HyperX Cloud Flight Recension

HyperX har gjort sig ett namn bland gamers främst på grund av sina grymma headsets. I spetsen står Cloud II som genom grymt ljud lockat de seriösa spelarna. Nu lanserar företaget sitt första trådlösa headset. Frågan är om Cloud Flight lever upp till de högt ställda förväntningarna?

Personligen raljerar jag ofta över antalet sladdar som krävs för att få all kringutrustning att lira som jag vill. Med en mus, ett tangentbord, en webkamera och allt annat som behövs för att göra en gamingrigg komplett så blir resultatet ofta ett råttbo av sladdar bakom skrivbordet. Även Esportlandet har recenserat dessa trådlösa gaminghörlurar, och nämner fördelen med att fritt kunna gå omkring i lägenheten. Därför är det väldigt skönt att kunna eliminera åtminstone en sladd ur härvan. Det är här HyperX nya headset Cloud Flight kommer in i bilden.

Cloud Flight är HyperX senaste tillskott i sin prisbelönta Cloud-serie. Vi har tidigare testat ett antal headsets från företaget och vi har gillat det vi sett och hört. Vi har unisont hyllat den överlägsna komforten och det kristallklara ljudet, men också varit något kritiska till de bristfälliga mikrofonerna. I och med lanseringen av Cloud Flight så ger sig HyperX nu in i kampen om de trådlösa spelarna.

Installation

Det skall vara enkelt att installera hårdvara och det tycks HyperX vara väl medvetna om. Cloud Flight levereras med två sladdar; en för laddning och en för att använda headsetet som vanliga stereohörlurar i exempelvis en telefon. Dessutom följer en liten USB-sändare i lådan. Installationen är inte mycket svårare än att plugga i sändaren i valfri USB-port, sen är du igång. Det kan vara bra att nämna att installationen är minst lika enkel om du väljer att använda Cloud Flight med ditt Playstation 4.

Cloud Flight slås på genom en liten knapp på den vänstra öronkåpan. Ett pipljud avslöjar att strömmen är påkopplad. Har du dessutom valt att ha på LED-belysningen så lyser headsetet upp i ett rött sken. Belysningen kan ljustras i tre lägen; fast, pulserande eller helt avstängt. Det är dock värt att notera att batteritiden näst intill halveras med ljuset påslaget. Intill strömknappen finns också portar för laddning samt en vanlig stereo-propp.

HyperX Cloud Flight är barnsligt enkla att installera.

Volymen justeras genom en liten ratt på den högra kåpan. Ratten styr ljudet i Windows, det vill säga att du inte bara skruvar ner volymen i ditt headset, utan i hela operativsystemet. I Windows 10 visas en liten overlay med volymkontrollen när du justerar volymen med ratten. Mycket smidigt.

Något annat som är minst lika smidigt är den geniala lösningen för att få tyst på din mikrofon. Ett snabbt tryck på vänster öronkåpa tystar snabbt ner micken. Ett pipljud avslöjar att du är tystad och två pip berättar att du slagit på mikrofonen igen. Som brukligt går mikrofonen också att koppla loss helt och hållet vid behov.

Ljud

Cloud Flight är ett helt ”vanligt” stereoheadset. Det vill säga lyx som 7.1-ljud och Dolby som vi är vana vid från exempelvis Cloud Revolver S inte är tillgängligt. Ljudet som levereras är dock helt ok, men inte i studiokvalitet. Omfånget är något lägre i trådlöst läge jämfört med om du kopplar in hörlurarna i ett stereouttag i datorn eller en konsol.

HyperX tycks ha lagt allt fokus på enkelhet när de designat Cloud Flight. Ljudet är ställt till en lagom nivå direkt från fabrik. Det lämnar lite mycket plats till att pilla med olika nivåer för bas eller diskant. Det finns mig veterligen inte heller någon mjukvara framtagen till just Cloud Flight, vilket innebär att det enda du kan justera i ljudväg får göras via nivåkontrollen i Windows.

Det skall också sägas att HyperX tycks ha lyssnat på kritikerna när det kommer till just mikrofonen. Vid tester upplever jag att ljudet jag spelar in håller en relativt hög kvalitet. Visst, det är inte så pass skarpt att jag skulle spela in vår nästa podd med den, men fullt tillräckligt för att mina polare i Discord skall höra min vackra göteborgska utan störningar.

Sladdlöst så det förslår. Kåporna går att vrida 90 grader.

Komfort

Tro mig, jag har provat många headsets genom åren och få kan mäta sig med komforten hos HyperXs produkter. Det memoryfoam som omsluter dina öron gör att det känns som att spela med den mjukaste huvudkudden på öronen. Jag har aldrig någonsin upplevt att det blivit för tajt eller för varmt under längre sejourer. HyperX är väl medvetna om sin ställning när det kommer till bekväma headsets och de har tagit med all den kunskapen i designen av Cloud Flight. Huvudbandet kan utan problem justeras för att passa de flesta huvudformer och kåporna går att vrida 90 grader, något som underlättar om du temporärt vill bära headsetet runt halsen. Tyvärr är kåporna på Cloud Flight något mindre än vad jag är van vid och det kan krävas lite justering för att få plats med örat utan att klämma öronsnibben.

Slutligen

Cloud Flight är HyperX första, trevande steg på den trådlösa marknaden. Vi får ett headset som lånat den oslagbara komforten från sina syskon samt den höga kvalitén vi kan kräva av en produkt i den här prisklassen. Ljudet är bra, men väldigt basic och lämnar inte mycket spelrum för den riktiga audiofilen. Micken är ett lyft jämfört med vad vi är vana vid och installationen går på ett kick. Cloud Flight är troligen inte mitt förstaval om spelet jag spelar kräver fullt ljudomfång, men om jag vill uppleva friheten med ett trådlöst headset så finns det troligen inget annat headset jag skulle välja före Cloud Flight.

Hörlurar

Driver: Dynamic, 50mm with neodymium magnets
Type: Circumaural, Closed back