusiastföretaget Columbus Circle så sent som 2019. Och nu är Gleylancer äntligen tillgängligt på Nintendo Switch, PlayStation 4 och Xbox One.

Gleylancer – underbara engrish

Gleylancer: Nu ska de få på f*n!

Det är inte bara det memetastiska Zero Wing som kan stoltsera med halvdan engelska. Fast i ärlighetens namn hade nog inte det antagligen avsedda Greylancer låtit särskilt bra heller. Japanska namnkonventioner för fiktiv militärutrustning är dock bland det charmigaste med spel- och animekulturen. Det drar dessutom ett välbehövligt öga till sig bland den veritabla störtflod av bra (och halvdana) shooters som släpps och omsläpps nuförtiden.

Denna utgåva av Gleylancer skiljer sig en hel del från tidigare iterationer. Till att börja med bygger den på samma ramverk som Turrican Flashback vad gäller emulering. Denna är lite av en gyllne standard när det kommer till att få den där tjockteve-looken. Du kan välja vilken masktyp du vill ha på krattfilter och med vilken intensitet de svarta skanningslinjerna ska synas. Det här är ärligt talat både två och tre snäpp vassare än M2:s filter i klassiska SEGA-spel. Själv kör jag med det så kallade aperture grille-filtret (typ 3), med låg densitet och synliga skanningslinjer (0,3) med lätt rundade hörn (0,05) och lätt rundade hörn (0,05). Och det ser helt fantastiskt ut, framför allt i handhållet spelläge på min Nintendo Switch.

Gleylancer kör!

Den underbara titeln är som sagt namnet på ett skepp. Och inte vilket skepp som helst, utan mänsklighetens sista hopp mot en ond invaderande rymdflotta som hotar förgöra mänskligheten. När en av våra viktigaste kryssare, Oberon, tas som gisslan av fienden, ser hoppet ut att vara ute. Men fänrik Lucia Cabrock tänker göra allt i sin makt för att rädda Oberon och dess kapten – hennes far. Även om det innebär att rekvirera militärens starkaste, dyraste och minst stridstestade skepp.

Allt nämnt ovan berättas via en animerad introsekvens med en helt ny översättning. Spektaklet ser ut som en 16-bitskompatibel rendering av en klassisk science-fiction-anime, typ Legend of the Galacitc Heroes. Det är klyschigt, men ack så nostalgiskt.

Väl igång

Efter introsekvensen an du starta spelet eller komma åt inställningarna. Här kan du reglera svårighetsgrad, slå på/av mellansekvenserna under spelets gång, välja typ av skott (turbo eller trycka för varje enskilt skott), spelarskeppets rörelsekänslighet (som också kan ändras under spelets gång med ZR och ZL), samt bevandra dig i spelets ljudeffekter, röster(!) och musik. Och vilken musik sedan! Gillar du ovan nämnda Zero Wing, eller bara tung FM-synth kommer du säkert att spendera en del tid i den här menyn. Mumma för öronen.

Innan du kan hoppa in i själva spelet ställs du inför ytterligare ett val: Hur vill du att dina +1:or ska bete sig? Du kan nämligen plocka på dig nya vapen i form av små kapslar (Gunners) som kan skjuta extra skott. Varje vapen ser olika ut, men de ger dig alla en extra kapsel upp till och med två stycken till antalet. Dessa kan skugga dig, skjuta bakåt, framåt, i samma riktning du styr åt, eller helt sonika rotera runt dig. Här finns inte mindre än åtta olika alternativ, och att hitta den modell som passar en själv är en stor del av tjusningen med Gleylancer.

Kort, men omspelbart

Det är gott att Gleylancer har en så solid grund att stå på. Det är såpass välpolerat och kul att spela att jag direkt kan förlåta dess rätt korta spellängd. Trots att det är ett hyfsat svårt spel tar det inte särskilt lång tid innan eftertexterna rullar. Men den som verkligen vill ha en utmaning kan alltid höja svårighetsgraden och bortse från faktumet att spelet har en spola tillbaka-funktion och sex sparfiler du kan spara till och ladda från precis när som helst under spelets gång. Oavsett hur du gör tål din Gleylancer faktiskt bara ett ynka skott innan det säger poff. En riktig friskus alltså, den där Lucia.

Gleylancer släpptes (i skrivande stund endast) digitalt den 15 oktober 2021 till Xbox One, PlayStation 4 och Nintendo Switch. Prislappen är cirka 60 kronor oavsett plattform. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

En riktigt rolig sidskrollande rymdskjutare med lika grym polish i gameplay som i emuleringen av sitt original. Bara Options-menyn med sin Sound Test är värd den lilla prislappen, för det låter lika fantastiskt som det ser ut.
  • Underbara inställningsmöjligheter
  • Fantastisk musik
  • Färggrann 90-talsgrafik när den är som bäst